;
coinex

ابداع نوعی سوخت جدید که با آتش مشتعل نمی‌شود!

دانشمندان یک سوخت جدید را تولید کرده‌اند که در مواجه با آتش واکنشی نشان نداده و سرجایش مستحکم می‌ایستد. اما چه چیزی شعله‌های این سوخت را روشن می‌کند؟

سوخت‌های امروزی که همه جزء سوخت‌های فسیلی بوده و برای محیط‌زیست نیز مضراند، در مواجه با آتش گُر گرفته و ممکن است خساراتی غیرقابل جبران ایجاد کرده و آلایندگی را افزایش دهد. اما حالا مهندسان شیمی دانشگاه کالیفرنیا ریورساید (UC Riverside) نوعی سوخت جدید توسعه داده‌اند که به شعله‌های آتش حساس نیست و فقط با انرژی الکتریکی شعله‌ور می‌شود.

بیشتر بخوانید: شیوه سهمیه‌بندی سوخت خودروها تغییر خواهد کرد!

تولید یک سوخت جدید که با انرژی الکتریکی شعله‌ور می‌شود

یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین موارد مرتبط با فراورده‌های نفتی، مسئله جابه‌جایی و خطرات همراه با آن است. برای کاهش خطرات احتمالی همواره شیوه‌نامه‌ها و راهکارهایی وجود دارد تا از هرگونه ایجاد شعله و آتش‌سوزی جلوگیری شود، با این حال هر از گاهی شاهد انتشار اخبار مرتبط با سوخت‌های فسیلی هستیم.

برای رفع بخش قابل توجهی از این مشکلات، مهندسان شیمی دانشگاه کالیفرنیا ریورساید (UC Riverside) توانسته‌اند نوع جدید از سوخت را طراحی کنند که تنها در برابر اعمال جریان الکتریکی واکنش نشان داده و مشتعل می‌شود.

تولید یک سوخت جدید که با انرژی الکتریکی شعله‌ور می‌شود

از آنجایی که این سوخت به شعله‌های آتش واکنش نشان نداده و هنگام حمل و نقل نیز خطرات مربوط به آتش‌سوزی ناخواسته را به صفر می‌رساند، محققان آن را یک سوخت مایع ایمن توصیف می‌کنند.

یوجی وانگ (Yujie Wang)، دانشجوی دکترای مهندسی شیمی UCR و یکی از نویسندگان مقاله مرتبط با این دستاورد، اخیراً اعلام نموده:

سوخت‌هایی که ما معمولاً از آن‌ها استفاده می‌کنیم چندان ایمن نیستند. این نوع سوخت‌ها تبخیر می‌شوند و می‌توانند مشتعل شوند، بنابراین متوقف کردن آن‌ها بسیار دشوار است. با سوخت جدید ما کنترل اشتعال‌پذیری و جلوگیری از سوختن با حذف ولتاژ امکان‌پذیر بوده و ایمنی و سادگی را به همراه دارد.

به گزارش وب‌سایت دانشگاه کالیفرنیا به آدرس ucr.edu، در مجله انجمن شیمی آمریکا به چگونگی ایجاد این سوخت جدید و همچنین جزئیات فنی پتنت به ثبت رسیده، پرداخته شده است.

به طور ساده، زمانی که شاهد سوختن مواد نفتی هستیم، این خود مایع نفتی نیست که در حال سوختن است بلکه مولکول‌های تبخیر شده فراری هستند که در بالای مایع معلق هستند و در تماس با اکسیژن و شعله مشتعل می‌شوند. حذف منبع اکسیژن از این معادله باعث خاموش شدن آتش می‌شود، با این حال انجام چنین کاری در فضای باز و خارج از موتور بسیار دشوار است.

تولید یک سوخت جدید که با انرژی الکتریکی شعله‌ور می‌شود

سوخت جدید و ایمن مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در واقع یک مایع یونی تشکیل شده از نمک مایع است. به گفته محققان:

این سوخت شبیه به نمکی است که ما برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، کلرید سدیم. چیزی که ما برای این پروژه استفاده کردیم، دارای نقطه ذوب کمتری نسبت به نمک خوراکی بوده و فشار بخار کم و ارگانیک به همراه دارد.

در این مایع یونی فرمول تغییر کرده و کلر با پرکلرات جایگزین شده است. این مسئله باعث شده تا سوخت جدید حتی در صورت قرار گرفتن در کنار آتش نیز هیچ واکنشی از خود به نمایش نگذارد. به عنوان مثال، محققان در آزمایشگاه از یک فندک برای شعله‌ور کردن این سوخت ایمن استفاده کردند و در نهایت هیچ اتفاقی رخ نداد.

نکته جالب آن است که افزودن ولتاژ بیشتر به این سوخت مایع منجر به شعله‌های بزرگ‌تر و خروجی انرژی بیشتر می‌شود. بنابراین، این نوع رویکرد می‌تواند مانند یک سیستم اندازه‌گیری یا گاز در یک موتور عمل کند.

به گفته محققان، تولید این نوع سوخت قطعاً گران‌تر از روش‌های تولید سوخت فسیلی خواهد بود، چرا که این نوع ترکیب به طور معمول تولید انبوه ندارد. با این وجود، در صورت آغاز تولید انبوه شاهد کاهش هزینه تولید خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ این سوخت جدید چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر