coinex
راهنمای خرید تکراتو

کسب درآمد به سبک یک باریستا

داشتن تخصص و مهارت تنها راهی است که همیشه کسب درآمد را تضمین می‌کند. مثلا یک برنامه‌نویس یا یک مهندس نرم افزار می‌تواند همیشه و در همه جای دنیا مشغول به کار شده و درآمدزایی داشته باشد. زیرا مهارتی که دارد کاربردی و جهانی است.

بازار و صنعت قهوه و کافه روز به روز در حال گسترش است. این صنعت نسبتا نوظهور و پر رونق فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کرده است. از کشاورزان و مزارع قهوه گرفته تا کافه‌ها و قهوه فورشی‌ها. یکی از شغل‌های جذاب و کلیدی در حوزه قهوه شغل باریستایی است. محصول نهایی قهوه را یک باریستا با مهارتی که دارد در فنجان مشتری سرو می‌کند. در ادامه درباره شغل باریستا و نحوه کسب درآمد آن بیش‌تر صحبت می‌کنیم.

باریستا کیست؟ شغل باریستایی چیست؟

همان طور که اشاره کردیم باریستا بازیگر کلیدی صنعت قهوه است. در واقع نتیجه همه زحمات کشاورزان، شرکت‌های فرآوری، شرکت‎های روست و توزیع، در دستان اوست. باریستاست که دانه‌های قهوه را دم کرده و نوشیدنی خوش عطر و طعم را در فنجان سرو می‌کند.

باریستا کسی است که مهارت دم کردن انواع قهوه‌ها به صورت حرفه‌ای را دارد. باریستا بلد است اسپرسو، کاپوچینو، موکا، ماکیاتو، لته، قهوه کمکس و … را دم کند.

شغل باریستایی چیست؟

به یک کافه یا کافی شاپ که سر بزنید، شخصی را می‌بینید که پشت بار کافه ایستاده و لباس خاصی به نام اپرون (یا پیشبند باریستا) پوشیده است. او یک باریستا ست. اصلی‌ترین ابزار بار کافه دستگاه اسپرسو ست که باریستا متخصص کار کردن با آن است. در واقع نوشیدنی‌هایی مانند اسپرسو، لته، کاپوچینو و … را به کمک دستگاه اسپرسو درست می‌کند. شغل باریستایی لازمه‌اش علاقه به قهوه و مردم است. در این شغل روزانه به صورت مستقیم با آدم‌های زیادی در ارتباط بوده و برای آن‌ها قهوه سرو می‌کنید.

ساعت کاری شغل باریستا منعطف است و بستگی به ساعت باز و بسته بودن کافه دارد. معمولا باریستا شیفت صبح از 8 تا 16 و باریستا شیفت عصر از 16 تا 24 مشغول به کار هستند.

حقوق باریستا چقدر است؟

حقوق باریستا بسته به میزان مهارت، سابقه کار و نوع کافه‌ای که در آن فعالیت می‌کند متفاوت است. الان که این مقاله را می‌نویسیم شهریور 1402 است. حقوق یک باریستا از 12 الی 30 میلیون تومان برای یک شیفت کاری متغیر است.

آیا باریستا فقط در کافه می‌تواند کار کند؟

محل کار اصلی باریستا کافه است. البته باریستاها در کافه رستوران‌ها، هتل‌ها، شرکت‌ها، فروشگاه‌های قهوه، روستری‌ها و … هم فعالیت می‌کنند.

باریستایی مهارتی بین المللی است

قهوه و باریستا سرفصل هایی بین المللی هستند و در همه جای دنیای استانداردهای مشابهی دارند. یعنی یک باریستا می تواند در همه جای دنیا مشغول به کار شود.

پس اگر برای تحصیل، پیشرفت یا افزایش درآمد به کشورهای دیگر می روید می توانید با داشتن مهارت و مدرک باریستایی شغلی با درآمد مناسب در کافه ها و رستوران های کشور مقصدتان پیدا کنید.

کسب درآمد به سبک یک باریستا

چطور باریستا شوید؟

احتمالا نمی‌دانید برای باریستا شدن از کجا باید شروع کنید و چه مسیری شما را به یک باریستا حرفه‌ای تبدیل می‌کند. برای این‌که از سردرگمی خارج شوید به این سوال جواب دهید: آیا عاشق قهوه هستید و یادگیری را دوست دارید؟ اگر جواب‌تان آری است در ادامه با ما همراه باشید:

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع مسیر باریستایی این است که حرفه‌ای آموزش ببینید و در یک دوره آموزش باریستا که کاربردی و استاندارد باشد شرکت کنید. بعد از اتمام دوره و کسب مهارت و اعتماد به نفس لازم شروع کنید به پیدا کردن کافه‌هایی که استخدام دارند و بروید برای مصاحبه شغلی.

معرفی یک موسسه‌ معتبر آموزش باریستا

یکی از مراکز آموزشی معتبر و به روز در حوزه قهوه و آموزش باریستا ، آکادمی کافه نیرو ست. این آکادمی از سال 1394 فعالیت تخصصی خود را شروع کرده و تا به امروز باریستاهای زیادی را به بازار کار معرفی کرده است.

آکادمی کافه نیرو دوره جامع قهوه و باریستا را در طی 5 روز و به صورت کاملا عملی برگزار می‌کند.
هنرجویان مهارت‌های باریستایی را به صورت کامل آموزش دیده و با تمرین و تکرار زیاد آمادگی لازم برای ورود به شغل باریستایی را کسب می‌کنند.

در پایان این 5 روز:

دانش تخصصی قهوه را فراگرفته‌اید و آن را مثل کف دستتان می‌شناسید.
می‌توانید به صورت اصولی و استاندارد با ابزارهای مختلف دم آوری قهوه (دستگاه آسیاب قهوه، دستگاه اسپرسو، کمکس، سایفون، کالیتا و …)کار کرده و قهوه‌های فوق العاده دم کنید.
مهارت طراحی روی قهوه (لته آرت) را یاد گرفته اید و می‌توانید نقش و نگارهای مختلف را روی قهوه‌هایتان طراحی کنید.
مهارت درست کردن انواع نوشیدنی‌های سرد را بلدید و می‌توانید: موکتل‌های رنگارنگ، اسموتی‌های خوش طعم، شیک‌های جذاب و آیس کافی‌های دلربا آماده کنید.
از همه مهم‌تر در اثر تمرین و تکرار زیاد، اعتماد به نفس لازم برای شروع کارتان را به دست آورده‌اید.

کسب درآمد به سبک یک باریستا

مدرک باریستایی

در حال حاضر در ایران معتبرترین مدرک در حوزه قهوه و باریستا مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای است که کاملاً رسمی و قابل ترجمه است.

با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی و اینترنت با آموزشگاه‌های زیادی مواجه می‌شوید که مدرک می‌دهند، اما ماجرا آنجا جالب‌تر می‌شود که برخی مؤسسات ادعا می‌کنند «گواهی پایان دوره بین‌المللی قابل‌استعلام» هم به شما می‌دهند و شما هم وسوسه می‌شوید که مدرک را بگیرید غافل از اینکه این یک دروغ بزرگ است که نه‌تنها هزینه اضافی برای شما دارد بلکه نوعی کلاه‌برداری آموزشی هم محسوب می‌شود.

آکادمی کافه نیرو مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ای دارد و مدرک دوره‌هایی که برگزار می‌کند، مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای است.

خلاصه اینکه:

باریستایی مهارتی کاربردی و جذاب است که همیشه و در همه‌جای دنیا می‌توانید از آن کسب درآمد کنید.
برای شروع مسیر باریستایی کافی است در یک دوره آموزشی استاندارد شرکت کرده و پس از آن برای کسب تجربه در یک کافه کوچک‌تر مشغول به کار شوید تا کم کم حرفه‌ای شده و مسیر شغلی خود را توسعه دهید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر