;
coinex

دریافت وام ازدواج به حداکثر 15 روز تقلیل یافت [+جزئیات]

یکی از معضلاتی که زوج‌ها در زمان دریافت وام ازدواج به آن روبرو هستند، زمان طولانی است که باید برای آن صرف کنند. به همین دلیل رئیس جمهور الزاماتی را برای رفع این چالش در دستور کار بانک مرکزی قرار داده تا روند گرفتن تسهیلات سریع‌تر شود.

طبق این دستور و به منظور تسریع بخشیدن فرآیند دریافت تسهیلات وام ازدواج، بانک مرکزی ملزم شد تا با اعطای ااعتبار به مبلغ 125 هزار میلیارد تومان به دو بانک قرض‌الحسنه اقدام نماید.

هر سال، میزان تسهیلات ازدواج در قانون بودجه تعیین و تصویب می‌شود که مبلغ تعیین‌شده برای امسال به میزان ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین، مقدار وام ازدواج برای جوانان زیر ۲۵ سال و همسران کمتر از ۲۳ سال، با تصویب ۲۲۰ میلیون تومان مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: وام فرزندآوری دانشجویی ؛ به ازای هر فرزند یک وام پرداخت می‌شود

درخواست‌های دریافت وام ازدواج همواره با چالش‌ها و موانع زیادی همچون نیاز به ارائه چند ضامن، طولانی شدن فرآیند اختصاص وام و مواجهه با چالش‌های مختلف از سوی بانک‌ها روبرو بوده است. این مسائل به گونه‌ای بوده‌ که در تیر ماه سال جاری، رئیس‌جمهور دستورالعمل پنج‌گانه در زمینه دریافت و پرداخت وام ازدواج را اعلام نموده و در آن تأکید کرده است که باید به جمع‌آوری صف دریافت وام ازدواج تا پایان سال توجه ویژه شود.

رئیس‌جمهور تأکید کرده است که زمان معرفی متقاضیان به شعب و دریافت وام ازدواج باید به ۱۵ روز کاهش یابد و شعب باید در تضمین‌ها سخت‌گیری ننمایند؛ در غیر این صورت، مدیران متخلف مورد پیگیری قرار خواهند گرفت. بانک مرکزی با ابلاغ بسته نظارتی-اعتباری در خصوص تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به شبکه بانکی، تصمیم گرفته است که تا حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان، تعیین شعبه توسط بانک عامل صورت گیرد. در راستای نظارت فراگیرتر بر بهبود اجرای وظایف قانونی تسریع در اختصاص وام ازدواج، این بسته شامل تصمیماتی است که بانک‌ها را ملزم به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود نموده و اقدامات قاطعی نسبت به رؤسای شعبه‌هایی که از وظایف خود سرپیچی کرده‌اند، تضمین می‌کند.

به رغم تأکیدها و الزاماتی که از سوی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی تعیین شده، برخی از افراد همواره از وجود صفوف طولانی برای درخواست تسهیلات شکایت دارند. این شرایط منجر به این شده که در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی و جلسه هیات دولت، رئیس‌جمهور صفر کردن صفوف درخواست وام ازدواج را به عنوان یک الزام و دستور فوری مجدداً مورد تأکید قرار دهد.

با توجه به اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، سید احسان خاندوزی، پس از اعلام دستور رییس‌جمهور در خصوص پایان دادن به صف درخواست وام ازدواج، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تأکید کرد که تمام تدابیر لازم برای رساندن صف به صفر یا به حداقل تا پایان اسفندماه اجرا خواهند شد.

به منظور دستیابی به این هدف، بانک مرکزی تصمیم جدیدی اتخاذ نموده و دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت را به عنوان بانک‌های عامل پرداخت‌کننده افزوده است. این دو بانک مکلف به پرداخت میزان مازاد به متقاضیان در سال جاری، علاوه بر سهمیه‌های قبلی که به تعداد ۱۲۵ هزار فقره برآورده می‌شد، می‌باشند.

طبق آخرین گزارش ارائه شده توسط بانک مرکزی در بازه زمانی از آغاز سال تا انتهای آذرماه، کل مبلغ ۱۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات ازدواج توسط شبکه بانکی پرداخت گردیده است. این افزایش به نسبت سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد. افرادی که تمیل به درخواست تسهیلات ازدواج دارند، می‌توانند به طور همزمان با مطرح کردن سوالات خود، مشکلات خود را از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل به وب‌سایت https://crm.cbi.ir مراجعه کرده و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی کم شدن زمان دریافت وام ازدواج چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر