;
coinex

دنباله‌دار شیطان پس از 7 دهه بار دیگر به زمین رسید!

دنباله‌دار شیطان با اندازه عظیم خود پس از 7 دهه مجدداً به سیاره ما، زمین نزدیک خواهد شد. تاریخ تقریبی این اتفاق در واقع مصادف با فروردین 1403 خواهد بود.

دنباله‌داری غول‌پیکر با نام دنباله‌دار شیطان در فروردین 1403 از کنار زمین می‌گذرد و در مسیر خود به دور خورشید منفجر می‌شود. براساس صحبت‌های پژوهشگران، این دنباله‌دار بزرگ و غیرعادی، که از نام عجیب و ترسناکی هم برخوردار است (که به شاخ‌های ظاهری آن اشاره دارد) از کنار زمین خواهد گذشت. به‌نظر این دنباله‌دار در اواسط آوریل 2024 (فروردین 1403) به اوج درخشش خود رسیده و به سفر 71.2 ساله خود به دور خورشید پایان می‌بخشد. ستاره‌شناسان، حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای، با اشتیاق فراوانی در انتظار سررسیدن این دنباله‌دار هستند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


گذر دنباله‌دار شیطان از کنار زمین

این دنباله‌دار با نام علمی «12P/Pons-Brooks» آخرین‌بار بیش از 70 سال پیش در آسمان زمین نمایان شد. مطابق با درخشندگی آن، اخترشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اندازه بخش جامد این دنباله‌دار (هسته آن)، حدود 20 کیلومتر، تقریباً دو برابر اندازه قله اورست شود. با توجه به اینکه معمولاً اندازه دنباله‌دارها بین 1 تا 2.9 کیلومتر بود، دنباله‌دار شیطان بسیار بزرگ قلمداد می‌شود.

دنباله‌دار شیطان

طبق گزارش بیزینس اینسایدر، به‌نظر این دنباله‌دار در بهار آینده قابلیت رؤیت بیشتری داشته باشد. البته این نزدیکی به این معنی نبوده که زمین به سوی انقراض پیش خواهد. براساس صحبت اخترشناسان، این دنباله‌دار در نزدیک‌ترین حالت، همچنان حدود یک و نیم واحد نجومی با زمین فاصله خواهد داشت (حتی دورتر از مسافت زمین تا خورشید). این دنباله‌دار زمانی که به زمین نزدیک شود، با چشم غیرمسلح یا با دوربین‌های چشمی هم قابل مشاهده است. علت آن بیشتر به نورانی‌بودن این دنباله‌دار ارتباط دارد تا به میزان نزدیکی‌اش.

این دنباله‌دار افزون‌بر درخشانی، بسیار غیرعادی نیز هست. «شاخ‌های» آن در حقیقت دم‌هایی از گاز و غبار بوده که در اثر یک سری انفجارهای عجیب شکل گرفته‌اند که دانشمندان هنوز آن را درک نکرده‌اند. این دنباله‌دار در سال جاری میلادی، با دو «طغیان» روبرو شده است. طغیان به پدیده‌ای گفته شده که در نتیجه آن دنباله‌دارها ناگهان بسیار فعال‌تر خواهند شد و چندین تن گاز و غبار را طی مدت کوتاهی به بیرون پرتاب می‌کنند. زمانی که طغیان اتفاق می‌افتد دنباله‌دار به سرعت درخشان خواهد شد و پس از آن به روشنایی پیشین خود باز خواهد گشت. در دنباله‌دار شیطان نیز به علت طغیان‌های بزرگ شدت این نور بسیار فراوان است. این امر همان چیزی است که این دنباله‌دار را برای دانشمندان بسیار جذاب می‌کند.

دنباله‌دار شیطان

براساس یک نظریه، این طغیان‌ها به علت وجود اشکال یخی در دنباله‌دارها بوده و زمانی که در معرض گرمای خورشید قرار خواهد گرفت، منجر به وقوع انفجارهای بزرگ می‌شود. اما، دنباله‌دار شیطان بیشتر در حالت انفجار قرار دارد و به‌طور گیج‌کننده‌ای، دور از خورشید است. این دنباله‌دار هم‌اکنون دورتر از مریخ قرار دارد، جایی که دمای بالایی نیز ندارد. این پدیده باعث ایجاد سؤال‌هایی شده است، به‌عنوان نمونه: «کدام انرژی موجب این نوع طغیان‌های بزرگ می‌شود؟»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نزدیک شدن دنباله‌دار شیطان به زمین پس از 70 سال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر