;
coinex

فرایند صدور جواز کسب الکترونیکی شد [+شرایط جدید]

بالاخره روند صدور جواز کسب نیز مانند بسیاری از خدمات دیگر زین‌پس به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. ضمناً متقاضی در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌تواند جواز خود را دریافت نماید.

حالا و پس‌از ورود هیئت مقررات‌زدایی و اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، فرایند صدور کسب مجوز، رنگ هوشمندانه‌تری به خود دیده و دیگر نیازی نیست فرد متقاضی برای دریافت آن به صورت حضوری مراجعه کند. با قوانین جدید، کسب هرگونه جواز کسب به صورت غیرحضوری انجام و جواز بین 3 تا 7 روز به متقاضی تحویل داده خواهد شد. برای اینکه بتوانید درک بهتری از تفاوت در روش صدور جواز کسب جدید داسته باشید، می‌توانید ادامه نوشته را دنبال کیند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


فرایند صدور جواز کسب غیرحضوری شد

قرایند درخواست و دریافت جواز کسب حالا منطبق بر قوانین جدید هیئت مقررا‌زدایی و اجرای قانون تسهیل صدرو مجوزها در ارتباط با پروانه کسب شده و زین‌پس به صورت غیرحضوری انجام خواهد گرفت. پیش‌تر این فرایند به قدری سخت بود که افرادی از دریافت جواز پشیمان می‌شدند. در ادامه تفاوت‌های بین روش قبلی صدور پروانه کسب را با روش جدید مقایسه می‌کنیم.

فرایند صدور جواز کسب غیرحضوری شد

  1. فرد متقاضی از کاغذبازی معاف شده و ارائه مدارک الکترونیکی انجام می‌شود.
  2. فرد متقاضی تا پیش از اجرای قانون جدید، برای استعلام وضعیت خود می‌بایست به ادارات مراجعه کرده و هزینه‌هایی بابت این استعلام‌ها (مثبت تضمینی با پرداخت بیشتر) به آنها پرداخت کند.
  3. در روش قبلی صدور جواز کسب ممکن بود ماه‌ها به طول انجامد که عمدتاً این امر به بهانه‌هایی مانند استعلام بهداشت و احکام، استعلام بدهی مالیاتی و غیره صورت می‌گرفت.
  4. حذف پرداخت همیاری که یک شرط صدور و تمدید در برخی اتحادیه‌ها بود.
  5. شرط‌هایی مانند اندازه مغازه، عرض دهانه مغازه و غیره که در برخی شهرها برای راه‌اندازی کسب انجام می‌گرفت، برداشته شده است.
  6. شیوه قبلی صدور پروانه کسب نظمی نداشت و بانک‌های اطلاعاتی جواز کسب، اطلاعات دقیقی از فرد متقاضی در اختیار نداشتند. به عنوان مثال، تعداد زیادی پروانه کسب برای یک کد ملی و کدپستی 1111111111 صادر شده بود.
  7. گاهاً پیش می‌آمد که به دلیل واضح نبودن شرایط صدور جواز، مثلاً محل کسب، عرض و طول دهانه مغازه مواردی این‌چنینی، جواز کسب صادر نمی‌شد.
  8. اتحادیه‌ها با دلایل بسیار که عمدتاً من‌درآوردی بود می‌توانستند از صدور جواز جلوگیری کنند. مانند دلیل مبهم بودن شرایط دریاف پروانه کسب و غیره.
  9. زمان و استعلامات دریافت مجوز از بهداشت ابهام داشت.
  10. استعلامات فراجا نیز ضوابط روشنی نداشت و قابل تفسیر بود.
  11. گاهاً پیش می‌آمد که فرد متقاضی به دفعات به اتحادیه‌ها با تمامی مدارک خود مراجعه می‌کردند و با وجود اینکه مبالغی هم پرداخت می‌کردند، موفق به دریافت جواز کسب نمی‌شدند.
  12. پیش‌تر تعداد بسیار زیادی که گاهاً به چندین هزار هم می‌رسید، پروانه کسب وجود داشت. تخمین زده می‌شود که 60 هزار پروانه کسب صادر می‌شد. مثلاً شرایط دریافت حواز در تهران با کرج، ورامین و حتی شمیرانات تفاوت داشت و رؤسای هر اتحادیه این اختیار را داشتند تا با تصویب قانونی جدید، جلوی فعالیت یک رقیب جدید در صنف خود را بگیرند.

اوضاع صدور جوار کسب بعد از اجرای قانون چگونه شد؟

از 15 بهمن سال 1402 صدور جواز کسب برای همه اصناف و اتحادیه‌ها از طریق درگاه ملی مجوزها اعلام شد. در این سامانه روند صدور پروانه کسب برای 80 درصد کسب‌وکارها نهایت 3 روزه و 20 درصد دیگر تا یک هفته قابل انجام است.

هزینه صدور پروانه کسب شفاف و شیوه دریافت آن به صورت الکترونیکی شد و هیچ‌گونه چانه‌زنی و توصیه‌ای در آن وجود نخواهد داشت.

همه متقاضیان جواز کسب امکان ثبت الکترونیکی درخواست خود را بدون حضور در اتحادیه‌ها و بدون اتلاف وقت و همچنین کاغذبازی‌های فراوان بدست می‌آورند. همچنین روند دریافت جواز بسته به نوع درخواست از 3 تا نهایت 7 روز خواهد شد.

اولین پروانه کسب به صورت الکترونیکی، فروردین‌ماه سال جاری صادر شد. اما سیستم صدرو اوایل باگ‌های بسیاری داشت که با همت اتاق اصناف و صمت، سازمان فناوری اطلاعات و پیمانکاران پروژه، این باگ‌ها برطرف و مشکات حل شدند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد الکترونیکی شدن فرایند صدور جواز کسب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر