coinex
راهنمای خرید تکراتو

خروج حقیقی‌ها از تپسی؟

پرده اول:
حدودا یک ماه پیش بود که یکی از رسانه‌های آنلاین استارتاپی خبری منتشر کرد مبنی بر خرید ۷۰ درصد سهام توسط گروه صنعتی گلرنگ که تنها بعد از چند ساعت طی یک نامه رسمی توسط مدیرعامل تپسی تکذیب شد.
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران مالی و خدماتی عدم صحت این خبر را اعلام کرد و آب پاکی را بر دست شایعه‌پردازان ریخت.

خروج حقیقی‌ها از تپسی؟

پرده دوم:
تکذیب رسمی این خبر اگر چه باعث فروکش کردن شایعات شد اما دو روز پیش دوباره زمزمه‌های آن در فضای مجازی و فعالان رسانه‌ای بورس تکرار شد که موجب رشد ۱۵ درصدی سهام تپسی، طی این مدت شد.

خروج حقیقی‌ها از تپسی؟

این گمانه‌زنی‌ها با اعلامیه تعلیق نماد تپسی توسط فرابورس قوت گرفت. در این اعلامیه، علت این تعلیق، بررسی شفافیت اطلاعاتی ناشر عنوان شده و حداکثر تا ۴ دی ماه این تعلیق ادامه خواهد داشت.

فعالان بازار این تعلیق نماد تپسی را همراستا با صحت شایعات دانسته‌اند و در فضای مجازی هم مستندات گوناگونی دست‌به‌دست می‌شود و صحبت از افشای نوع الف برای این نماد قوت گرفته است.

سهام‌داران بورسی تپسی چه کسانی هستند؟

  • شرکت خورشیدسان ۱۹.۱۱ درصد
  • شرکت سرمایه‌گذاری راستین ارزش سپهر ۱۳.۴۹ درصد
  • صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی کیان ۲.۴۹ درصد
  • شرکت توسعه ساختمانی سلین ۲.۱۲ درصد
  • شرکت آرین کارن کیش ۲.۱۲ درصد
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی موج فیروزه ۱.۴۱ درصد
  • شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر ۱.۱۳ درصد
  • سهام‌داران حقیقی، ۳۴ درصد

خروج حقیقی‌ها از تپسی؟

اما کاربران با مراجعه به سایت فرابورس باخبر بازگشایی نماد تپسی (بدون هیچ توضیحی) مواجه می‌شوند. خبری که ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷ منتشر شده است و با کلیک بر روی عنوان آن با این پیام روبرو می‌شویم:

“به اطلاع می‌رساند؛ نمادهای معاملاتی قراردادهای اختیار معامله شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس با توجه به بازگشایی نماد اصلی (تپسی۱) آماده انجام معامله می‌باشند. مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران”

بازگشایی زودهنگام نماد به معنی ارا‌ئه توضیحات و تکمیل بررسی شفافیت ناشر اطلاعاتی است و این یعنی تپسی اطلاعات تازه‌ای در اختیار فرابورس قرار داده و حالا باید منتظر اتفاقات واخبار بعدی برای این نماد پرحاشیه بود.

پرده سوم:

آیا منشی‌پور کلید تپسی را به گلرنگ داده است؟

گفتنی است که از مجموع صددرصد سهام تپسی تنها ۳۰درصد آن در فرابورس عرضه شده و ۷۰ درصد آن در اختیار بنیان‌گذار و سرمایه‌گذاران اولیه است. این بدان معنی است که شایعه واگذاری سهام ۷۰درصدی به گروه صنعتی گلرنگ معادل خروج تمام سهام‌داران حقیقی و غیربورسی از تپسی است.
هرچند این شایعه بیش‌از‌پیش قوت گرفته و با توجه به ورود قدرتمند گروه صنعتی گلرنگ به بازار آنلاین کشور اتفاق دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد، اما طبق قانون و برای حفظ منافع سهامداران، برای انجام فرآیند عرضه و فروش سهام عمده یک شرکت عضو بازار سرمایه، شرکت موظف است ابتدا بلوک سهام خود را برای عرضه آگهی کند، چیزی که تاکنون از طرف تپسی اتفاق نیفتاده است.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر