;
coinex

چینی‌ها قویترین ابرکامپیوتر جهان را می‌سازند

به‌تازگی چین مدعی ساخت قویترین ابرکامپیوتر جهان شده‌ که این رایانه کوانتومی با نام JiuZhang 3 ، بیست میلیارد سال از قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا سریع‌تر است.

دانشمندان چینی مدعی ساخت قویترین ابرکامپیوتر جهان شده‌اند که به‌نظر توانایی حل یک مسئله ریاضی بسیار پیچیده در یک میلیونیم ثانیه را دارد؛ طبق گزارش‌های منتشرشده، نمونه اولیه این رایانه کوانتومی با نام JiuZhang 3، رکورد نسخه قبلی همین رایانه را با یک میلیون برابر سرعت محاسباتی بیشتر، شکسته است. این یعنی این رایانه کوانتومی بیش از 20 میلیارد سال زودتر از سریع‌ترین ابررایانه جهان قابلیت انجام این کار را داشته است. نخستین رایانه JiuZhang که نام آن از یک کتاب درسی ریاضیات باستانی الهام گرفته شده، از سوی تیمی از دانشگاه علم و فناوری چین در سال 2020 ساخته شد. نتایج این پروژه به‌صورت پژوهشی در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اولین ابرکامپیوتر اگزامقیاس اتحادیه اروپا راه‌اندازی شد

ساخت قویترین ابرکامپیوتر جهان توسط چین

دانشمندان چینی جهت آزمایش JiuZhang 3 از یک مسئله پیچیده مطابق با نمونه‌برداری بوزون تابع گاوسی بهره گرفته‌اند که رفتار ذرات نوری را که از میان پیچ‌و‌خم کریستال‌ها و آینه‌ها عبور می‌کنند، شبیه‌سازی می‌کند. نمونه‌برداری بوزون توانایی به‌کارگیری درزمینه رمزنگاری را دارد. بنابه اعلام محققان، JiuZhang 3 مشکلی که بالاترین میزان پیچیدگی را داشته، حل کرده و نکته قابل‌توجه اینکه ظاهراً این کار را در یک میلیونیم ثانیه به انجام رسانده است.

ابررایانه‌های این سری از فوتون‌ها (ذرات ریز و بدون جرمی که با سرعت نور حرکت می‌کنند) به‌منظور واسطه فیزیکی جهت محاسبات بهره‌برداری خواهند کرد که هرکدام یک کیوبیت (واحد پایه اطلاعات کوانتومی) را با خود حمل می‌کند. بعد از افزایش تعداد فوتون‌ها از 76 به 113 مورد در دو نسخه اولیه این کامپیوتر، دانشمندان چینی در آخرین مدل آن مدعی دستیابی این میزان به 255 شده‌اند.

قویترین ابرکامپیوتر جهان

براساس ادعای پژوهشگران، سریع‌ترین ابررایانه کلاسیک با نام Frontier که از سوی ایالات‌متحده تهیه شده و در اواسط سال 2022 به‌عنوان قوی‌ترین ابررایانه جهان رونمایی شد، بیش از 20 میلیارد سال طول خواهد کشید تا همین کار را صورت دهد.

چین، ایالات‌متحده و کشورهای جهان هم‌اکنون سخت مشغول یک رقابت جذاب جهت دستیابی به «برتری کوانتومی» هستند؛ نقطه‌ای که در آن یک ماشین می‌تواند از کامپیوترهای کلاسیک بهتر عملیاتی کند و مشکلاتی را رفع نماید که از دسترس قابلیت ماشین‌های معمولی خارج است. بااین‌حال آن‌ها از روش‌های مختلفی جهت رسیدن به هدف خود بهره‌می‌برند و استفاده از پردازنده‌های فوتونیک تنها یکی از چندین نوع محاسبات کوانتومی به‌شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ساخت قویترین ابرکامپیوتر جهان توسط چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر