;
coinex

احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل [+عکس]

احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل پس از 30 سال خواب زمستانی واکنش‌هایی را به همراه داشته است. البته روند بازسازی این کامپیوتر بسیار دشوار بوده است.

یک کاربر یوتیوب به نام Chornobyl Family که در کشور اسلواکی مستقر است به تازگی موفق به احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل شده است که ضمن تکمیل تمام مراحل احیای آن، اعلام کرد که این کار بسیار دشوار بوده است. رابط کاربری این کامپیوتر نوستالژیک ترکیبی جالب از رنگ مشکی و زرد است که در نوع خود بسیار جالب به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: سومین ابرکامپیوتر اگزامقیاس چین معرفی شد؛ چشم‌بادامی‌ها حالا ابرقدرت دنیای ابرکامپیوترها هستند

احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل

یک کانال یوتیوب مستقر در اسلواکی که با نام Chornobyl Family شناخته می‌شود، به یافتن و بازسازی دستگاه‌های الکترونیکی دوران شوروی مشغول است. این کانال موفق شده کامپیوتری با سخت‌افزارهای موجود در منطقه‌ نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بسازد. تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزاری چنین سیستم قدیمی‌ای را راه بیندازد، بسیار سخت است.

در ساخت کامپیوتر موردبحث از قطعات تولید‌شده‌ در شرکت بلاروسی Minsk Mainframes استفاده شده است؛ از جمله کامپیوتر ES-1841 با پردازنده‌ ۱۶ بیتی ۵ مگاهرتزی K1810VM86 که نمونه‌ کپی‌شده‌ پردازنده‌ اینتل سری ۸۰۸۶ بود. کامپیوترهای سری ES PEVM (شامل ES-1841)، از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه سری IBM PC دهه‌ی ۸۰ بودند؛ با این تفاوت که به‌جای مادربرد، از Backplane استفاده می‌کردند که هیچ پردازنده یا حافظه‌ای روی آن قرار نگرفته‌ بود و فقط اسلات‌ها و درگاه‌هایی برای اتصال به ماژول‌های بیرونی داشت.

احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل
قطعاتی شامل پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی و حافظه که به برد Backplane کامپیوتر متصل شده‌اند

اعضای کانال Chornobyl Family برای کار خود از پردازنده‌ ES-1845 که به‌طور اختصاصی برای KGB (سازمان اطلاعات شوروی) توسعه‌ داده‌ شده بود، استفاده کردند.

پردازنده‌ موجود در سیستم‌ با فرکانس ۵ مگاهرتز کار می‌کرد و می‌توانست نسخه‌ کلون‌شده سیستم‌عامل DOS به نام alphaDOS را اجرا کند. پیدا کردن نرم‌افزار قابل اجرا برای این سیستم‌عامل نیازمند جست‌و‌جوی بسیار زیادی بود. پیدا کردن فلاپی دیسک‌های سالمی که بتوانند کامپیوتر را راه بیندازند نیز کار سختی بود. خصوصاً با در نظر گرفتن اینکه دیسک باید ۵ اینچی و تولید داخل شوروی باشد.

مین‌‌فریم سیستم، دو ماژول اصلی داخلی دارد که بردهای پردازشی جداگانه به آن‌ها متصل می‌شوند. هر دو ماژول دارای ساب‌سیستم تأمین توان مجزا هستند و کارت‌های درون ماژول‌ها می‌توانند به‌هم متصل شوند.

هفت اسلات موجود در مین‌‌فریمی که Chornobyl Family سرهم کرده، توسط ۵ بردِ توسعه پر شده:

  • یک برد CPU
  • یک پردازنده گرافیک
  • یک برد ارتباطات COM برای ماوس سه دکمه‌ای و کیبورد
  • دو اسلات رم ۵۱۲ و ۱۲۸ کیلوبایتی

با فناوری فعلی، این مقدار تقریباً معادل حجم داده‌ ذخیره‌شده برای یک آیکون از یک وب‌سایت است.

احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل
نمودار کیکی روی مانیتور ۱۲ اینچی دو رنگ

بعضی از مشکلات بازیابی فناوری‌های قدیمی، به کابل‌ها و پورت‌های ارتباطی آنها مربوط می‌شود که بخش‌های مختلف کامپیوترهای دهه‌ ۸۰ را به هم متصل می‌کردند. به‌دلیل اینکه درایورها و طراحی‌های الکتریکی این دوره اغلب سفارشی بوده‌اند؛ نبودن هریک از کابل‌ها و اتصالات، به‌معنای نیاز به مهندسی معکوس سیستم ارتباطی و سخت‌افزاری است. خوشبختانه، این کار برای اتصال مانیتور لامپ تصویری (CRT) ۱۲ اینچی Electronica MS-6105 به کامپیوتر لازم نشد. کارت گرافیک قادر به تولید تصاویر با دقت رنگ ۱۶ بیتی بود.

زمانی که کامپیوتر روشن شد، رابط کاربری آن چشمگیر بود: ترکیبی از دو رنگ سیاه و زرد مانند رنگ یک بالون فلورسنت بزرگ؛ کامپیوتر رومیزی بازسازی‌شده‌ای که بعد از ۳۰ سال، منطقه‌ ممنوعه‌ رادیواکتیو چرنوبیل را ترک کرده است و حالا در اسلواکی روشن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره احیای مجدد کامپیوتر به جامانده از فاجعه چرنوبیل چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر