;
coinex

مسئولیت بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شد

طبق مصوبه نمایندگان مجلس، مرکز ملی فضای مجازی موظف به بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات و وزارت ارتباطات مکلف به اتصال اماکن تجاری و مسکونی به این شبکه شد.

ظهر امروز نمایندگان مجلس با بندهای (الف) و (ب) ماده 65 لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند. این ماده که در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات بوده و وظایفی را برای وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی درنظر گرفته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌منظور تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی را موظف به تکمیل، بروزرسانی و بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات کردند.

بیشتر بخوانید: سند هوش مصنوعی کشور در وزارت ارتباطات تدوین شده است

مسئولیت مرکز ملی فضای مجازی برای بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات

طی ماده 65 لایحه برنامه هفتم توسعه ذکر شده که جهت افزایش دسترسی به شبکه ملی اطلاعات اقداماتی صورت پذیرد. براساس بند (ب) این ماده، مرکز ملی فضای مجازی موظف شده با همکاری دستگاه‌های اجرائی ذیربط، ظرف مدت سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، نسبت به بازنگری، تکمیل و روز آمدسازی سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» مصوب 16 مهر 1399 مبادرت ورزد و آن را به تصویب برساند.

بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات

در بند (الف) این ماده هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده تا امکان اتصال اماکن اداری، تجاری و مسکونی شهرهای هر استان و روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کند. این موضوع باید توسط شبکه دسترسی مبتنی بر تار (فیبر) نوری اجرایی شود. به همین منظور نیز وزارت ارتباطات می‌تواند از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی و با ارتقای مدل اقتصادی و تعدیل تعرفه خدمات ارتباطی کشور، بهره‌برداری کند.

به عقیده برخی کارشناسان، لایحه هفتم توسعه باید برنامه توسعه‌ای باشد و به‌اندازه بودجه‌ای که کشور در اختیار دارد، در حد دو صفحه مشخص کنند که دولت باید در چه حوزه‌هایی هزینه کند و بیان این دست موارد در آن، کار درستی نیست. گفتنی است مصوبات نمایندگان طی جلسه علنی جهت تبدیل شدن به قانون، نیاز به تایید شورای نگهبان دارد. به همین جهت بعد از بررسی نهایی لایحه هفتم توسعه، این قانون به شورای نگهبان فرستاده شده و در صورت تأیید آن، اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مسئولیت مرکز ملی فضای مجازی برای بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر