coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف یک سیاره مشابه زمین در فاصله 37 میلیارد کیلومتری از خورشید

کشف یک سیاره مشابه زمین در فاصله 37 میلیارد کیلومتری از خورشید. آیا محل دیگری برای زندگی انسان‌ها در این جهان وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از نقاط اسرارآمیز علم ستاره‌شناسی سیاره کوتوله سدنا است؛ سدنا در سال 2003 کشف شد و همچنین 2003VB12 نیز نامیده می‌شود. علت تردید دانشمندان در قرار دادن سدنا در لیست سیارات کوتوله نیز فاصله بسیار زیاد او از ماست؛ آنچنان که مشاهده‌اش را نیز برای ما سخت کرده است.

سدنا 90 واحد نجومی از خورشید فاصله دارد (یک واحد نجومی، معادل فاصله متوسط زمین تا خورشید و یا 150 میلیون کیلومتر است) و می‌شود گفت در حدود 148 میلیون کیلومتر. با این حال، مدار سدنا شدیداً بیضوی است و باید گفت از 76 واحد نجومی در نزدیکترین حالت تا خورشید، تا 975 واحد نجومی در دورترین حالت متغیر است!

بیشتر بخوانید: تصاویر زندگی انسان در مریخ ؛ جامعه بشری در سیاره سرخ چگونه خواهد بود؟

کشف یک سیاره مشابه زمین

فاصله زیاد این سیاره کوتوله، آن را در نهایت در یک پوسته شل از اجرام یخی به نام ابر اورت می‌برد. از زمان کشف سدنا در سال 2003 اخترشناسان در تلاش بودند تا توضیح دهند که چگونه چنین جهانی می‌تواند در یک منطقه به ظاهر خالی از فضا شکل گرفته باشد، جایی که بسیار دور از آن است که تحت تأثیر سیارات غول پیکر منظومه شمسی و حتی خود کهکشان راه شیری قرار گیرد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سیاره زمین‌مانند که تاکنون شناسایی نشده در آن منطقه معلق است، می‌تواند مدارهای منحرف کننده سدنا و تعداد انگشت شماری از اجرام مشابه فرا نپتونی (TNOs) باشد، که اجسام یخی بی‌شماری هستند که در فواصل غول‌پیکر به دور خورشید می‌چرخند. ستاره شناسان می‌گویند که بسیاری از TNOها دارای شیب عجیب و غریب و مدارهای تخم مرغی شکل هستند که احتمالاً به دلیل کشیده شدن توسط یک سیاره پنهان است.

کشف یک سیاره مشابه زمین

ستاره شناسان در خصوص سیاره شناسایی نشده می‌گویند که چنین سیاره‌ای بین 1.5 تا سه برابر زمین است و در فاصله 23 میلیارد مایلی (37 میلیارد کیلومتری) تا 46 میلیارد مایلی (74 میلیارد کیلومتری) از خورشید قرار دارد. محققان در این مطالعه جدید می نویسند: «قابل قبول است که یک جسم سیاره‌ای اولیه بتواند در کمربند کویپر دوردست زنده بماند، زیرا بسیاری از این اجرام در منظومه شمسی اولیه وجود داشته‌اند.»

بیشر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک سیاره مشابه زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر