;
coinex

آیا هارپ علت کم بارشی امسال ایران است؟

مطالعاتی که در سراسر جهان بر روی هارپ انجام گرفته، این نظریه را قوت می‌بخشد که شاید علت کم بارشی امسال ایران به همین موضوع ربط داشته باشد.

معاون محیط زیست دریایی کشور در مورد اینکه آیا هارپ علت کم بارشی امسال ایران ایست یا خیر؟ توضیحاتی داد. شرایط بارندگی امسال ایران و بسیاری از کشورهای دیگر کم کم درحال تبدیل به یک بحران است. هم‌اکنون که در روزهای نخست اولین ماه زمستان هستم، عدم بارش برف و باران منجربه به ایجاد پیش‌بینی‌هایی تلخ مانند تابستان خشک و بروز خشکسالی در سال آینده شده است.

اگر اینگونه پیش برود معلوم نیست که چه سرنوشتی برای کشور ما و دیگر کشورها خواهد افتاد. لازم به ذکر است که توده‌های ابر تشکیل شده برای کشور ترکیه به حدی برای این کشور باران‌زا و برف‌زا بوده است که شایعاتی را در خصوص دستکاری ترکیه در عدم بارش این ابرها در ایران بوجود آورده است. مشروح خبر را می‌توانید در ادامه نوشته دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: منشا آلودگی هوای تهران بستر خشک تالاب صالحیه معرفی شد

ممکن است علت کم بارشی امسال ایران هارپ باشد!

مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست توضیحاتی درخصوص علت کم بارشی امسال در ایران ارادئه داد. وی گفت: «موقعیت جغرافیایی کشور ایران، علت اصلی کم بارشی است؛ ایران در منطقه خیک و نیمه خشک جهان قرار دارد و با توجه به میانگین بارش، متوجه خواهید شد که میزان بارندگی کمی داریم. این موضوع حتی در مقایسه با کشورهای همسایه هم قابل مشاهده است.»

وی ادامه داد:

لذا به نظر من علت اصلی به موقعیت جغرافیایی کشور ما برمی‌گردد. پیش‌بینی شرایط بارش‌ها بسیار مهم است و در این خصوص عزیزان ما در سازمان هواشناسی باید تقویت شوند تا بتوانند به بهترین شکل کار خود را انجام دهند.

ذوالجودی برای درک این موضوع میزان بارش‌های ترکیه را با ایران مقایسه کرد و گفت: «اگر میانگین بارش را در نظر بگیرید، می‌بینید که ترکیه بارش بیشتری نسبت به ما داشته است و سامانه بارشی معمولاً به سمت ترکیه رهسپار می‌شوند.

ممکن است علت کم بارشی امسال ایران هارپ باشد!
ممکن است علت کم بارشی امسال ایران هارپ باشد!

از چند روز پیش شایعاتی درخصوص دستکاری ابرهای بارشی که از سمت ترکیه به ایران آمده‌اند و به سرعت از هم جدا شده، در فضای مجازی پیچیده است. در این شایعات اینگونه تصور می‌شود که چرا ابرهای بارشی که ترکیه را از برف و باران سیراب کرده، پس از ورود به ایران از هم جدا شده و فعالیت بارشی ندارند؟ این افراد معتقداند که ترکیه این ابرها را دستکاری کرده است.

شایعه دیگر به این برمی‌گردد که ترکیه بوسیله پروژه هارچ مانع ورود این ابرهای بارشی به ایران شده است. این شایعه سریعاً توسط سازمان هواشناسی تکذیب شد. این سازمان در تکذیبیه خود اینگونه آورده است:

««به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، مطلبی با عنوان «ابرهای بارشی که ساعت‌ها در ترکیه زمینه‌ساز بارش برف شده‌اند به محض ورود به ایران و در آسمان دریاچه ارومیه پخش شده و محو می‌شوند.» که در فضای مجازی منتشر شده و ادعای اینکه سازمان هواشناسی ایران نیز تایید کرد که کشور ترکیه مانع ورود ابرها به سرزمین ایران می‌شود و با تکنولوژی هارپ در ابعاد وسیع این کار را انجام می‌دهد؛ توسط سازمان هواشناسی کشور تکذیب می‌شود و هرگونه مطلب علمی مرتبط به مسائل جوی تنها از طریق تارنمای سازمان هواشناسی ایران به نشانی IRIMO.IR و پیامک‌های ارسالی از شماره‌های معتبر سازمان هواشناسی کشور، رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر اعلام خواهد شد.
توصیه: توجه به مطالب معتبر هواشناسی در فضای مجازی.»»

معاون محیط زیست دریایی یر درخصوص دخالت هارپ در عدم بارش‌ها در ایران بیان کرد:

مطالعاتی در سطح دنیا در این خصوص انجام می‌شود اما برای تأیید شدن آنها زود است. جمهوری اسلامی ایران هم مطالعاتی را در خصوص بارورسازی ابرها و کنترل کردن عناصر طبیعی داشته است اما به هرحال موضوعاتی مانند هارپ این‌ها ادعاهایی هستند که باید روی آنها مطالعه کنیم تا بتوانیم بگوییم که آیا واقعاً تأثیر گذاشته بوده است یا خیر.

وی اضافه کرد: «ایالات متحده آمریکا خود مدعی در اینگونه موضوعات است، اما خشکسالی در برخی ایالت‌های آمریکا و خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها نیز وجود دارد. بنابراین اگر عامل هارپ و کنترل بارندگی بوسیله آن وجود داشته باشد، حتماً این کشورها برای مسائل و مشکلات محیط زیستی و خشکسالی خودشان از آن استفاده می‌کردند.»

ممکن است علت کم بارشی امسال ایران هارپ باشد!
ممکن است علت کم بارشی امسال ایران هارپ باشد!

ذوالجودی خاطرنشان کرد:

استفاده از سیستم هارپ فقط یک فرضیه است که لزوم مطالعه در این مورد احساس می‌شود. در این راستا همکاران دانشگاهی ما مطالعات را دنبال می‌کنند و سازمان‌های مسئول نیز باید دنبال‌کننده مطالعات دانشگاه‌ها باشند تا در این زمینه به جمع‌بندی خوب برسیم.

پروژه هارپ چیست؟

هارپ، برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا (High Frequency Active Auroral Research Program) است که به اختصار HAARP نامیده می‌شود در سال 1993 به عنوان یک پروژه پژوهشی معرفی شد. هارپ پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. لازم به ذکر است که هارپ برای تسهیل ارتباطات زیردریایی‌های مجهز به سلاح اتمی طراحی شده است.

پروژه مشهور هارپ مجموعه‌ای از 180 برج آنتن آلومینیومی به ارتفاع 50 متر است که در مساحتی حدود 23 هزار متر مربع گسترده شده‌اند. این مجموعه در آلاسکا و به منظور پژوهش‌های علمی بنا نهاده شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا دخالت هارپ در عدم بارندگی در ایران نقش دارد؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. جنگ اب و هوایی خیلی وقته شروع شده. مقالات انگلیسیش هست ولی توی ایران بدون هیچ دلیل اوردنی فقط موضوع رو رد میکنند. اینها یا نهایت حماقت را دارند یا خائن هستند

    پاسخ