;
coinex

خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان معرفی شدند؛ تهران در رده 34ام

خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان طبق گزارش سال 2023 وایپو اعلام شده که براساس آن تهران در رتبه 34 در میان 100 خوشه برتر قرار گرفته است.

خوشه‌های علم و فناوری جهان نقش به‌سزایی در توسعه عملکرد نوآوری کشورها دارند و با جمع‌آوری دانش، کسب‌وکارها و کارآفرینان، زیست‌بومی فراهم می‌سازند که ایده‌های علمی امکان اجرا پیدا کنند. در همین راستا سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) از سال 2017 به صورت سالانه به بررسی ظرفیت‌های نوآوری شهرها و مناطق جغرافیایی جهان پرداخته و به عنوان قسمتی از گزارش سالانه شاخص جهانی نوآوری آن‌ها را رده‌بندی می‌کند.

بیشتر بخوانید: ایران به دومین تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی جهان بدل شد!

اعلام خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان

معیار رتبه‌بندی خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان مطابق با تعداد درخواست‌های ثبت اختراع بین‌المللی (ذیل معاهده PCT) و مقالات علمی نمایه شده در WOS در مناطق جغرافیایی خواهد بود.

با اعمال این معیار تهران با 37 درخواست ثبت اختراع و 9320 مقاله علمی به ازای هر یک میلیون نفر در رتبه 34ام دنیا و بالاتر از شهرهایی همچون ملبورن (42)، مادرید (48)، زوریخ (49)، میلان (50)، تورنتو (52) و استانبول (59) قرار گرفته است.

خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان

از طرفی در کسب این رتبه شهر تهران، دانشگاه‌ تهران با 12درصد، دانشگاه آزاد اسلامی با 9 درصد و دانشگاه امیرکبیر با هشت درصد بیشترین سهم را در انتشار مقالات را داشته‌اند. مطابق با ارزیابی وایپو، در سال‌های 2017 تا 2022، 63 هزار و 113 مقاله در تهران انتشار یافته که 25 درصد آن به حوزه فنی و مهندسی ارتباط دارد.

خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان

همچنین طبق گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، برترین خوشه‌های علم و فناوری دنیا در جنوب شرق آسیا در کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی بوده است. در زمینه شهرها درواقع مناطق یوکوهاما در ژاپن، گوآنژو در چین و سئول در کره جنوبی به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند. نخستین شهر غیرآسیایی، منطقه سانفرانسیسکو در آمریکا بوده که رتبه ششم را به دست آورده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص خوشه‌های برتر علم و فناوری جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: سیتنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر