coinex
راهنمای خرید تکراتو

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد؛ چشم‌بادامی‌ها حالا ابرقدرت دنیای ابرکامپیوترها هستند

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین رونمایی شد. چشم‌بادامی‌های خستگی‌ناپذیر حالا در دنیای ابررایانه‌ها بدون رقیب جولان خواهند داد.

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد. چین به‌عنوان یکی از پیشروترین کشورهای جهان در حوزه تکنولوژی، تلاش خود برای رسیدن به درجات بالای فناوری را بیشتر کرده و روزبه‌روز ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا را در این راه بیشتر تهدید می‌کند. حال ابررایانه اگزامقیاس چین در نسخه سوم تولید شده و ابرکامپیوتر اگزامقیاس آمریکا را پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: ابرکامپیوتر فوق‌پیشرفته تسلا مجهز به 10 هزار پردازنده هوش مصنوعی انویدیا H100 خواهد بود!

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد

چین شدیداً بر روی حوزه پردازش هوش مصنوعی و صنعت رایانه‌های سطح بالا متمرکز شده قصد دارد در این حوزه از رقبای اصلی خود به‌ویژه آمریکا پیشی بگیرد. بر همین اساس، این کشور اخیراً سومین ابر رایانه اگزامقیاس یا اگزا اسکیل (Exascale) خود را راه‌اندازی کرده است، یک ابر کامپیوتر قدرتمند که تا پیش از این تصور می‌شد به دلیل تأثیر تحریم‌های ایالات متحده برای مدت نامعلومی توسعه آن متوقف شده است.

به گزارش Tomshardware، راه‌اندازی سومین ابرکامپیوتر چینی‌ها در مقیاس اگزا اسکیل باعث شده ایالات متحده اکنون در جایگزین دوم قرار گیرد، چرا که آمریکا در حال حاضر تنها دو ابر کامپیوتر Frontier و Aurora را در این بخش در اختیار دارد.

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد

به گفته جک دونگارا (Jack Dongarra)، یکی از افراد برجسته در صنعت ابرکامپیوترها، برنده جایزه تورینگ و یکی از بنیان‌گذاران TOP500، ایالات متحده امروز مغلوب قدرت چین در حوزه ابر رایانه‌ها شده و جایگزین نخست خود را احتمالاً برای همیشه از دست داده است.

راه‌اندازی بی‌سروصدای یک ابر کامپیوتر قدرتمند

البته چین این ابر کامپیوتر قدرتمند که احتمالاً سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین ابررایانه این کشور محسوب می‌شود را به فهرست TOP500 معرفی نکرده است. TOP500 در واقع مسئول رتبه‌بندی و محک زدن ابر رایانه‌های سراسر جهان معرفی شده و مسئولیت شفاف‌سازی وضعیت آنها در توانایی پردازش را برعهده دارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که مقامات چینی برای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر توسط قانون‌گذاران ایالات متحده تصمیم گرفته‌اند که از معرفی ابر رایانه جدید خود برای رتبه‌بندی در این لیست خودداری کنند.

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد

بر اساس رتبه‌بندی فعلی TOP 500، در حال حاضر ابر رایانه Sunway TaihuLight چین در جایگاه هفتم و ابر رایانه Tianhe-2 در جایگاه دهم قرار داشته و باعث شده‌اند که چین پس از آمریکا یکی از قدرتمندترین‌ها در صنعت ابررایانه محسوب می‌شود. با این حال، این رتبه‌بندی تصویری از واقعیت را بازگو نمی‌کند.

نکته جالب آن است که این دو ابررایانه قدرتمند چینی نیز هرگز برای لیست شدن در TOP 500 معرفی نشده‌اند، بلکه نتایج بررسی و آزمایش قدرت آن‌ها برای کسب جایزه Gordon Bell Prize (جایزه گوردون بل که معمولاً به عنوان جایزه نوبل ابرکامپیوتر شناخته می‌شود، هر سال توسط انجمن ماشین‌های محاسباتی با مجموعه کنفرانس SC ارائه می‌شود) به ثبت رسیده است.

سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد

اکنون مشخص شده که سومین ابررایانه چینی‌ها حتی برای کسب این جایزه نیز به ثبت نرسیده و تنها نشانه‌هایی از آنلاین شدن آن به چشم می‌خورد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که سومین سوپر کامپیوتر چین توسط شرکت Sugon و در مرکز ملی ابر رایانه در شنژن ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت افزار

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر