coinex
راهنمای خرید تکراتو

پیشنهاد پلیس برای افزایش 3 برابری نرخ جرائم رانندگی

آذر ماه امسال سردار رادان در بازدیدی که از مقر پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا داشت بر لزوم افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرد. فرمانده فراجا پیشنهاد کرد که رقم جرایم رانندگی به طور تقریبی 3 برابر بیشتر شود.

سردار رادان در توضیح پیشنهاد افزایش مبلغ جرائم رانندگی گفت: « متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است.   جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. در حال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و گرانی و … ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست.»

بیشتر بخوانید: هیچ شرکت لیزینگی یا پیش فروش خودرو قانونی وجود ندارد

وی همچنین در ادامه اظهار داشت: «شما ببینید در بسیاری از کشورهای جهان دنیا برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشورما  مبلغ جرایم رانندگی بسیار پایین است و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است. اکثریت رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند و بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات تنها شش تا هفت درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران نیز آسیب می‌زند، خب چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جرائم رانندگی انجام دهد. از نظر ما افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جانباختگان تصادفات خواهد داشت.»

افزایش مبلغ جرائم رانندگی
افزایش مبلغ جرائم رانندگی

در جریان این بازدید و در ادامه این پیشنهاد هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در تکمیل و توضیح جزئیات آن گفت: « برابر قوانین و مقررات هر سه سال باید چهار دستگاه شامل پلیس، وزارت دادگستری، وزارت کشور و وزارت راه در بحث جرائم تصمیم گیری کرده و در مبالغ آن بازنگری کنند. با این وجود پلیس راهور در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و عواملی مانند شیوع کرونا و … پیشنهادی به دولت نداد.»

هادیافنر ادامه داد: « این موضوع سبب شد تا کمیسیون اصل ۹۰ از پلیس و دستگاه‌های دیگر در این خصوص مطالبه کند، در همین راستا نیز جلسات مربوط به آن با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار و پیشنهاداتی مطرح شد. کلیات بحث بر سر این موضوع بود که مبلغ فعلی جرائم حدود شش برابر شود که پلیس راهور با آن مخالفت کرد و با پیشنهاد پلیس بنا بر  این شد که مبلغ جرائم رانندگی به طور میانگین حدود ۳.۱ برابر افزایش پیدا کند. همچنین اینطور شد که رقم جرائم برای سراسر کشور باشد و دیگر شهر و روستا و شهرهای کوچک و بزرگ و … دارای تغییر نباشند.»

وی همچنین با اشاره به این که این مسئله در کمسیسون قضایی دولت و در حضور ریاست وزیر دادگستری مورد بحث قرار گرفته اظهار کرد: « در نهایت در این جلسه این موضوع تصویب شد و به هیات دولت رفت و به محض تصویب برای اجرا ابلاغ خواهد شد.»

هادیانفر با تاکید بر اینکه رقم جرائم طبق ماده 115 قانون برنامه ششم توسعه، عائدی برای پلیس ندارد گفت: « برابر ماده ۱۱۸ قانون برنامه ششم توسعه، رقم جرائم محل درآمد و در واقع عایدی برای پلیس نداشت. در این ماده صراحتا تاکید شده که دستگاه‌هایی که جریمه کنند، امکان برداشت ندارند. برابر قانون مبالغی از این رقم جرائم به وزارت کشور و وزارت راه داده می‌شود تا با استفاده از آن برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز ترافیکی، توسعه دوربین‌ها و تجهیزات و … اقدام شود. همچنین رقمی هم در اختیار صندوق تامین توسعه خسارات بدنی قرار خواهد گرفت.»

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: «  این‌ موارد در اختیار دولت محترم است. هیات دولت باید موضوع را تصویب و ابلاغ کند و هر زمان که این اتفاق بیفتد پلیس راهور مکلف است که آن را اجرا کند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا کد جریمه جدیدی نیز به جرائم رانندگی اضافه شده یا خیر؟ گفت: « هیچ کد جدیدی به جرائم رانندگی اضافه نشده است.»

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی افزایش مبلغ جرائم رانندگی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر