;
coinex

ارزش صادرات خودرو ترکیه 375 برابر ایران است

در 3 ماهه مارس تا می 2023، ارزش صادرات خودرو ترکیه به چیزی بالغ بر 12 میلیارد دلار رسیده که درواقع 375 برابر صادرات خودرو ایرانی است.

به گزارش تکراتو و به نقل از تجارت‌نیوز، با وجود گذشت بیش 60 سال از عمر صنعت خودروسازی در ایران انتظار می‌رفت که در طول 6 دهه اخیر این صنعت از نظر کیفیت و قیمت به بلوغ کافی دست یابد، بااین‌حال این صنعت نه تنها موفق به جلب رضایت مصرف‌کنندگان داخلی نشده بلکه از لحاظ بازاریابی خارجی نیز موفقیتی کسب نکرده است.

بررسی وضعیت صادرات خودرو در سال پیش حاکی از آن است که در طول یک سال صرفاً 37.8 میلیون دلار خودرو و 13 میلیون دلار قطعه صادر شده است؛ لذا در مجموع ارزش صادرات خودرو و قطعه کشور در سال 1401 در حدود 51 میلیون دلار بوده است.

در حقیقت صنعت خودروسازی ایران بعد از 60 سال فعالیت تنها موفق به صدور 51 میلیون دلار خودرو و قطعه شده و عملاً نقش پررنگی در صنعت خودروسازی دنیا نداشته است؛ این وضعیت حکایت از این دارد که کلیه مباحثی که در خصوص ضرورت بازاریابی و صادرات خودرو مطرح شده تنها روی کاغذ بوده و صنعت خودروسازی ایران به علت کیفیت پایین و قیمت بالا توفیقی در راهیابی به بازار‌های خارجی نداشته زیرا کشور‌های خارجی این امکان را دارند تا خودرو‌هایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: شاهین پلاس صادراتی رسما معرفی شد [+مشخصات و امکانات]

ارزش صادرات خودرو ترکیه 375 برابر ایران است!

سوالی که در اینجا شکل می‌گیرد این است که به چه علت صنعت خودروسازی ایران که تقریباً دو برابر صنعت خودروسازی ترکیه عمر کرده موفق نشده در دهه‌های اخیر حتی یک قدم کوچک در راستای بهبود شرایط صادراتی خود بردارد. چنانچه به مسائل تحریمی به عنوان علت اشاره شود باید اعتراف کرد که تحریم صنعت خودروسازی از اواسط دهه 90 شروع شده زیرا پیش از اعمال تحریم‌های سنگین، در این مسیر اقدامی صورت نگرفته است؟

به نظر دلیل اصلی این موضوع تنها ریشه در مسائل تحریمی و ارتباطات بین المللی ندارد، بلکه مشکلات بسیاری مانند بهره‌وری پایین، زیان انباشته، ساختار‌های مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم‌گیران و صنعتگران، بنگاهداری، تیراژ پایین تولید، بی توجهی به افزایش کیفیت و کاهش قیمت، صادرات محور نبودن تولیدات و… در این راستا تأثیرگذار بوده که گریبان صنعت خودروسازی کشور را گرفته است.

ارزش صادرات خودرو ترکیه

در اینجا ذکر این نکته لازم است که ارزش صادرات خودرو ترکیه که هنوز این صنعت در این کشور به 30 سالگی نرسیده، با برنامه ریزی دقیق، در بازه زمانی سه ماهه مارس تا می 2023 معادل 12 میلیارد دلار بوده است. این کشور درحال‌حاضر می‌تواند به بیش از 200 کشور و منطقه خودمختار اعم‌از فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا خودرو صادر کند؛ به صورتی که در سال 2022 این کشور از صادرات خودرو و متعلقات آن 31.5 میلیارد دلار کسب کرده است.

از طرفی در مورد خودروسازی ایران با توجه به صادرات خودرو به کشور‌هایی مانند ونزوئلا در بهار امسال، براساس آماری که اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده صادرات خودرو و متعلقات ایرانی در بازه زمانی سه ماهه اول، تنها 32 میلیون دلار بوده است. بنابراین ارزش صادرات خودرو ترکیه در این بازه زمانی 375 برابر صادرات خودروی ایرانی بوده است.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ارزش صادرات خودرو ترکیه نسبت به صنعت خودروسازی ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بهرحال فا…شه سیاسی نبودن هزینه داره ، آدمی که بخواد رو‌پای خودش وایسه خیلی سنگ جلو پاش میندازن ولی هرجایی ها هیچوقت سختی نمیکشن ، بهرحال از هزاران سال قبل انتخاب کردیم هرجایی نباشیم

    پاسخ