;
coinex

برای نخستین بار، راه‌اندازی خط تولید انسولین در ایران

خط تولید انسولین در ایران برای نخستین بار به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی این خط تولید، ایران نیز به جمع کشورهای صاحب فناوری تولید انسولین پیوست.

با اعلام روح‌الله فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، خط تولید انسولین در ایران با کمک یک شرکت دانش‌بنیان چندملیتی راه‌اندازی شده است. وی اعلام کرد که بخش عمده‌ای از متخصصان این شرکت را پژوهشگران ایرانی تشکیل داده و بدین‌ترتیب ایران نیز به جمع کشورهای صاحب فناوری تولید انسولین در حوزه سلامت پیوست.

بیشتر بخوانید: ترشح انسولین توسط سلول‌های معده ؛ راهکار جدید درمان دیابت!

خط تولید انسولین در ایران راه‌اندازی شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از خط تولید ماده انسولین از سلول گفت:

به کمک یک شرکت دانش‌بنیان که چند ملیتی است و متخصصان جوان داخلی در آن سهم قابل توجهی دارند، تولید انسولین برای نخستین‌بار در کشور محقق شده است.

صبح امروز و با حضور روح الله دهقانی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بزرگترین خط تولید انسولین کشور در ابعاد صنعتی به بهره‌برداری رسید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در در آیین بهره‌برداری از خط تولید ماده انسولین از سلول گفت: «به کمک یک شرکت دانش‌بنیان که چند ملیتی است و متخصصان جوان داخلی در آن سهم قابل توجهی دارند، تولید انسولین برای نخستین‌بار در کشور محقق شده است؛ این دستاورد فراتر از آن‌که یک دستاورد فناورانه باشد یک دستاورد ملی است و اقتدار بیش‌تر را برای کشور به ارمغان می‌آورد زیرا در سال‌های گذشته، به‌دلیل کمبود انسولین در کشور دچار مشکلات جدی بودیم.»

خط تولید انسولین در ایران راه‌اندازی شد

دهقانی با بیان این‌که این کارخانه عظیم علاوه‌بر تامین نیاز داخلی، امکان صادرات را نیز فراهم خواهد کرد، افزود:

این توانمندی، ایران را در میان کشورهای توانمند در تولید این ماده استراتژیک قرار خواهد داد و دستاوردهای بسیار زیادی برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه دارویی و وجود فرصت برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه سلامت گفت: «ایران جزو کشورهای توانمند و صاحب فناوری در حوزه دارویی در دنیا است و فرصت‌های بسیار خوبی برای حضور در عرصه بین‌المللی و همچنین حضور سرمایه‌گذاران بین المللی در این عرصه وجود دارد؛ در همین راستا دولت هم از سرمایه گذاران برای توسعه فعالیت های خود در ایران حمایت می کند.»

این خط تولید برای نخستین‌بار در زیرساخت صنعتی ایجاد شده توسط شرکت دانش‌بنیان ویتان فارمد شکل گرفته است و ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ کیلوگرم انسولین از مرحله سلولی را در بزرگترین زیرساخت تولید دارویی کشور محقق خواهد کرد؛ در صورت اخذ تاییدیه‌های بالینی، تولید صنعتی و عرضه این محصول به‌بازار سلامت، زمینه‌ساز صرفه جویی ارزی بیش از ۱۰۰ میلیون یورویی برای کشور خواهد شد.

اگرچه تا پیش از این انسولین از هند و کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شد و ایران فقط فرایند بسته‌بندی و پر کردن ویال‌های دارویی را انجام می‌داد اما امروز با توانمندی و تلاش فناوران این شرکت‌ دانش‌بنیان، ایران صاحب فناوری تولید انسولین از نخستین مرحله یعنی بخش سلولی تا فرآوری و تولید آن است. گام رو به جلویی که ایران را در جمع معدود کشورهای دارنده توانمندی فناورانه تولید انسولین قرار می‌دهد.

قرار گرفتن ایران در جمع کشورهای صاحب فناوری تولید انسولین از مرحله سلول، تامین نیاز حوزه سلامت کشور را به‌همراه دارد تا در صورت اتخاذ سیاست‌های تحریمی و اعمال محدودیت‌ها برای ورود انسولین کشور ، بیش از یک میلیون بیمار استفاده کننده از این ماده دارویی بتوانند انسولین مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند. این دستاورد ضمن ایجاد اقتدار و امنیت دارویی، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال برای ده‌ها نیروی انسانی متخصص و همچنین جلوگیری از خروج ارز به واسطه خودکفایی در تامین انسولین به‌عنوان ماده دارویی نسبتا گران قیمت و راهبردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره راه‌اندازی خط تولید انسولین در ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر