;
coinex

کارکرد جدید آسپرین ؛ کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مسن

نتایج یک پژوهش جدید حاکی از کارکرد جدید آسپرین در زمینه کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مسن با مصرف روزانه این قرص بوده است.

با وجود اینکه تا به امروز تحقیقات ثابت کرده که مصرف روزانه آسپرین احتمالاً با مزایا و معایب مشخصی همراه خواهد بود، حالا یک بررسی جدید به کارکرد جدید آسپرین پرداخته است. در این راستا، محققان «دانشگاه مانش» استرالیا تحقیق جدید خود را روی بیش از 16 هزار فرد 65 ساله یا بالاتر اجرایی کردند که از آن‌ها درخواست شده تا روزانه یک دارونما یا دوز پایین 100 میلی‌گرمی آسپرین را به مصرف برسانند.

دانشمندان در این تحقیق تعیین کرده‌اند که مصرف مکمل این دارو با دوز کم منجر به کاهش 15 درصدی ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان بالای 65 سال خواهد شد. همچنین هیچ نشانه‌هایی از زوال عقل، بیماری قلبی-عروقی و هر نوع ناتوانی جسمی که زندگی عادی آن‌ها را با اختلال روبرو سازد در شرکت‌کنندگان این بررسی دیده نشده است.

بیشتر بخوانید: نخستین داروی خوراکی برای کاهش کلسترول معرفی شد

کشف کارکرد جدید آسپرین

در این بررسی، شرکت‌کنندگان به مدت 4.7 سال تحت رصد پژوهشگران بودند و درنهایت نتیجه گرفته شد افرادی که آسپرین مصرف کرده‌اند، نسبت به گروه دیگر، 15 درصد کمتر در خطر ابتلا به دیابت قرار داشته‌اند. همچنین گلوکز پلاسمای ناشتای آن‌ها که بیانگر اصلی دیابت به‌شمار می‌رود، با سرعت بسیار کمتری رشد داشته است.

کارکرد جدید آسپرین

محققان در مطالعه خود درباره کارکرد جدید آسپرین نوشته‌اند:

«درمان با آسپرین باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت و کاهش سرعت افزایش گلوکز ناشتا در پلاسما برای سالمندان اولیه سالم شده است. با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع 2 در میان سالمندان، پتانسیل عوامل دارویی مانند آسپرین برای پیشگیری از دیابت نوع 2 یا بهبود سطح گلوکز نیاز به مطالعه بیشتری دارد.»

با وجود تمام مزایای بالقوه‌ای که طی این پژوهش به آن پرداخته شده است، محققان به این نکته نیز اعتراف کرده‌اند که همچنان نمی‌توان باید این توصیه را مدنظر داشت که افراد مسن سالم به‌علت احتمال خونریزی داخلی، به‌ویژه در دستگاه گوارش، بهتر است از مصرف مکمل آسپرین خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص کشف کارکرد جدید آسپرین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر