;
coinex

کشف مواد آلی اساسی برای حیات توسط مریخ‌نورد استقامت

مریخ‌نورد استقامت موفق به کشف مواد آلی اساسی برای حیات در سیاره مریخ شد. اما این مریخ‌نورد چگونه و با چه ابزاری توانسته است این مواد آلی را کشف کند؟

مریخ‌نورد پشتکار یا استقامت که توسط ناسا ساخته شده است، اخیراً موفق به کشف مواد آلی اساسی در سیاره سرخ شده است که برای حیات ضروری هستند. این مواد آلی عمدتاً در دهانه چیزرو کشف شده و از هیدروژن و کربن ایجاد شده‌اند. اما مریخ‌نورد اختصاصی ناسا برای این کشف بزرگ از بازوی رباتیک قدرتمند خود موسوم‌به شرلوک بهره برده است که در آن ابزارهای مختلفی مانند لیزر و دوربین وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مریخ نورد پرسویرنس دی اکسید کربن مریخ را به اکسیژن تبدیل می‌کند

مریخ‌نورد استقامت موفق به کشف مواد آلی اساسی برای حیات شد

مریخ‌نورد استقامت شواهدی از ترکیبات آلی در دهانه جیزرو مریخ پیدا کرد. مواد آلی که عمدتاً از کربن و هیدروژن تشکیل شده‌اند، زیربنای حیات هستند، اما از آنجایی که می‌توانند منشأ غیرزیستی هم داشته باشند، نمی‌توانند ثابت کنند که مریخ زمانی میزبان حیات بوده است.

محققان بر این باورند که دهانه جیزرو زمانی یک دریاچه باستانی را در خود جای داده بود. این محل یکی از محتمل‌ترین مناطقی است که نشانه‌های باقی‌مانده از حیات در مریخ را آشکار می‌کند.

مریخ‌نورد استقامت موفق به کشف مواد آلی اساسی برای حیات شد

دهانه جیزرو نشانه‌های واضحی از رسوبات متشکل در آب را نشان می‌دهد. بنابراین پیدایش مواد مبتنی‌بر آب در این منطقه جای تعجبی ندارد.

ابزار نمونه‌برداری مریخ‌نورد استقامت

ابزاری که کلید پژوهش جدید است، شرلوک نام دارد که روی بازوی رباتیک مریخ‌نورد تعبیه شده است. این ابزار از طیف‌سنج، لیزر و دوربین برای جست‌وجو ترکیبات آلی و مواد معدنی استفاده می‌کند. شرلوک می‌تواند سنگ‌ها را به‌سادگی و با نگه‌داشتن آنها در نزدیکی تجهیزات خود نمونه‌برداری کند.

تیم محققان نتوانست تاریخ موادی را که پیدا کرده‌اند به‌طور دقیق تعیین کند. اما برخی از نشانه‌هایی که در آن مواد آلی مرتبط با مواد معدنی است، سه تا چهار میلیارد سال پیش در اثر رسوب با آب تشکیل شده‌اند.

درحال‌حاضر ما توانایی نمونه‌برداری از سنگ‌های مریخ، جداسازی مولکول‌ها و کشف دقیق آنها را نداریم. بنابراین هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا فرآیندهای دخیل در ایجاد این رسوبات شامل موجودات زنده است یا خیر، وجود ندارد.

اگر این نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های زمینی بازگردانده شوند، می‌توان از مجموعه‌ای از ابزارهای متنوع‌تر برای مطالعه نمونه‌ها استفاده کرد. بررسی این سنگ‌ها در وضوح بالاتر و حساسیت بیشتر، برای علم سیاره‌ای بسیار ارزشمند خواهد بود.

حال دانشمندان باید منتظر مأموریت بازگشت نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد استقامت باشند، که انتظار نمی‌رود حداقل تا اواخر دهه جاری میلادی محقق شود. هر شناسایی و مشاهده‌ای، اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد تا به درک پیشینه مریخ نزدیک‌تر شویم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف مواد آلی اساسی برای حیات توسط مریخ‌نورد استقامت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر