;
coinex

زیرسویه جدید کرونا در حال گسترش است، مقاوم و با سرعت انتقال بالا

سازمان بهداشت جهانی به تازگی خبر از گسترش زیرسویه جدید کرونا داده است. این زیرسویه سرعت انتقال بسیار زیادی دارد و در برابر آنتی‌کروناها مقاوم است.

اخیراً سازمان جهانی بهداشت در گزارشی به گسترش زیرسویه جدید کرونا تحت نام JN.۱ پرداخته است. این زیرسویه نیز از مشتقات سویه اُمیکرون است و اگرچه سرعت انتقال و مقاومت بسیار بالایی دارد، اما تهدیدی برای عموم محسوب نمی‌شود. ظهور سویه‌های کرونا در فصول سرد سال با توجه به مقاومت و تأثیرپذیری بیشتر این ویروس، ممکن است مشکلاتی نظیر مشکلات تنفسی ایجاد کند. فلذا شهروندان می‌بایست نهایت مراقبت از خود و اعضای خانواده‌شان را بکار گیرند.

بیشتر بخوانید: دلیل ابتلا به کرونای طولانی مدت چیست؟

شیوع زیرسویه جدید کرونا در جهان

با وجود اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) از شیوع این زیرسویه خبر داده، اما صراحتاً اعلام کرده است که اگرچه میزان ابتلا به ویروس زیاد است، اما خطر ناشی از درگیر شدن به آن بسیاری کم است. طبق گفته آژانس سازمان ملل متحد، واکسن‌هایی که پیش‌تر برای مقابله با ویروس ساخته شده‌اند نیز فعلاً در برابر این زیرسویه تأثیرگذار هستند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده امریکا (CDC)، در حال حاضر سریع‌ترین روند انتشار، در ایالات متحده است و ۱۵ تا ۲۹ درصد از عفونت‌ها را شامل می‌شود. هم‌چنین به گفته CDC، زیرسویه JN.۱ اولین‌بار در ماه سپتامبر در امریکا شناسایی شد. هفته گذشته نیز کشور چین ۷ مورد ابتلا به ویروس کووید را شناسایی کرد.

شیوع زیرسویه جدید کرونا در جهان

طبق آمارها زیرسویه JN.۱ فعلاً در 7 درصد از تست‌های کرونا مشاهده شده است. با وجود تحقیقات انجام گرفته در مرود زیرسویه جدید کرونا، شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد JN.۱ شاید قادر به دور زدن ایمنی حاصل از واکسن باشد.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت و بیماری‌های شدید در این شرایط به شرح زیر است:

  • در مناطق شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده کنید.
  • هنگام سرفه و عطسه، بینی و دهان خود را بپوشانید.
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید.
  • در صورت عدم دریافت واکسن کووید و حتی آنفلوانزا، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و آن را تزریق کنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری، در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • در صورت داشتن علائم مشکوک، تست کرونا بدهید.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا به عنوان منحوس‌ترین ویروس جهان شناخته شده است. آیا در زمان کنونی که این ویروس ضعیف شده، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنید؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    I really like reading through a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!

    پاسخ