;
coinex

گربه پاسیاه آفریقایی ؛ با دومین شکارچی مرگبار حیات وحش آشنا شوید!

گربه پاسیاه آفریقایی باوجود اینکه ظاهری شبیه به گربه‌های معمولی دارد اما از آن به عنوان مرگبارترین گربه جهان یاد می‌شود. حتماً می‌پرسید چگونه؟ در ادامه مطلب با ما باشید تا علتش را متوجه شوید.

شاید تا حالا نام گربه پاسیاه آفریقایی به گوشتان نخورده باشد. اما بهتر است بدانید که این نژاد گربه را در حقیقت می‌توان مرگبارترین و یکی از زیباترین گربه‌های روی کره زمین دانست. با دیدن ویدئوهای شکار این گربه شگفت‌انگیز می‌توان متوجه شد که علت این نام‌گذاری اتفاقی نیست و پاسیاه قادر است بهترین و مخوف‌ترین استراتژی را برای شکار بکار گیرد و شکارش را در چشم‌به‌هم زدنی از دنیا ببرد. در ادامه می‌توانید ویدئویی تماشایی از شکار یک پرنده نگون‌بخت را توسط این گربه آفریقایی مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: نصب تراشه ردیاب برای گربه‌ها در انگلیس الزامی شد

گربه پاسیاه آفریقایی را بهتر بشناسید

گربه پاسیاه (Felis nigripes) مرگ‌بارترین گربه جهان و کوچک‌ترین گربه آفریقا است. این جانور کوچک بین ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن و ۳۵ تا ۴۳ سانتی‌متر طول دارد. جثه‌ آنها تقریباً نصف جثه‌ گربه خانگی معمولی و تقریباً ۲۰۰ بار کوچک‌تر از شیر است.

گرچه گربه‌های پاسیاه کوچک هستند، موفقیت زیادی در کشتار طعمه‌های خود دارند. درحالی‌که نرخ کشتار موفقیت‌آمیز شیرها فقط ۲۵ درصد است، گربه پاسیاه در ۶۰ درصد از مواقع موفق می‌شود طعمه‌ خود را از پای درآورد؛ بنابراین، پس از سگ‌ وحشی آفریقایی دومین شکارچی مرگبار راس هرم غذایی به‌شمار می‌رود.

به‌نوشته‌ وب‌سایت آی‌اف‌ال ساینس، گربه‌های پاسیاه آفریقایی هر شب تا ۸ کیلومتر در جست‌وجوی غذا حرکت می‌کنند و تقریباً هر ۳۰ دقیقه یک بار طعمه‌هایشان را می‌کشند. آنها هر شب موفق می‌شوند ۱۰ تا ۱۴ طعمه شکار کنند. گربه پاسیاه که همه‌چیز از جوندگان کوچک گرفته تا پرندگان و گاهی حشرات را شکار می‌کند، در حال شکار طعمه‌های بزرگ‌تر از خود مانند خرگوش کیپ نیز مشاهده شده است.

گربه پاسیاه جانور شب‌گردی است که در مراتع خشک و شنی جنوب آفریقا زندگی می‌کند و به‌دلیل ساختار بدنی خاصش، بالارونده‌ قهاری نیست. این گربه در طول روز در لانه‌های متروک یا تپه‌‌ موریانه‌ها پنهان می‌شود.

گربه‌های پاسیاه صدای بسیار بلندی دارند، انفرادی زندگی می‌کنند، در ۴ یا ۵ ماهگی مستقل می‌شوند و پس‌از‌آن فقط برای جفت‌گیری در‌کنار‌هم قرار می‌گیرند. گربه‌های نر در طول سال در منطقه‌ای به وسعت ۲۲ کیلومتر‌مربع پرسه می‌زنند؛ اما ماده‌ها در محدوده‌ای به وسعت ۱۰٫۳ کیلومتر حرکت می‌کنند.

گربه پاسیاه آفریقایی را بهتر بشناسید

درحالی‌که گربه‌های پاسیاه قبلاً در بیشتر مناطق بوتسوانا زندگی می‌کردند، اکنون تعداد آنها در این کشور به‌حدی کم شده که سال‌ها اعضای وحشی آن دیده نشده‌ است.

تعداد گربه‌های پاسیاه وحشی نامشخص است؛ ولی تهدید زیستگاه، منابع، تله‌ها و طعمه‌های سمی برای گرفتن شغال‌ها و گربه‌های وحشی آفریقایی این گونه را به حدی تهدید کرده است که در سال ۲۰۱۶ در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار گرفت.

با جمعیتی درحال کاهش که تخمین زده می‌شود کمتر از ۱۰۰۰۰ باشد، گونه گربه پاسیاه درحال‌حاضر در بیشتر زیستگاه‌های کنونی خود تحت حفاظت قرار ندارد، درحالی‌که در بوتسوانا و آفریقای جنوبی شکار گربه‌ها ممنوع است.

میزان مرگ‌ومیر گربه پاسیاه در اسارت بالا است، بنابراین تلاش‌های حفاظتی روی پیشگیری از تخریب و حمایت از زیستگاه‌ها برای محافظت از جمعیت‌های باقیمانده و کمک به رشد گونه تمرکز دارد. امیدواریم پادشاه حقیقی گربه‌ها باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص گربه پاسیاه آفریقایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر