;
coinex

مهمترین مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ ؛ پرواز جنگنده روسی در آسمان ایران واقعیت یا شایعه؟

با اعلام رسمی جانشین وزیر دفاع، خرید جنگنده سوخو 35 و بالگرد میل 28 قطعی شد. در ادامه نوشته به مشخصات جنگنده سوخو 35 روسی و بالگرد میل 28 می‌پردازیم.

سردار سرتیپ مهدی فرحی، حانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک گفت‌وگوی اختصاصی به طور رسمی از اضافه شدن جنگنده سوخو 35، بالگرد میل 28 و هواپیمای آموزشی یاک 130 به نیروهای هوایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. پیش‌تر خبر رسیده بود که ایران درصدد خرید جت جنگنده سوخو 35 است؛ حال این خبر قطعی شده و باید به زودی شاهد حضور این جنگنده در سازمان رزم نیروهای مسلح کشور باشیم. اما تاکنون خبری از ورود هلی کوپتر میل 28 و هواپیمای آموزشی یاک 130 به ایران وجود نداشت.

حال که در دومین ماه از سال 1403 هستیم، تاکنون خبری از سوخو 35 در آسمان‌های ایران نشده و مشخص نیست که آیا این جنگنده توسط ایران خریداری شده است یا خیر. در ادامه نوشته به ذکر مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح ؛ عملکرد راکت فتاح در حمله به اسرائیل

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع به طور رسمی خبر داد که خرید جنگنده سوخو 35، بالگرد میل 28 و هواپیمای آموزشی یاک 130 قطعی شده و فرایند آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: «سال 1401 شاهد ایجاد نظام نوآوری دفاع توسط وزیر دفاع بودیم و این نظام توسط وی ابلاغ شد. البته این ابلاغ بدین معنا نیست که ما در همه بخش‌ها به بالاترین فناوری رسیده‌ایم. در برخی حوزه‌ها در حال طی کردن دوران بلوغ هستیم و در حوزه‌های دیگر جزء چند کشور برتر جهان هستیم. برای رسیدن به بلوغ کامل غیر از توسعه توانمندی‌های درون‌زا، می‌بایست راه‌ها میان‌بر را طی کنیم. یکی از این خوزه‌ها حوزه فناوری هوایی است.»

جانشین وزیر دفاع ادامه داد:

در حوزه بالگرد ما قابلیت‌های خوبی داریم. به همین دلیل از لحاظ کمیت در منطقه برترین هستیم اما ارتقای کیفی بالگردها در دستور کار قرار گرفته است. در این حوزه ده‌ها پروژه تعریف شده است که برخی از آنها مانند پرواز در شب،‌ ارتقای سامانه‌های اویونیک و سامانه‌های موشکی انجام شده است. امروز شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) با وضعیت سی سال گذشته خود بسیار متفاوت است و فکر می‌کنم نیروهای مسلح از فرآیندی که در این مجموعه طی می‌شود، راضی هستند.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

پیش‌تر صحبت‌هایی در مورد ساخت بالگرد مشترک توسط ایران و روسیه زده شده بود. در این خصوص و در تاریخ 27 دی 1401 دیداری بین محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه شکل گرفت و هردو طرف آمادگی خود برای ساخت این بالگرد را اعلام کردند.

قبل از این هم امیر مجتبی روحانی، مدیرعامل پشتیبانی و نوسازی هلی‌کوپتری ایران (پهنا) گفته بود که ایران در حال تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای تعمیر بالگردهای شرقی است.

مشخصات جنگنده سوخو 35

اما می‌رسیم به مشخصات جت جنگنده سوخو 35 روسی؛ جنگنده سوخو 35 یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های موجود در کلاس 4++ در جهان است که امکان هدف‌گیری 30 هدف و درگیری با 8 هدف را بوسیله رادار پیشرفته آرایه فاری N-035 فراهم می‌کند. این جنگنده از لحاظ برد رادار نیز دوربردترین برد رادار در بین تمامی جنگنده‌های جهان را دارد. برد رادار سوخو 35 بین 350 تا 450 کیلومتر است که توانایی مقابله با هدف‌های هوایی، زمینی و دریایی به طور همزمان را داراست. سوخو 35 همچنین به دلیل داشتن 1600 المان گیرنده و فرستنده، در برابر اخلال نیز بسیار مقاوم است.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

سوخو 35 در بحث موتور نیز از دو موتور AL41F1 بهره می‌برد که توانی معادل 19400 پوند در حالت معمولی و 31900 پوند در حالت پس‌سوز را دارد. این موتور توانایی مانورپذیری فوق‌العاده‌ای به سوخو 35 می‌دهد که این ویژگی را مدیون خروجی متغیر موتور است.

از دیگر مشخصات جنگنده سوخو 35 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سامانه الکترواپتیکی حرارتی به نام OSL 35 با قابلیت شناسایی اهداف با دید حرارتی از فاصله 90 کیلومتری
  • بمب‌های هدایت لیزری KAB
  • موشک‌های هوا به هوا R-73 و R-77
  • حداکثر سرعت در ارتفاع پست، 1500 کیلومتر برساعت
  • حداکثر سرعت در ارتفاع بالاتر 2500 کیلومتر برساعت
  • عمر عملیاتی موتورهای جنگنده سوخو 35 به عدد 4000 ساعت می‌رسد

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

اما مشخصات سوخو 35 به همین موارد ختم نمی‌شود. در بحث تسلیحات فعال در سوخو 35 نیز همانطور که در بالا اشاره شد، این موشک به انواع موشک‌های هوابه هوا، هوابه زمین، ضد رادار و ضد گشتی مسلح است. این جنگنده توانایی پرتاب انواع موشک و بمب‌های ماهواره‌ای و لیزری و راداری را دارد.

سوخو 35 برای رزم هوایی به تسلیحات موشکی زیر مجهز شده است:

  1. 10 موشک رادار فعال R-77
  2. 6 موشک رادار نیمه فعال R-27
  3. 4 موشک R-73
  4.  ترکیبی از همه موشک‌ها
مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28
مشخصات جنگنده سوخو ۳۵

جنگنده سوخو 35 همچنین به غیر از موشک‌های فعال در رزم هوایی بالا دارای 6 موشک KH-31، شش موشک KH-29 و موشک‌های KH-35 و KH-35 و KH59 است. از دیگر تسلیحات حمل‌شونده توسط سوخو 35 نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بمب‌های هدایت‌شونده 500 1500 کیلویی سری KAB
  • انواع بمب‌های سقوط آزاد سری FAB
  • توپ 30 میلی‌متری داخلی

فیلم جنگنده سوخو 35 را که در آن قابلیت‌های این جنگنده نسل 4 قابل مشاهده است را ببینید:

به‌روزرسانی خبر: خبرگزاری دانشجو همچنین گفته است که نیروی هوایی ارتش هفته آینده اولین محموله جنگنده‌های روسی سوخو ۳۵ را دریافت می‌کند.

هفته گذشته روزنامه کویتی “الجریده” به نقل از یک منبع اگاه مدعی شده بود: «با وجود اینکه ایران جنگنده‌های روسی سوخو ۳۵ را دریافت کرده، اما هنوز قطعات ضروری برای راه‌اندازی آنها را دریافت نکرده است.»

روسیه به دلیل مخالفت اسرائیل و کشور‌های جنوب خلیج فارس، تاکنون از ارائه این قطعات مهم سوخو ۳۵ به ایران خودداری کرده بود. این وضعیت باعث شده ایران بتواند از این جنگنده‌ها تنها برای اهداف آموزشی و مأموریت‌های کوتاه برد استفاده کند. پوتین هم آمادگی کشورش را برای تحویل این قطعات اعلام کرد.

نکته مهم: نخست خبرگزاری دانشجو مدعی ورود اولین دسته از جنگنده های سوخو 35 به ایران شده بود و حالا پس از چند ساعت این خبر را تکذیب و مدعی شده است که منبع ورود این پرنده‌های بی‌رحم روسی به ایران خبرگزاری ایران پرس است. طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون هیچ خبر و مطلبی راجع به ورود جت های سوخو 35 به ایران در خبرگزاری ایران پرس دیده نشده است.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵
مشخصات جنگنده سوخو ۳۵

مشخصات بالگرد میل28

بالگرد میل 28 که به شکارچی شب نیز مشهور است، یکی دیگر از ادوات نظامی در انتظار ورود به ایران است. این بالگرد که ساخت روسیه است سرعتی معادل 320 کیلومتربرساعت دارد که این سرعت را از دو موتور توربوشَفت با قدرت 2500 اسب‌بخار بدست می‌آورد.

نفربر BMP2 به یک توپ 30 میلی‌متری 2A42 مجهز است و که این توپ دقیقاً در هلی کوپتر میل 28 نیز استفاده شده است. این بالگرد توانایی حمل انواع تسلیحات نظامی مانند موشک‌های 80 و 122 میلی‌متری و راکت‌های هدایت‌شوند ضدتانک استورم و اتکا را بوسیله دو بالچه جانبی را داراست.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28
مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی

بالگرد تهاجمی میل28 به موشک‌های هدایت حرارتی نیز مجهز است که امکان دفاع هوایی را برای این بالگرد فراهم می‌کند. همچنین امکان افزایش برد عملیاتی میل28 نیز وحود دارد. این امکان بوسیله مخازن سوخت خارجی فراهم می‌شود.

بالگرد میل28N در شب نیز امکان پرواز و عملیات را دارد و این امکان را بوسیله انواع سامانه‌های دید در شب بدست آورده است.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28
مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

بالگرد میل 28 در برابر گلوله‌های تا کالیبر 23 میلی‌متر مقاوم است. سطح حفاظت بالگرد بوسیله انواع هشداردهنده‌های لیزری و حرارتی و همچنین فلر برای منحرف کردن موکش‌های حرارتی افزایش قابل توجهی پیده کرده است.

فیلم بالگرد میل28 که قابلیت‌های آن را نمایش می‌دهد را در پایین ببینید:

بالگرد میل 28 توانایی حمل یک رادار موج میلی‌متری را بر روی روتور اصلی ملخ دارد که قابلیت استفاده از موشک‌های با این نوع هدایت را داراست.

هدایت موج میلی‌متری، نوعی از هدایت موشکی که در آن امواج رادار به سطح زمین تابانده می‌شود را توضیح می‌دهد. در حالت عادی، امواج موشکی طول موج 50 میکرون دارند و در حالتی که یک شیء دیگر روی سطح زمین باشد که جنسی متفاوت نیز داشته باشد، طول موج امواج بازگشتی تغییر خواهد کرد و موشک طول موج‌ها را دنبال کرده تا به هدف برسد.

این شیوه هدایت در دریا نیز کاربرد دارد؛ بدین علت که سطح دریا نیز صاف و عاری از عارضه است و کوچترین عارضه در آن قابل تشخیص و شناسایی است.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28
مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

مشخصات جنگنده یاک 130

پیش‌تر در روز 11 شهریورماه 1402، 2 فروند جنگنده یاک 130 که یک جنگنده آموزشی است به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرات تحویل داده شد. این جنگنده که یک هواپیمای آموزشی – رزمی است، توسط شرکت روسی یاکولوف ساخته شده و امکان آشنایی و یادگیری پرواز در جنگنده‌های نسل 4 را برای خلبانان نیروی هوایی ارتش فراهم می‌کند. این جنگنده که جانشین جت آموزشی ال 39 است، می‌تواند قابلیت‌ها پرواز با جنگنده سوخو 35 نسل 4++ جنگنده نسل 5 سوخو 57 را به ارمغان آورد.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

این جنگنده از سال 2011 کار خود را برای آموزش خلبانان روسیه و دیگر کشورها مانند الجزایر، بنگلادش، بلاروس، ویتنام، سوریه و میانمار و هم‌اکنون ایران آغاز کرده است.

بدنه یاک 130 از جنس کامپوزیت و آلومینیوم است و وزنی برابر با 4600 کیلوگرم دارد و دو خلبان می‌توانند آن را هدایت کنند. این جنس بدنه علاوه بر آموزش راحت‌تر، توانایی جنگنده را برای پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) فراهم می‌کند. این جنگنده دارای 10 جایگاه حمل تسلیحات در زیر بنده، بال‌ها و نوک بال‌هاست و تا 3 تن تسلیحات را می‌تواند حمل کند.

مشخصات جنگنده سوخو ۳۵ روسی و بالگرد میل 28

این هواپیما از توپ داخلی 30 میلی‌متری بی‌بهره است اما می‌تواند یک غلاف خارجی توپ 23 را زیر بال خود حمل کند. یاک 130 می‌تواند انواع تسلیحات هدایت‌شونده و معمولی را حمل کند. این تسلیحات شامل موارد زیر می‌شود:

  • بمب‌های 250 و 500 کیلویی
  • موشک‌های 80، 122 و 330 میلی‌متری
  • بمب‌های هدایت‌شونده کاب 500
  • موشک هدایت‌شونده خا29
  • دو موشک هدایت‌شونده R73 برای درگیری هوایی
  • این جنگنده همچنین قابلیت حمل دو علاف جنگ الکترونیک دو دو سر بال‌ها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی را دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص قطعی شدن ورود جنگنده سوخو 35 و بالگرد میل28 به ایران چیست؟ به نظر شما حضور این جنگنده می‌تواند قدرت نظامی ایران را افزایش دهد؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر