;
coinex

فسفر سفید چیست و چه کاربردی در تولید سلاح دارد؟

اخیراً دیده‌بان حقوق بشر، اسرائیل را به استفاده از سلاح جنگی فسفر سفید در غزه متهم کرد؛ اما فسفر سفید چیست و چرا باید استفاده نظامی از آن را محدود کرد؟

(هشدار: برخی تصاویر می‌توانند برای بعضی مخاطبان آزاردهنده باشند)

هم‌اکنون ساکنان نوار غزه که سال‌هاست درونِ یک زندان روباز و نامرئی محبوس‌اند، زیر حملات هوایی شدید و محاصره‌ی کامل نیروهای نظامی اسرائیل، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. به عقیده‌ی بسیاری از فعالان حقوق بشر، حمله‌ی تروریستی حماس نمی‌تواند کشتار غیرنظامیان و کوچ دادن‌ بیش از یک میلیون نفر را توجیه کند؛ جنایت جنگی از سوی هر گروه، دولت و فردی غلط است؛ حتی اگر قرار باشد از خودش دفاع کند و یا بشریت را به سعادت برساند. اگر راه رسیدن به سعادت، استفاده از بمب‌های فسفر سفیدی باشد که جگر آدمی را می‌سوزاند و یا کشتار افراد غیرنظامی و مبدل ساختنِ پیکر زنان به مثابه‌ی میدان نبرد، این سعادت ارزانی خودتان!

بیشتر بخوانید:

آیا پیش بینی هوش مصنوعی از وقوع جنگ جهانی سوم به واقعیت تبدیل می‌شود؟

فسفر سفید چیست و چه تبعاتی در استفاده نظامی دارد؟

فسفر سفید ماده‌ای شیمیایی است برآمده از سنگ‌های فسفر که در شکل جامدش، بافتی مومی‌شکل دارد و همانند سیری بد بوست. این ماده به رنگ‌های گوناگونی در طبیعت موجود است؛ سفید، زرد و یا حتی شفاف. گفتن ندارد؛ اما فسفر سفید به شدت برای انسان سمّی بوده و تا حدِ زیادی هم ناپایدار است. در بعضی از صورت‌هایش، می‌تواند در 10 الی 15 درجه بالاتر از دمای اتاق، با اکسیژن واکنش دهد و حسابی آتش‌بازی راه بیندازد.

 فسفر سفید چیست
فسفر سفید چیست

کاربرد فسفر سفید فقط در صنایع نظامی نیست، کارخانه‌ها از این ماده برای ساختِ محصولاتی نظیر تراشه‌های رایانه‌ای، آلیاژهای فلزی، کود، وسایل آتش‌بازی و مرگ موش استفاده می‌کنند. در صنایع نظامی نیز هنوز که هنوز است، برخی از دولت‌ها هم‌چنان از فسفر سفید برای ساختِ مهمات نظامی، من‌جمله بمب فسفر سفید استفاده می‌کنند. از همین‌رو، پاسخ به پرسش فسفر سفید چیست می‌تواند در هر بافتی متفاوت باشد؛ در جایی به مثابه‌ٔ سلاح است و در جایی دیگر به مثابه‌‌ٔ کالایی در راستایِ رشد. در ادامه، ویژگی های فسفر سفید را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تأثیر سلاح های فسفر سفید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بمب های فسفر سفید تسلیحات آتش‌زایی هستند که قدرت انفجاری تخریب‌کننده‌ای دارند؛ به این معنا که مهمات فسفر سفید با خاصیت واکنش‌پذیری بالای خود، گستره‌ی وسیعی را به آتش می‌کِشند. برای نمونه، درجه‌ٔ حرارتی‌ ناشی از سوختن فسفر می‌تواند تا چیزی در حدود 815 درجه‌ٔ سلسیوس بالا برود و در لباس یک بمب، تا چند ده متر مربع اطراف خودش را بی‌رحمانه بسوزاند. ادامه‌دار بودن سوختنِ فسفر سفید، آن هم تا زمانی که تمام و کمال از محیط زدوده شود، استفاده از این ماده علیه غیرنظامیان را عملی در دسته‌ی جنایت علیه بشریت قرار می‌دهد.

یکی دیگر از کابرد بمب‌ فسفر سفید، جراحات جدی‌‌ای است که هرگز در بمب‌های متعارف وجود ندارد. حتی برای رسیدگی میدانی به مجروحان نیز، پزشکان نیاز به آموزش‌های ویژه‌ای دارند که بتوانند انواع جراحات را بشناسند و از ادامه نداشتن سوختن فسفر در طول درمان مطمئن شوند.

بیشتر بخوانید:

خطرناک ترین جنگنده‌های ایران

بهترین جنگنده ‌های جهان

بمب فسفر سفید چیست و چگونه بر انسان تأثیر می‌گذارد؟

بمب فسفر سفید می‌تواند تأثیرات بدتری نسبت به دیگر تسلیحات انفجاری هم‌ردهٔ خود داشته باشد. به خاطر دارید که گفتیم تا زمانی که فسفر سفید در محیط موجود باشد، به واکنشش با اکسیژن ادامه می‌دهد؟ حال تصور کنید که مقداری از این ماده پوست را آغشته کند، آن هم نه ماده خامش، بلکه فسفری که دارد می‌سوزد، بی‌شک یکی از دردناک‌ترین سوختن‌ها رقم می‌خورد و می‌تواند تا درجه‌ٔ سوم سوختن (از بین رفتن کامل پوست) نیز پیش‌روی کند.

مهمات فسفر سفید

سوختن این ماده، معمولاً زردرنگ است و بوی بد سیررا دارد و می‌توانید آن را از دودش، که ناشی از ادامه سوختن است، متوجه شوید. مضاف بر آن، به دلیل آن‌‌که فسفر به سادگی در چربی حل می‌شود، می‌تواند از پوست عبور کرده و بدن را آلوده کند. درست در همین نقطه است که نشانگان بیماری‌های جدی بروز پیدا می‌کند. در حقیقت، اگر ده درصد بدن شما، آلوده به فسفر سفید سوزان شود، به احتمال زیاد آسیب‌های کلیوی، کبدی و قلبی شما را از پای در خواهد آورد. حتی اگر آن را دمیده و بازدمید، به احتمال زیاد منجر به مرگ و جراحت شدید خواهد شد.

عوارض فسفر سفید بر بدن انسان

اگر فردی به مقدار بالایی به فسفر سفید آلوده شود، چنین نشانگانی را در سه سطح تجربه می‌کند:

  • مرحله 1: آسیب روده و شکم‌درد حاد.
  • مرحله 2: دوره نهان که معمولاً به درازای ۴۸ ساعت است و در آن هیچ عوارض جدی‌ای وجود ندارد.
  • مرحله 3: توان عمومی به سرعت کاهشی می‌شود و نشانگان جدی بیماری از روده گرفته تا استفراغ، معده‌درد، سیروز کبدی، از کارافتادگی کلیوی، قلبی، عروق خونی و سیستم اعصاب مرکزی بروز پیدا می‌کند.

گفتنی است که اگر مداوم در معرض فسفر سفید قرار بگیرید، احتمالاً استخوان‌های فک‌تان خُرد می‌شود. به این پدیده، فکِ فسفریده (phossy jaw) می‌گویند.

فسفر سفید چیست

قوانین بین‌المللی درباره استفاده از بمب فسفر سفید چه می‌گویند؟

بسیاری از کارشناسان می گویند که استفاده از سلاح فسفر سفید بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه عرفی و همچنین سایر قوانین و معاهدات بین‌المللی، محدود یا غیرقانونی است (پروتکل 1980 درباره تسلیحات آتش زا، کنوانسیون 1992 سلاح‌های شیمیایی، کنوانسیون بین‌المللی 1997 برای جلوگیری از بمب‌های تروریستی، و غیره).

بر سر این مسائل حقوقی، اختلافاتی وجود دارد که کاربرد فسفر سفید در صنعت نظامی تا چه اندازه مجاز است.

اگر فرض بگیریم اسرائیل در چارچوب قوانین بین‌المللی بتواند از بمب سفید استفاده کند، استفاده از آن در نوار غزه مجاز است؟

خیر؛ پروتکل محدودیت بر سلاح‌های آتش‌زا، به صراحت استفاده از آن را در مکان‌هایی که ازدیاد جمعیت غیرنظامی وجود دارد، ممنوع اعلام می‌کند و استفاده از آن متعاقباً جنایت جنگی خواهد بود. بنابراین همان‌طور که بر همگان روشن است، نوار غزه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق زمین است که در مکانی محدود، تراکم جمعیت بسیار بالایی دارد و استفاده از چنین سلاح‌هایی مجاز نخواهد بود.

جمع‌بندی

کوشش بر آن بود که در این نوشته به شما بگوییم که فسفر سفید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. علی‌رغم ویژگی‌های مثبت فسفر سفید در صنایع گوناگون، استفاده از آن در تسلیحات نظامی می‌تواند موجب تبعات فراوان و فجایع انسانی شود. با توجه به تأثیر بسیار شدید آن بهتر می‌بود که به کلی استفاده از آن منع شود؛ اما تا آن زمان، با رعایت حداقلی قوانین بین‌المللی و جلوگیری از جنگ‌های بیهوده می‌توانستیم چشم‌انداز بهتری را برای دنیا متصور شویم. اما انسان‌ها انگار قرار نیست هیچگاه درس بگیرند و بازهم استفاده از بمب‌های فسفر سفید و به راه انداختن جنگ توسط گروه‌هایی نظیر حماس و کشتار غیرنظامیان، تنها چیزی که برای بشریت به ارمغان گذاشته، فجایعی است که تبعات آن بعدتر معلوم خواهد شد.

سوالات متداول

استفاده از فسفر سفید ممنوع است؟

خیر؛ استفاده از فسفر سفید به تنهایی ممنوع نیست، اما سلاح‌های آتش‌زایی که از آن مشتق می‌شوند تحت پروتکل‌ها و کنوانسیون‌ها محدود شده‌اند و استفاده از آن علیه غیرنظامیان اکیداً ممنوع است.

آیا اسرائیل از بمب فسفات سفید استفاده کرده است؟

رسماً خیر؛ اما براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که افراد میدانی دارد و به گواه شاهدین، احتمالاً ارتش اسرائیل از این بمب‌ استفاده کرده است. ولی سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است: «اتهام فعلی علیه ارتش اسرائیل (نیروی دفاعی اسرائیل) درباره استفاده از فسفر سفید در غزه، بی‌تردید نادرست است.» احتمالاً پس از اتمام جنگ، شواهد بیشتری از استفاده یا عدم استفاده از مهمات فسفر سفید به‌دست بیاید.

بیشتر بخوانید:

منابع:Time, Webmd

دیدگاه شما درباره کاربرد فسفر سفید و تبعات استفاده از آن چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (41 نظر)

    کلا اون منطقه رو باید با گاوآهن یا فسفر قهوه ای شخم بزنن از نو بسازن!

    پاسخ

    «حمله‌ی تروریستی حماس نمی‌تواند کشتار غیرنظامیان و کوچ دادن‌ بیش از یک میلیون نفر را توجیه کند»
    اون وقت اینکه اسرائیلیا ریختن و مردم فلسطین رو بیرون کردن جنایت نیست، پس‌گرفتن خونۀ فلسطینیا جنایته؟!

    پاسخ

    صلاح مملکت خویش خسروان دانند!

    پاسخ

    حماس و تشکیلات خودگردان در برابر اشغال فلسطین نباید سکوت کنند .
    اسرائیل از روز اول با اشغالگری وارد سرزمینهای فلسطینی شد و جنگ و کشتار وسیعی راه انداخت .
    تا امروز که حماس برای دفاع از خود نقشه دفاعی کشید و انجام داد .
    حملات حماس ، دفاع از سرزمین خود است و می توانند با هر وسیله ای ، اشغالگران صهیونیستی را از سرزمینهای خود بیرون کنند .

    پاسخ

    دوستان عزیزی که طرفدار فلستین هستن بجای شعارد دادن پاشن برن بجنگن و نقش آدمای فرهیخترو بازی نکنن
    فقط ادا اصول در میارید و در عمل اندازه یه مگس هم نیستید
    فقط لبو دهنید ترسوا

    پاسخ

    اینا لات کوچه های خلوتن، مجبورن کامنت چرت بذارن تا شب گرسنه نمونن :))

    پاسخ

    افرادی که از اسرائیل غاصب دفاع می کنید ، از زیر پتو در بیایید و برای هلاک شدن ، بروید به اسرائیل کمک کنید .
    برخی ها خیلی دوست دارند توسط مبارزین آزادیبخش حماس ، به هلاکت برسند .

    پاسخ

    برادران و خواهران سایبری، بهترین زمان برای نوشیدن شربت شهادت و حمایت از مردم ظلوم فلسطین الانه، فضای سایبری جایی برای دفاع نیست، به حرف هم باشه (همون آب و برق مجانی و میلیاردها وعده دیگه داده شده. که فقط حرفه و عملی نبوده توش …..). پس پیش بسوی جبهه های نبرد. یا علی

    پاسخ

    دشمنان خدا دنبال هلاک شدن به دست حماس هستند .
    بروید سرزمینهای اشغالی و از اسرائیل دفاع کنید .
    قول می دهیم که شما را به هلاکت برسانیم تا گنداب فاضلاب را به خوردتان بدهیم .

    پاسخ

    بعد از سالها کودک کشی و غصب، چند کشته ی غیر نظامی صهیونیست ها شده دست مایه برخی برای مظلوم نشان دادن آن.
    اولا کسانی که در شهرک هستند،‌ غاصبند و اکثرا مسلح. یعنی نظامی اند. دوما چگونه وجدان شما اجازه می دهد که این وضعیت غزه را ببینید و سکوت کنید؟ هزاران هزار زن کودک در طی این سال ها انسان نبوده اند؟
    آزاده باشید.

    پاسخ

    رژیم آپارتاید صهیونیستی امشب در رسانه ها اعلام کرده به بیمارستان بروید تا آسیب نبیینید، بعد هم در کمال وحشیگری و خونخواری، همان بیمارستان را به همراه مریض هایش به خاک یکسان کرد.
    کدام حیوانی این کار رو می کنه؟
    کدام حیوانی می تونه از این حیوانات دفاع کنه؟
    چطور یکی می تونه به تنها حامی همین مردم بگه گروه تروریستی؟
    اگه اینا نبودن که یک روز هم اسرائیل به این مردم رحم نمی کرد.

    پاسخ

    والا حیون شرف داره به تروریست های دروغگویی مثل تو

    پاسخ

    اونایی که حتی 1 ثانیه از اسرائیل دفاع می کنن خداکنه زودتر پاس اسرائیلی و آمریکاییشون بیاد و از مملکت برن به جهنم….

    پاسخ

    سلام هدفتون از این مقاله ناقص چیه؟
    فقط خواستید طرفداری صهیونیست رو بکنید.
    فکر کنم خوندن تاریخ برای نویسنده این مقاله مفید باشه در ضمن میتونید در مورد فسفر سفید از بقیه سایتا هم کمک بگیرید.
    باتشکر.

    پاسخ

    به امید دنیای بدون جنگ ولی هر کنشی، یک واکنش داره. از هر دست بدی، از همون پس میگیری.
    بهتر نیست به فکر مشکلات کشور خودمون باشیم تا بررسی و دعوا بین 4تا کشور اونور تر ؟؟! کم بدبختی نداریم تو کشور خودمون، روز به روز به قعر دنیا داریم میریم ……..

    پاسخ

    از نیل تا فرات شعار صهیونیستها هست .
    پس از فلسطین ، نوبت به عراق و سوریه و ایران و پاکستان خواهد شد .
    کمی مطالعه کنید .
    صهیونیستها اگر انسان بودند ، به همه موافقات با محمود عباس و یاسر عرفات پایبند می شدند و صلح بوجود می آمد .
    حق طبیعی فلسطین ها بازپس گیری سرزمینهایشان از صهیونیستهای غاصب کودک کش است .

    پاسخ

    آخه ناقص العقل ایران و پاکستان کجای حدفاصل نیل تا فرات قرار میگیره؟

    پاسخ

    درست است که مطالعه ندارید ولی واقعیت این است
    که ، صهیونیستها در جمهوری آذربایجان و داغستان و همدان و امارات و کوردستان عراق و شمال سوریه و عربستان سعودی ، پایگاههایی برای تصرف سرزمینها دارند .
    کنیسه اسرائیل اشغالگر ، یک پروتکلی برای خودشان تعیین کرده اند و مرزهای اسرائیل را از فلسطین و جنوب خوزستان و شمال عراق و مقداری از پاکستان را برای خودشان در نظر گرفته اند .

    شمال عربستان و جزایر عربستانی دست صهیونیستها هست .
    اسرائیلی ها شبیه سرطان هستند و سرزمینها را از ان خود می دانند .
    بدون اینکه قوانین بین الملل را رعایت کنند .

    پاسخ

    احسنت .
    اسرائیل مثل غده سرطانی است .
    حرام زاده هایی که به هیچ قوانین جنگ پایبند نیستند و همه مردم جهان را برده خود می دانند .

    میگم یه مقاله هم در مورد گاز مدارس در برج بلندد دموکراسی بنویسین :))

    پاسخ

    مقاله ای که با صهیونیستها نوشتید را منافقان مجاهد داعشی اجرا کردند .
    لجن پراکنی منافقها باعث نفرت مردم ایران از خاله مریمت شده .

    پاسخ

    اینم تاثیر نابهنجار مصرف جابجای روغن بنفشه و خروجی شتر! :))

    پاسخ

    آخی یهو یاد فسفر سفید افتادین یا از جایی بهتون یاد آوری کردن؟؟

    پاسخ

    واقعا به حمله حماس نوشتید حمله تروریستی؟؟؟!!!!
    شما دیگه کی هستید و کجا زندگی می کنید؟؟؟!!!!
    وقتی دزد رو از خونه ت می خوای بندازی بیرون؛ اونم دزدی که نزدیک 80 ساله خونه ت رو گرفته و به زور و کشت و کشتار بیرون ریخته و میای علیه ش عملیات می کنی که بیرونش کنی، میگید حمله تروریستی؟؟!!!
    واقعا آدمای جالبی هستید

    پاسخ

    تو خودت بزودی باید کل خلیج فارسو قورباغه شنا کنی که یه سوراخ موش پیدا کنی یبار تو عمرت برو تاریخ واقعی رو بخون نه اون مزخرفاتی که نازی ها تحویلمون دادن

    پاسخ

    تاریخ واقعی!!!!؟؟؟
    خیلی خندیدیم.
    مرد حسابی دو تا کانال داری که مزخرفات رو تحویلت میکنن و فکر می کنی تاریخ میگن بهت.
    دست شما بود، وقتی صدام خرمشهر رو گرفت می گفتید اونایی که عملیات بیت المقدس رو انجام دادن، عملیات تروریستی کردن.
    چون خیلی از نیروهای صدام رو کشتن. اونا بیچاره بودن که اومده بود خرمشهر رو اشغال کرده بودن.
    باهاشون مذاکره می کردیم میرفتن دیگه. عملیات نمی خواست!!!
    اشغالگری اشغالگریه، 2 سال باشه یا 80 سال. فرقی نمی کنه.
    چشمات رو باز کن. تاریخ اینه

    پاسخ

    شروع حمله با شلیک موشک به محل کنسرت و کمین کردن در مسیر فرار مردمی که از کشورای دیگه اومده بودن برای کنسرت و شلیک به اونها و همچنین لخت کردن دخترای اونها چه توریست چه اسرائیلی قطعا تروریستی حساب میشه

    پاسخ

    فیلمش درآمده که کشتار مردم در کنسرت توسط حملات سزبازان اسرائیلی بوده .
    سربازان صهیونیست به خودشان هم رحم نکردند و مردم کنسرت را سپر بلای خودشان می کردند .
    ولی ژنرال سگیونیست را پس از خلع سلاح ، به سزای عملش رساندند .

    پاسخ

    دوستان عزیز
    طبق صحبتهایی که از واحد 8200 اسرائیل به خبرگزاری های کانادا رسیده است ترجمه اش را می گذارم :

    اونهایی که در کنسرت جمع شده بودند ، قرار بود در پروژه هوش مصنوعی واحد 8200 اسرائیل جذب شوند و چیپهای ردیاب به آنها متصل شود .
    پول بسیار خوب و عالی هم می دهند .

    حماس از این کنسرت و جذب نیرو بی خبر بود و کشتن صهیونیستها بنا بر قانون هانیبال ، به دست هلی کوپترهای اسرائیل انجام شد .

    حماس توانسته بود که یگان 8200 را از بین برده و افراد را به داخل غزه منتقل کنن .
    و کیسها و سرورها را برداشته و احتمالا به کشور ثالث بفرستند .
    اسامی جاسوسان اسرائیلی هم در این سرورها موجود است .

    بر همین اساس ، پایگاههای نظامی زیادی به دست حماس پاکسازی شد و این برگ برنده باعث عصبانیت و به جنون رسیدن مقامات تندرو اسرائیلی شده است .
    الان باید درک کرد که چرا صهیونیستها دیوانه وار غزه را بمباران می کنند .
    چون در طی هشتاد سال اشغال فلسطین توسط صهیونیستها این اتفاق بی سابقه بوده است .

    احتمال دارد دکترین این دفاع فلسطینی ها ، در دانشگاههای نظامی به واحد درسی اضافه شود .
    شرکتهای بازی سازی برای فروش بیشتر مراحل جدید غزه را به بازی هایشان اضافه خواهند کرد

    ممنون

    پاسخ

    اینها بهایی های نجس و آنوسی های ایرانی هستند که طرفدار سگیونیستها می باشند .
    بویی از انسانیت نبرده اند .
    چون مرکز بهایی های نجس در عکاض اسرائیل غاصب کودک کش است و نمی خواهند پایگاه خودشان را از دست بدهند .

    پاسخ

    بعید میدونم از شما بیماران روانی فرقه تبهکار نجس تر در دنیا وجود داشته باشه :))

    پاسخ

    منظور ، بهاییهایی هستند که به تروریستهای اشغالگر صهیونیست کمک می کنند تا سرزمین فلسطین را غصب کنند .
    لعنت به صهیونیزم کودک کش حرام زاده

    پاسخ

    انشاالله که در مسیر صحیح ازش استفاده کنن.

    پاسخ

    رژیم غاصب کودک کش صهیونیستی ، به طور غیر رسمی و شوخی ، فسفر سفید به لبنان و غزه فرو کرده است .
    حقوق اولیه جنگی را رعایت نمی کند و انتظار دارد به خاطر غصب سرزمینهای فلسطین ، به انها پاداش داده شود .

    پاسخ

    عصبانی نشو جای این حرفا پاشو برو غزه شربت شهادت بخور هم خودت راحت میشی هم ایران و ایرانیا

    پاسخ

    اول نفس امثال شما بهایی های نجس صهیونیستی را در ایران می گیریم .
    تا زمین خدا از لوث شما ضربدری ها و حرامی ها راحت نفس بکشد .

    پاسخ

    اگر نجاست معنایی داشته باشد فقط بیماران روانی ای هستند که به آن باور دارند!

    پاسخ

    ولی گفتی کودک کش؟ واقعا وقاحت جلوی شماها کم میاره :))

    پاسخ

    وقاحت را شما که انسانیت را به خواب زده ای برده ای .
    صهیونیستهای سگ صفت و موش صفت ، اگر بمب فسفری به روی امثال تو بریزند ، باز هم دم از زر زر زر میزنی .

    پاسخ

    فعلا که دارن روی همکاران تروریست تو میریزن :))

    پاسخ

    اونکه تروریست هست ، خود شما صهیونیستهای اشغالگر هستید .
    مطمئن باش که ظلم صهیونستها پایدار نخواهد بود و سرزمینهای فلسطینی ، به مردم فلسطین بازگردانده خواهد شد .