coinex
راهنمای خرید تکراتو

افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی ؛ خودروهای مونتاژی چند درصد گران شدند؟

گزارش جدید وزارت صمت، از افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی از سال گذشته تاکنون خبر می‌دهد. قیمت خودروهای مونتاژی چند درصد افزایش داشته‌ است؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیراً طبق گزارشی از افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی خبر داد. براساس این گزارش، خودروهای داخلی از سال 1401 تاکنون بیش از 52 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین قیمت خودروهای مونتاژی نیز 35 درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد محصولات ساخت داخل 15 درصد بیشتر از خودروهای مونتاژی افزایش قیمت داشته و این موضوع اصلاً جالب نیست. آمار کامل وزارت از افزایش قیمت خودرو در ایران را در ادامه نوشته بخوانید.

بیشتر بخوانید: طرح فروش اقساطی جک J4 آذر 1402 [+ شرایط و قیمت]

افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی

براساس گزارش معاونت حمل و نقل وزارت صمت، از سال گذشته تا اردیبهشت‌ماه 1402، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در ایران افزایش چشمگیری به خود دید. این افزایش با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو در کشور نیز افزایش یافت، اما گزارش این وزارتخانه از فروردین سال جاری نشان می‌دهد که قیمت کارخانه‌ای محصولات داخلی و مونتاژی کاهش یافته و می‌بینیم که قیمت در بازار خودرو نیز هم‌اکنون کاهش مناسبی دارد.

براساس جدول منتشر شده توسط این معاونت، قیمت خودروهای داخلی 21.3 درصد و قیمت خودروهای مونتاژی 31.5 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی
افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی

بیشتر کاهش قیمت مربوط به کدام خودرو می‌شود؟

در گزارش وزارت صمت، 18 خودرو داخلی و مونتاژی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی در دو بازه زمانی از اوایل سال 1401 تاکنون و از 29 فروردین 1402 (از زمان افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت) تاکنون صورت گرفته است.

در این گزارش، قیمت پیکاپ پرفروش KMC T8 کرمان موتور قبل از قیمت‌گذاری جدید خودروسازان 2 میلیاردو 250 میلیون تومان قیمت داشت و پس از اصلاح قیمت‌ها در اردبهشت‌ماه روندی نزولی به خود دید. اما این خودرو بیشترین میزان کاهش قیمت را در بین تمامی خودروها داشته و هم‌اکنون 1 میلیارد و 335 میلیون تومان قیمت دارد.

کراس‌اوور لاماری ایما آرین پارس موتور نیز در رده دوم بیشترین میزان کاهش قیمت خودرو در ایران قرار دارد. قیمت لاماری ایما در بازه زمانی ذکر شده از 2 میلیادو 540 میلیون تومان به 1 میلیاردو 615 میلیون تومان رسیده است که نشان از کاهش قیمت 35 درصدی است.

افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی
افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی

قیمت دیگنیتی پرایم گروه صنعتی بهمن نیز از 2 میلیاردو 480 میلیون تومان به 1 میلیارد و 593 میلیون تومان رسیده است. یعنی این خودرو 35 درصد کاهش قیمت داشته است.

اما خودروهای داخلی کمتر از مونناژی‌ها کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. بیشترین کاهش قیمت در بین خودروهای ایران خودرو و سایپا به پژو 207 پانورامای دنده‌ای تعلق دارد که افتی 26 درصدی داشته و از 882 میلیون تومان به 654 میلیون تومان رسیده است.

پس از اعلام گزارش جدید معاونت حمل و نقل وزارت صمت، سپهر دادجوی توکلی، سخنکوی شورای رقابت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

گزارش وزارت صمت از تاثیر مصوبات شورای رقابت در بازار خودرو؛ این گزارش مفصلی است از معاونت حمل‌ونقل. هدف نخست دستورالعمل تعادل عرضه و تقاضا در است بوده است؛ بنظر می‌رسد گام نخست علیرغم تمام هجمه‌ها در بازار تاثیر داشته است.

افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی
افزایش 52 درصدی قیمت خودروهای داخلی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش 52 درصدی قیمت خودرو داخلی و افزایش 35 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی از سال گذشته تا اردیبهشت 1402 چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر