;
coinex

تراشه هوش مصنوعی Gaudi3 اینتل رسما معرفی شد

اینتل، اخیرا از تراشه هوش مصنوعی Gaudi3 رونمایی کرد. این تراشه که مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده در سال آینده به بازار خواهد آمد.مدل‌های مهم هوش مصنوعی مانند ChatGPT اکثراً با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در فضای ابری اجرا می‌شوند. همین مسئله باعث رشد 230 درصدی سهام انویدیا شد؛ در حالی که سهام اینتل تنها 68 درصد افزایش ارزش داشته است. به همین دلیل، شرکت‌هایی چون AMD و اخیراً اینتل، تلاش می‌کنند تراشه‌هایی را تولید کنند که قدرت جذب شرکت‌های هوش مصنوعی را دارند.

بیشتر بخوانید: تراشه Exynos 2400 سامسونگ عملکرد بهتری نسبت به Apple A17 Pro دارد

اگرچه اینتل، جزئیات زیادی منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود تراشه Gaudi3 برای رقابت با چیپ H100 انویدیا و چیپ MI300X از AMD در سال 2024 به بازار عرضه شود. اینتل از سال 2019، زمانی که شرکت Habana Labs را به عنوان یک توسعه‌دهنده تراشه فراگیر خریداری کرد، به توسعه تراشه‌های Gaudi مشغول بوده است.

مدیرعامل اینتل پت گلسینگر در مراسمی که قرار بود این تراشه‌های جدید معرفی شوند  گفت: «ما شاهد هیجان بسیار زیادی برای هوش مصنوعی مولد، ستاره اصلی سال 2023 بوده‌ایم. فکر می‌کنیم که قابلیت‌های هوش مصنوعی رایانه‌های شخصی سال آینده اهمیت زیادی خواهند شد.»

روز گذشته، اینتل نسل چهاردهم پردازنده‌های لپ‌تاپ خود را با نام Meteor Lake معرفی کرد. این پردازنده‌ها اولین محصولات این شرکت هستند که با واحد پردازش عصبی یا NPU (Neural Processing Unit) برای پردازش بهینه و تخصصی امور مربوط به هوش مصنوعی تجهیز شده‌اند.گفتنی است در این مراسم از پردازنده‌های نسل پنجم Xeon نیز رونمایی بعمل  آمد. این پردازنده‌ها به‌ویژه برای استنباط (Inference) طراحی شده‌اند، که در این فرآیند انرژی کمتری نسبت به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی تراشه هوش مصنوعی Gaudi3 اینتل چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر