;
coinex

فیدیبو متهم به رویه ضد رقابتی شد؛ رأی قاطع شورای رقابت

فیدیبو متهم به رویه ضد رقابتی شد. پلتفرم خرید و دانلود کتاب متنی و صوتی فیدیبو که شاید بزرگترین در نوع خود در کشور باشد، با رأی شورای رقابت محکوم شد.

پلتفرم‌های طاقچه و کتابراه در اقدامی جدید از فیدیبو به اتهام ایجاد رویه ضد رقابتی شکایت کردند. شورای رقابت نیز با بررسی موضوع در نهایت فیدیبو را متهم کرد. ظاهراً این پلتفرم خرید و دانلود کتاب ناشران خود را مجبور کرده بود که با دیگر پلتفرم‌ها رقیب (طاقچه، کتابراه و غیره) قرارداری امضا نکنند. این رویه، یک رویه ضدرقابتی و انحصارطلبانه تلقی می‌شود و به هیچ وجه نمی‌توان از کنار آن گذشت.

بیشتر بخوانید: رونق بازار اجاره کتاب در نتیجه گرانی‌ها؛ اجاره بیشعوری با 5 هزار تومان!

محکومیت فیدیبو در ایجاد رویه ضد رقابتی

شورای رقابت به طرح شکایت طاقچه و کتابراه مبنی بر ایجاد بازار انحصاری در پلتفرم‌های خرید و دانلود کتاب متنی و صوتی توسط فیدیبو، رأی مثبت داد. این شورا معتقداست که فیدیبو از ناشران خود خواسته تا عقد قراردادی با دیگر رقبا انجام ندهند.

بر همین اساس، شورای رقابت به دلیل درج بند “منع ناشران طرف قرارداد از انعقاد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دیجیتال” در قراردادهای فیدیبو با ناشران که منطبق با رویه ضدرقابتی موضوع جزء ۲ بند الف ماده (۴۵) مبنی بر “وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله یا محدود کردن معاملات آنها با رقیب” است، فیدیبو را به دلیل ارتکاب رویه ضدرقابتی و با استناد به بند ۳ ماده ۶۱ فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی به توقف رویه ضدرقابتی ملزم و با “حذف بند انحصاری موضوع شکایت در قراردادهای خود با ناشران” از تکرار رویه ضد رقابتی خود منع کرد.

اما فعلاً این پلتفرم رویه خوبی پیش نگرفته و باید دید که در آینده همین سهم بازار خود را حفط خواهد کر یا خیر.

محکومیت فیدیبو در ایجاد رویه ضد رقابتی

از فیدیبو بیشتر بدانید

بنای فیدیبو از آخرین روزهای سال 1392 چیده شد. این پلتفرم با تعداد بالای ناشران خود سهم عظیمی از بازار خرید و دانلود کتاب‌های متنی و صوتی را در اختیارد دارد. فیدیبو در هر دستگاهی از موبالی گرفته تا تبلت، لپ‌تاپ و همچنین فیدیبوک به عنوان اولین دستگاه کتابخوان فارسی قابل دریافت است و افراد می‌توانند با خرید اشتراک به مجموه عظیم کتاب‌های آن دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما چرا برخی پلتفرم های به دنبال بازار انحصاری هستند و دولت نیز نظارتی بر آنها نمی‌کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر