coinex
راهنمای خرید تکراتو

کارمندان OpenAI از ChatGPT به عنوان روانشناس استفاده می‌کنند!

کارمندان OpenAI گفته‌اند که از ChatGPT به عنوان روانشناس استفاده می‌کنند و این چت بات می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای این شغل باشد.

کارمند ارشد OpenAI ادعا کرد که آخرین نسخه ChatGPT اکنون این قابلیت را دارد تا صدا را تشخیص دهد و دقیقا می‌تواند شبیه روان‌شناسان عمل کند. البته او گفت که تاکنون خودش با هوش مصنوعی اقدام به امتحان روش روان‌شناسی نکرده است.

بیشتر بخوانید: مدل هوش مصنوعی AndesGPT برای رقابت با ChatGPT معرفی شد

ChatGPT به عنوان روانشناس

لیلیان ونگ، رئیس سیستم‌های امنیتی OpenAI در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر) اینگونه اعلام کرد:

از طریق مکالمه با صدا یا همان وویس چت، مکالمه کاملا احساس و شخصی با ChatGPT داشتم و درمورد استرس و تعادل بین زندگی و کار توانستم با آن صحبت کنم و پس از پایان صحبت احساس دلگرمی کردم که کسی حرفم را شنیده است.

ونگ دربخش دیگری از توضیحاتش اینگونه گفته است:

قبلا هیچوقت راه درمان از طریق روان‌شناسی را امتحان نکرده‌ام اما ChatGPT در این زمینه بسیار خوب عمل کرد. این ویژگی را بررسی کنید و ازش بهره‌وری کنید.

البته یکی از کاربران ایکس اینگونه به پست ونگ پاسخ داد: «این درمان نیست و گفتن این حرف خطرناک است.» کاربران دیگر هم با ونگ مخالفت‌های زیادی نشان داده‌اند.

اگرچه این حرف درمورد ظرفیت ChatGPT از زبان لیلیان ونگ عجیب باشد، اما مفهوم درمان از روش روان‌شناسی به کمک هوش مصنوعی به دهه‌ی 1960 میلادی برمیگردد، زمانی‌ که دانشمندی پیشگام، کامپیوتر چت‌بات ساده‌ای توسعه داد، این رایانه Eliza نامیده شد و اساساٌ از روش مشابه به انسان‌ها استفاده می‌کرد.

ChatGPT به عنوان روانشناس

جوزف وایزنبام، دانشمند MIT سال 1996، این کامپیوتر (Eliza) را ارائه داد و قصد داشت توانایی‌های هوش مصنوعی را به نمایش بگذارد، اما به شکل ناخواسته به اثر الیزا (ELIZA effect) معروف شد. طوری که مردم خواص انسانی را با این هوش مصنوعی مقایسه می‌کردند و می‌گفتند که قابل تعامل هستند.

Eliza از دوران خود پیشرفته‌تر و جلوتر بود، درمانگران هوش مصنوعی در دهه‌ی گذشته چیزی شبیه رنسانس را تجربه کردند. سال 2015 پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیانی جنوبی یک چت‌بات به‌ نام Ellie را طراحی کردند که از آواتار انسان‌نما بهره می‌برد و برای تشخیص حالات چهره و ظاهراً بیان احساسات انسانی که با آن‌ها در تعامل است، برنامه‌ریزی شده بود.

در سال‌های بعد، چند تلاش دیگر برای راه‌اندازی درمانگران هوش مصنوعی انجام شد، اما به‌نظر می‌رسد ChatGPT آمادگی ایجاد یک تحول بزرگ در درمان با روان‌شناسی را دارد که این مورد باعث نگرانی بسیاری از متخصصان سلامت روان شده است. ونگ تنها کسی نبود که به قابلیت درمان روان‌شناسی ChatGPT باور دارد و بی‌شک آخرین نفر هم نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درمورد استفاده از ChatGPT به عنوان روانشناس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر