;
coinex

تماشا کنید:‌ حیوانات از صدای انسان بیش از صدای هر درنده‌ای می‌ترسند!

محققان طی آزمایشی جالب روی حیوانات وحشی، صدای انسان و حیوانات دیگر را برای آن‌ها پخش کردند و عکس‌العمل آن‌ها را بررسی کردند.

پلنگی که پس از تعقیب طولانی طعمه آن را شکار کرد و درحالی که شکار را به‌دندان گرفته بود، به‌دنبال مکانی براش خوردن غذا می‌گشت و یک نقطه تاریک را کنار رودخانه پیدا کرد. پلنگ نشست تا طعمه شکار شده را بخورد که ناگهان صدایی نامشخص شروع به صحبت کرد. پلنگ نگاهی به منبع صدا انداخت و شکاری که به سختی به دست آورده بود را رها کرد تا فرار کند. پلنگ نا‌آگاه طعمه‌اش را برای انسان‌ها باقی گذاشت.

پژوهشگران مطالعات و تجزیه و تحلیل‌های جدیدی انجام دادند تا ترس‌های پستانداران مختلف ساکن پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی را شناسایی کنند. طی این مطالعات متوجه شدند با این وجود که شیرها لقب سلطان جنگل را دارند، اما تمامی موجودات از موش‌ها تا فیل‌های بزرگ ما انسان‌ها را ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین شکارچی می‌دانند.

بیشتر بخوانید: کلید صحبت کردن انسان با حیوانات در دست هوش مصنوعی است!

صدای انسان برای حیوانات، وحشتناک‌ترین صدای دنیاست!

طبق گفته‌های پژوهشگران، حیوانات از صدای انسان‌ها بیشتر از غرش شیرها وحشت دارند. مایکل کلینچی، زیست‌شناس حفاظت از محیط زیست در دانشگاه وسترن انتاریو در مصاحبه‌ای به نیویورک‌تایمز گفت که انسان‌ها به‌عنوان ترسناک‌ترین موجود در حیات‌وحش شناخته شده‌اند زیرا ما بسیار مرگبار هستیم.

در مطالعه اخیری که داخل نشریه کارنت بیولوژی منتشر شده، پدیده ترس در موجودات بررسی شده بود. پژوهشگران اعلام کردند که ترس از خورده شدن در تمامی جوامع حیوانات تاثیر بزرگی به جای گذاشته است. دکتر زانت و دکتر کلینچی به این باور بودند که در ساوانا‌های آفریقای جنوبی، جایی که مجموعه‌ای متنوع از پستانداران در کنار شیرها و انسان‌های شکارچی تکامل یافته‌اند، از انسان‌ها بسیار بیشتر وحشت دارند و با شنیدن صدای انسان سریع فرار می‌کنند.

پژوهشگران طی مشارکت با کارکنان محلی آفریقای جنوبی، تجهیزاتی نصب کردند تا بتوانند عکس‌العمل پستانداران مختلف را نسبت به صدا‌های متفاوت ضبط کنند. پژوهشگران این تجهیزات را به درختان نزدیک 21 گودال آب متصل کردند. مناطق انتخاب شده برای آزمایش، مناطقی هستند که حیوانات تشنه تمایلی به ترک آن‌ها در فصل خشک ندارند. دستگاه‌ها 6 هفته و 24 ساعت به کار خود ادامه دادند و به محض نزدیک شدن یک حیوان صدایی را به صورت تصادفی پخش می‌کردند.

صدای انسان

صدای‌های خوشایندی که به‌عنوان کنترل آزمایش پخش می‌شد، صدای آواز پرندگان بود. صداهای تهدیدآمیز نیز پارس سگ، صدای گلوله، صدای غرش شیر و صدای انسان در حال صحبت بود.

این تیم پژوهش، سرعت فرار را معیار ترس آن‌ها برای اندازه‌گیری در نظر گرفته بودند. هر ویدیو بر اساس سرعت فرار آن‌ها و مدت زمانی که طول می‌کشید گودال را ترک کنند، امتیازدهی می‌شد. طی تجزیه بیش از 4000 ویدیو از 19 گونه، متوجه شدند که حیوانات پس از شنیدن صدای انسان در حال صحبت کردن، 40 درصد سریع‌تر و دو برابر بیشتر از زمانی که صدای غرش شیر یا سگ می‌شنیدند فرار می‌کردند و دور می‌شدند.

حتی فیل‌ها هم موقع شنیدن صدای انسان فرار می‌کردند درحالی که وقتی صدای غرش شیر را می‌شنیدند به سمت منبع صدا می‌رفتند و تجهیزات را نابود می‌کردند. کلینچی توضیح داد: «فیل‌ها برای ما دردسرهای زیادی درست کردند، در یک ویدیو فیل موقع شنیدن صدای شیر، تجهیزات را کوبید و تصویر سیاه شد سپس شیپورزنان آن مکان را ترک کرد.»

پژوهشگران در مطالعاتی که اخیرا انجام دادند، مجذوب واکنش کرگدن‌ها شدند. این حیوانات با پخش صدای انسان دو برابر سریع‌تر از وقتی صدای شیرها را شنیدند، فرار کردند. درطول دوره‌ی تحقیقات، پنج کرگدن سفید جنوبی که به‌شدت درمعرض خطر انقراض است، از مناطق حفاظت‌شده‌ی مجاور شکار شدند. درنتیجه یکی از کاربردهایی که پژوهشگران می‌خواهند در آینده استفاده کنند، امکان پخش صدای انسان برای دور نگه‌داشتن کرگدن‌ها از خطوط حصار نزدیک جاده‌ها است، جایی که بیشترین شکار غیرقانونی در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد ترس حیوانات از صدای انسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر