;
coinex

رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر ؛ بهترین راه مبارزه چیست؟

رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر و روان‌گردان در جهان نگرانی‌هایی را بوجود آورده است که شاید صدمات آن هیچ‌وقت جبران نشود.

براساس اعلام اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر ، روان‌گردان‌ها متامفتامین و غیره منجر به به بروز نگرانی‌هایی در این ارتباط شده است چرا که با این وجود امکان خرید این مواد توسط عموم افراد، بسیار ساده شده و به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بیشترین مخدرهای مصرفی در ایران کدامند؟ [+اینفوگرافی]

رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ اسکندر مؤمنی در «نشست منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر» که از امروز به مدت دو روز در بغداد آغاز به کار کرده است، گفت: «براساس گزارش UNODC، کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.» وی افزود:

افغانستان ۸۰ درصد تقاضای تریاک جهان را تأمین می‌کند و کماکان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است و علاوه بر تولید تریاک و متامفتامین، افغانستان دومین کشور جهان در زمینه تولید کانابیس محسوب می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: «گزارش های جهانی حاکی از آن است که قاچاق و مصرف متامفتامین از نظر جغرافیایی همچنان در جهان در حال گسترش است و شواهد نیز نشان دهنده افزایش استفاده از اینترنت در تجارت، قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر و روان‌گردان در جهان می باشد.»

رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر
رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر

مومنی ادامه داد:

۱۱۲۷ نوع ماده روانگردان جدید تا به امروز در جهان شناسایی و گسترش بازار این مواد به ویژه در اروپای شرقی و آسیای مرکزی گزارش شده است.

وی گفت: «میزان مصرف مواد مخدر در میان جوانان در بسیاری از کشورها بیشتر از نسل قبلی گزارش شده است و آنچه مسلم است مواد مخدر، خسارات مالی و انسانی فراوانی را بر کشورهای منطقه تحمیل می‌کند. در این رابطه، میلیاردها دلار که می‌توانست برای برنامه‌های توسعه کشورها هزینه گردد، در مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر مصرف می‌شود.»

دبیرکل ستاد افزود:

جمهوری اسلامی ایران با کشف ۷۱۶ تن از انواع موادمخدر و روانگردان، شامل ۵۴۰ تن تریاک، ۷۶ تن حشیش، ۳۰ تن هروئین و مرفین و ۳۰ تن متامفتامین، بالاترین آمار کشفیات را داشته و این دستاورد با شهادت تعدادی از نیروهای فداکار پلیس مبارزه با مواد مخدر، همراه بوده است.

مومنی افزود: «برای تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر،‌ توجه جلسه را به این مهم جلب می‌نمایم که با استناد به گزارش جهانی مواد مخدر، منتشره از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، ۹۲ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۲۷ درصد کشفیات جهانی هروئین و ۵۹ درصد کشفیات جهانی مرفین توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. ضمن آنکه۸۰ درصد متامفتامین مکشوفه در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا در سال ۲۰۲۰ توسط جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

به گفته وی:

جمهوری اسلامی ایران نه تنها راهبردهای مقابله‌ای شامل مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیتها و اقدامات غیرقانونی مرتبط با مواد مخدر و روانگردان و پیش‌سازهای آن‌ها، تعقیب و انهدام شبکه‌ها و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین‌المللی مرتبط، کنترل مرزهای ورودی و خروجی کشور را در پیش گرفته است بلکه به طور متوازن در اجرای راهبردهای پیشگیری، درمان و بازتوانی مصرف‌کنندگان، کاهش آسیب و حمایت‍‌های اجتماعی پس از درمان تلاش می‌کند. مشارکت مردم و NGO ها در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان در کشور بسیار جدی و قابل توجه می‌باشد.

رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر

دبیرکل ستاد اظهار داشت: «ما مبارزه با مواد مخدر را بر پایه مطالعات و پژوهش و باتکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی کشور و استفاده از شتابدهنده‌هایی چون نوآوری، فناوری های دانش بنیان و مشارکت مردمی، بنا نهاده‌ایم.»

مومنی افزود:

با عنایت به اهمیت و نقش ابتکارات منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار تشکل‌های منطقه‌ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر، از قبیل پیمان پاریس، برنامه منطقه‌ای افغانستان و کشورهای همسایه و ابتکار سه جانبه می‌باشد و به دنبال تاسیس ابتکار سه جانبه، واحد برنامه‌ریزی مشترک (JPC) از سال ۲۰۰۸ در تهران آغاز بکار کرد و توانست اقدامات مشترکی را از قبیل تبادل اطلاعات و اجرای گشت‌زنی و عملیات مشترک میان جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان را هماهنگ و برنامه‌ریزی کند.

وی بیان کرد: «در عرصه کاهش تقاضا و درمان اعتیاد نیز، اقدامات و دستآوردهای گسترده و چشمگیر جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰، مرکز ملی مطالعات اعتیاد (اینکاس) را به عنوان مرکز منطقه‌ای تحقیقات و درمان اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر انتخاب کند.»

دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اغلب ساختارهای منطقه‌ای موجود در زمینه مبارزه با موادمخدر، تحت تاثیر جدی قرار گرفته و فعالیت و اقدامات آنها با کاستی روبرو شده است.

مومنی با توجه به اینکه وضعیت منطقه و چالش‌های جدی که منطقه را در عرصه‌های مختلف مرتبط با مواد مخدر با آن روبرو کرده است، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای پلیس و مبارزه با مواد مخدر کشورهای منطقه، تبادل تجربیات در زمینه تولید داروهای نوین درمان اعتیاد و برگزاری دوره های آموزش در حوزه‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله با عرضه مواد مخدر اعلام کرد.

وی در خصوص ایجاد ائتلاف کشورهای اسلامی در غرب آسیا در زمینه مبارزه با موادمخدر با اهداف کمک به امر مبارزه در افغانستان، و پیشبرد برنامه‌های توسعه و معیشت جایگزین در این کشور، راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات و طراحی عملیات کشورهای اسلامی غرب آسیا، معرفی نقاط تماس کشوری به منظور انجام تبادل اطلاعات میان کشورهای اسلامی، برگزاری نشست سالانه رؤسای نهادهای ملی و نیز پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای اسلامی و اتخاذ مواضع مشترک از سوی کشورهای اسلامی غرب آسیا در نشست های سازمان ملل متحد (مانند اجلاس CND) تاکید کرد.

رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر
رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر

مومنی در پایان با بیان اینکه علی‌رغم کسب جایگاه اول کشف مواد افیونی در جهان توسط جمهوری اسلامی ایران که با رشادت‌های نیروهای مقابله‌ای و شهادت نیروهای پلیس همراه بوده است، کشور ما بدلیل تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه از طرف برخی کشورها، با موانع و چالش‌های متعددی در مسیر مبارزه با مواد مخدر روبرو است، گفت: «با اینحال بر عزم و اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران در ادامه رسالت و ماموریت بشردوستانه خود در این مسیر تاکید می‌کنم.»

به گزارش ایلنا، در این کنفرانس که برای نخستین بار در عراق برگزار می‌شود، کشور‌های ایران، عربستان، مصر، سوریه، ترکیه، کویت، اردن و لبنان حضور دارند.

سردار اسکندر مؤمنی مشاور رئیس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به نمایندگی از جمهوری اسلامی در این کنفرانس حضور دارد.

بررسی راهکار‌های همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر که به آفتی برای کل منطقه تبدیل شده، جزء مهمترین موضوعات این کنفرانس است.

هماهنگی‌های اطلاعاتی برای جلوگیری از تجارت مواد مخدر، یافتن راه حلی مناسب برای تعقیب تجار مواد مخدر و اتخاذ موضعی واحد برای حمایت از مرز‌های کشور‌های منطقه در قبال این آفت جهانی از مهمترین موضوعات کنفرانس بغداد خواهد بود.

اسکندر مؤمنی مشاور رئیس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان، ریاست هیئت ایرانی را در کنفرانس بغداد عهده دار است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رشد چشمگیر تجارت اینترنتی مواد مخدر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر