;
coinex

ایران کمترین حجم تجارت الکترونیکی در منطقه را دارد

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت طی اظهاراتی اعلام کرد که ایران کمترین حجم تجارت الکترونیکی در میان کشورهای منطقه در سال 1401 را داشته است.

به گزارش تکراتو و به نقل از پیوست، علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، هنگام رونمایی از گزارش سال 1401 تجارت الکترونیکی ضمن اشاره به پایین بودن حجم تجارت الکترونیکی در ایران گفت: «این آمار انتظار وزارت صمت را برآورده نکرده است و ما انتظار بیشتری داشتیم اما باوجود مشکلات و وجود دشمن، تمام سعی را کردیم که نتیجه مثبت باشد.»

وی در ادامه افزود: «می‌توان از این موضوع استفاده کرد و با کمک بخش خصوصی این بازار را بیشتر توسعه داد. در این بخش نقش اصلی را بخش خصوصی بازی می‌‌کند و دولت می‌تواند بودجه کمتری صرف این حوزه کند.»

شاه میرزایی ضمن توجه به تاثیر تورم در حجم تجارت الکترونیکی کشور عنوان کرد: «تورم در بخشی از این اعداد و آمارها موثر بوده است اما حجم پرداخت‌های خرد 48 درصد رشد کرده است.» شاه میرزایی در حالی به تورم تأکید داشته که طی این گزارش ارزش حقیقی تجارت الکترونیکی که حاکی از میزان تاثیر تورم بوده، ذکر نشده است.

شاه میرزایی در ادامه اضافه کرد: «ما تورم را با بقیه بخش‌های اقتصاد مقایسه می‌کنیم که رشد خرید چه مقدار است. ارزش معاملات الکترونیکی دولتی در سال 1401 نسبت به 1400 تقریبا 116 درصد رشد کرده که به 653 هزار میلیارد تومان رسیده است.»

شاه میرزایی همچنین اظهار کرد: «دولت الکترونیک مقررات خاصی برای توسعه ایجاد می‌کند اما در این شرایط بسیاری از خدمات دولت را بخش خصوصی می‌تواند آنجا دهد. درواقع بخش خصوصی شریک شود و سرمایه گذاری کند که از بودجه‌ دولت استفاده نشود.»

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: بیانیه انجمن تجارت الکترونیک بی‌انصافی است، از نظر اختلالات و قطعی اینترنت دوم دنیا نیستیم!

پایین بودن حجم تجارت الکترونیکی ایران

در بخش دیگری از این مراسم، «امین کلاهدوزان»، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن مقایسه حجم معاملات کشور بیان داشت: «سال گذشته حجم معاملات کشور هزار و 230 همت بود، امسال به همت بخش خصوصی و دولتی این عدد با 48 درصد رشد به بیش از هزار و 800 همت رسید.»

وی در آمار خود با اشاره به کاهش حجم تجارت الکترونیکی انجام شده از طریق شبکه‌های اجتماعی، در واکنش به پرسشی مبنی‌بر تأثیر فیلترینگ بر این امر عنوان کرد:

«من طبق اعداد رقم صحبت می‌کنم و اعتقاد دارم راجع‌به به این موضوع باید تخصصی صحبت شود نه هیجانی. ما در ابتدای سال گذشته گفتیم مجموع برآورد ما از تجارت الکترونیکی حدود 33 همت است که بعد اصلاح به 50 همت رسید. این عدد در مقایسه با هزار و 800 همت عدد قابل توجهی نیست.»

حجم تجارت الکترونیکی

کلاهدوزان در خصوص سندباکس تجارت الکترونیکی افزود: «مجوز سندباکس تجارت الکترونیکی که از سال گذشته شروع به فعالیت کردیم و به‌عنوان زیرساخت تسهیل‌کننده مقررات سبب می‌شود بسیاری از کسب‌وکارها فعالیت‌هایشان را شروع کنند و توسعه دهند. این اتفاق در ماه گذشته در وزارت صمت مصوب شد و تا آخر شهریور فراخوان پذیرش سرمایه در حوزه سندباکس را خواهیم داشت.»

وی در واکنش به جایگاه شبکه‌های مجازی در زمینه حجم تجارت الکترونیکی اظهار داشت: «عمده شبکه‌های مجازی رسانه مکمل هستند. در 140 هزار شرکتی که به‌صورت رسمی کار می‌کنند؛ گردش مالی‌شان هزار و 800 همت و 9 هزار همت گردش مالی خرده فروشی از طریق شاپرک است.»

کلاهدوزان ضمن اشاره به اینستاگرام به‌عنوان شبکه اجتماعی با بیشترین آمار استفاده، اضافه کرد:

«این آمار به این معنی نیست که کسب‌وکارشان بر مبنای اینستاگرام است زیرا این فضا می‌تواند به‌عنوان تبلیغات باشد.»

شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در پایان خاطرنشان کرد موضوع فیلترینگ به وزارت ارتباطات ارتباط دارد و از اختیار و آمارهای وزارت صمت خارج است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حجم تجارت الکترونیکی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: پیوست

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر