;
coinex

ریال برون مرزی چیست؟

معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی از عملیاتی شدن ریال برون مرزی تا چند ماه آینده خبر داد. این واحد پول تجاری می‌تواند مبادلات تجاری را برای تاجران آسان‌تر کند.

ریال برون مرزی قرار است تا چند ماه آینده به جای دلار و غیره در مراوادات بین تجار ایرانی با کشورهای دیگر به کار گرفته شود. پس با این حساب تمامی معامله‌های تجاری با این پول برون مرزی انجام خواهد گرفت تا در بازگشت ارز صادراتی مشکلی پدید نیاید. فعلاً بنابر گفته معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی، امکان استفاده از این واحد مالی در سه کشور روسیه، عراق و افغانستان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پرژوه رمزپول به طور قانونی در بانک مرکزی تعریف شد؛ ارز دیجیتال ایرانی بالاخره روی کار آمد

ریال برون مرزی برای مراودات تجاری بکار گرفته می‌شود

محسن کریمی، معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی ایران از معامله تجار ایران با «ریال برون مرزی» طی چند ماه آینده خبر داده است.

او گفت:

«ریال آفشور مبادلات تجاری را برای تجار تسهیل می‌کند و در این طرح صادرکننده و واردکننده کالای خود را با ریال مبادله می‌کنند و در بازگشت ارز صادراتی مشکلی نخواهند داشت.»

بنابه گفته وی: «کشورهای افغانستان، عراق و روسیه کشورهایی هستند که این طرح در آنها قابلیت اجرایی خواهد داشت.»

ریال برون مرزی برای مراودات تجاری بکار گرفته می‌شود

اخیراً مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران از برنامه‌ریزی برای ارائه ارز کشورهای همسایه یا مقصد به مسافران ایرانی به جای دلار خبر داده بود. کشورهای عراق، عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی بودند که از آنها نام برده بود.

ایران سالهاست که به دنبال حذف دلار از مروادت با کشورهای دیگر است. لازم به ذکر است که در لایحه بودجه سال آینده هم یورو مبنا قرار گرفته است.

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی مدیران اقتصادی دولت با افزایش تمایل به روابط با شرق، می‌‌گویند، مبادلات تجاری از طریق ارزهای محلی می‌تواند تاثیر دلار را بر چرخه اقتصادی کشور کاهش داده و از این طریق راهی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم‌ها یافت.

برنامه حذف دلار در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز از طریق جایگزینی یورو به جای دلار رسمی‌تر شده است. پس از چین که تلاش برای کاهش وابستگی به دلار را در تجارت بین‌الملل دنبال می‌کند، کشورهایی همچون روسیه و ایران نیز در این مسیر گام برداشته‌اند و می‌کوشند با تقویت حضور در گروه کشورهای بریکس، امکانات این سازمان را به‌عنوان ابزاری علیه دلار در مبادلات بین‌المللی به کار برند.

مردادماه سال جاری «رومن بابوشکین» معاون هیات نمایندگی روسیه در نشست برخی اعضای بریکس در دهلی با اعلام حمایت روسیه از پیشنهاد برزیل مبنی بر ایجاد ارزی واحد برای بریکس، پیشنهاد کرد «با توجه به چالش‌های این نظر، کشورهای عضو بریکس برای انجام تسویه حساب‌های فی مابین از ارزهای خود استفاده کنند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص بکارگیری ریال برون مرزی برای مراوادات تجاری چیست؟ آیا این کار به اقتصاد لطمه‌ای وارد می‌کند؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر