;
coinex

ویژگی و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 ؛ موشکی که قلب اسرائیل را نشانه رفت [+ویدیو]

حتماً می‌دانید که ایران در زمینه تولید موشک پیشرفت زیادی داشته است. در این مطلب قصد معرفی و اعلام مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 را داریم. در ادامه نوشته با ما همراه باشید.

روز شانزدهم خردادماه سال جاری برای ایران روز بسیار مهمی بود؛ زیرا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، در یک مراسم ویژه با حضور رهبر انقلاب و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران از موشک هایپرسونیک فتاح 2 رونمایی کرد.

نسل اول این موشک قادر بود با سرعت 15 ماخ حرکت کند که در نمونه‌های خود بی‌نظیر است. اما این تمام ماجرا نیست؛ در بازدید آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی هوای فضای سپاه پاسداران، از موشک هایپرسونیک فتاح 2 رونمایی شد.

یکی از مهم ترین ویژگی های موشک فتاح 2 این است که می‌تواند به سرعت 20 ماخ برسد و سرجنگی آن حالت ماژولار دارد. در ادامه مطلب با معرفی و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 همراه ما باشید.

شرح به‌روزرسانی خبر: موشک فتاح 2 یکی از موشک‌های مورد استفاده ایران در حمله به اسرائیل است که لحظات ترسناکی را برای رژیم صهیونیستی بوجود آورد.

بیشتر بخوانید: مشخصات موشک ها و پهپادهای ایرانی که به سمت اسرائیل شلیک شد

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید

روز گذشته 28 آبان 1402 و در جریان بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقع در دانشگاه علوم و فنون هوا فضای عاشورا، از نسل دوم موشک هایپرسونیک فتاح به نام “فتاح 2″، سامانه پدافندی متحرک “مهران” و سامانه ارتقاءیافته “9 دی” و همچنین پهپاد “شاهد 147” رونمایی شد.

موشک فتاح 2 را می‌توان پیشرفته‌ترین موشک ایران تا به امروز دانست که دارای سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی (HGV) و کروز (HCM) است. ایرن اولین‌باری است که جمهوری اسلامی در یک موشک ایرانی به چنین تکنولوژی دست پیدا می‌کند.

گفتنی‌ست که تنها ایران و 3 کشور دیگر از این نوع تکنولوژی در موشک‌های خود بهره می‌برند.

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید
مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2
  • تسلیحات (HGV ) Hypersonic glide vehicles: این سر جنگی در مقایسه با جنگنده‌های مانوردهنده فقط در طراحی ظاهری و مسیر پروازی تفاوت دارد که سرعت آن بسته به طراحی و نظر سازنده، بین 5 تا 20 ماخ متغیر است. پرتاپ‌کننده HGV به جای اوج گرفتن مانند پرتاب‌کننده بالستیکی، سعی می‌کند در ارتفاع کمتری حرکت کند و امکان تغییر مسیر مکرر به سمت هدف باعث می‌شود تا رادارهای دشمن دچار اختلال شده و در نتیجه مجموعه دفاعی موشکی دشمن غافلگیر می‌شود.

تغییر مسیر موشک هایپرسونیک ایران می‌تواند بسته به توان پیمایش مسافت HGV، شامل تغییر سمت حمله هم باشد. این توان پیمایشی علاوه بر داشتن موتور مجزا از موتور موشک، به طراحی بدنه سر جنگی گلایدکننده هم بازمی‌گردد.

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید

  • تسلیحات hypersonic cruise missile (HCM): این تسلیحات یکی نوع دیگر از موشک‌های هایپرسونیک است که با یک موشک قادر است به سرعت مافوق صوت برسد. و پس از آن با استفاده از یک موتور تنفس طبیعی اسکریم‌جت به حرکت ادامه دهد. یکی از مزیت‌های تسلیحات HCM بهره‌گیری از موشک‌های کوچک‌تر برای پرتاب به سمت هدف است.

پیش از رونمایی موشک جدید ایران عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران از طراحی ابرموشک ایران خبر داده و گفته بود:

«بر اساس دستورات علی خامنه‌ای» سپاه پاسداران برنامه‌ای برای افزایش برد موشک‌های خود فراتر از ۲ هزار کیلومتر ندارد.

در ادامه می‌توانید فیلم موشک فتاح 2 را تماشا کنید. در این ویدیو اشاره شده که برد موشک هایپرسونیک ایران 1500 کیلومتر است.

ویژگی‌های اصلی موشک هایپرسونیک جدید ایران

در تصویر زیر تمامی ویژگی‌های اصلی موشک مافوق صوت ایران قابل مشاهده است:

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید
مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2

حمله ایران به اسرائیل با موشک فتاح 2 26 فروردین 1403

نیمه شب 26 فروردین 1402 درحالی که نزدیک به 12 ساعت از حمله موشکی و پهپادی ایران به مناطقی از اسرائیل گذشته است، استفاده از موشک هایپرسونیک فتاح 2 در این عملیات مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. این موشک یکی از پیشرفته‌تربن موشک‌های ساخت ایران است و به طرز چشمگیری اسرائیل از آن می‌ترسد.

ویژگی و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2

سامانه پدافندی متحرک مهران

دیگر تسلیحات نظامی که در جریان این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد، سامانه پدافندی متحرک مهران است که بردی 300 کیلومتری دارد و می‌تواند با انواع هدف‌های هوایی درگیر شود.

سامانه مهران به صورت TELAR بوده و رادار، موشک و پست فرماندهی آن به صورت محمول بر روی یک خودرو قرار دارند و هر سامانه آن مجهز به ۴ فروند موشک مهران-۱ است که برد ۳۲۰ کیلومتری دارد.

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید
سامانه موشکی متحرک مهران

پهپاد شاهد 147

پهپاد شاهد 147 نیز در نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. این پهپاد یک هواپیمای پهن‌پیکر با بال‌هایی به طول 26 متر است و می‌تواند تا ارتفاع 60 هزار پا پرواز کند و محدوده‌ای به اندازه 1000 کیلومتر را شناسایی کند.

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید

در این نمایشگاه همچنین پهپاد شاهد 139 نیز رونمایی شد.

رهبر انقلاب حدود 1 ساعت و نیم در این نمایشگاه حضور داشتند و آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی ایران را نظاره‌گر بودند. ایشان همچنین در این نمایشگاه از پهپاد غزه بازدید به عمل آوردند.

با ویژگی‌ها و مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح 2 بیشتر آشنا شوید

پهپاد غزه

پهپاد غزه یک پهپاد شناسایی – رزمی است که می‌تواند تا 300 بمب و 500 کیلوگرم تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی  را حمل کرده و همچنین دارای مداومت پروازی 35 ساعته تا شعاع 2هزار کیلومتری است. این پهپاد قابلیت اجرای انواع عملیات‌های رزمی و اطلاعاتی را دارد که می‌تواند توان نظامی ایرانی را در منطقه به طرز قابل چشمگیری افزایش می‌دهد. برخی کارشناسان عقیده دارند که پهپاد غزه، شیاهت زیادی به پهپاد MQ-۹ ریپر آمریکایی دارد و در رده عملیاتی می‌تواند با این پهپاد رقابت کند.

مشخصات پهپاد شناسایی – رزمی غزه

  • طول: ۱۱متر
  • طول دوسر بال: ۲۱متر
  • ارتفاع: ۳/۸ متر
  • برد عملیاتی: ۲ هزارکیلومتر
  • ارتفاع پروازی: ۳۵هزارپا
  • مداومت پروازی: ۳۵ساعت
  • نوع موتور: توربوپراپ
  • سرعت: ۳۵۰کیلومتر بر ساعت
  • حداکثر وزن برخواست: ۳۱۰۰کیلوگرم
  • تعداد بمب: ۱۳عدد
  • وزن تسلیحات قابل حمل: دستکم ۵۰۰کیلوگرم
  • حوزه‌های ماموریتی: نظامی- دفاعی/ پایش جنگل‌ها/ عملیات امدادو نجات در حوادث

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص موشک هایپرسونیک فتاح 2 چیست؟ آیا این موشک می‌تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اینا همش ادعاس مثل همئن کرونا یاب فوق پیشرفته

    پاسخ