;
coinex

دانشگاه شریف و چند موسسه تحقیقاتی ایرانی در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند

دانشگاه شریف به همراه چند موسسه تحقیقاتی ایرانی دیگر به لیست تحریمی‌ها اضافه شدند. دولت فدرال کانادا روز سه‌شنبه 16 ژانویه تحریم‌های جدیدی وضع کرد.دولت فدرال کانادا در تاریخ 16 ژانویه «26 دی ماه» دانشگاه شریف به همراه چند موسسه تحقیقاتی دیگر که اکثرا در کشور هایی از جمله ایران، چین و روسیه واقع شده‌اند را به لیست تحریمی‌ها اضافه کرد. همچنین بر اساس قوانین جدید اختصاص بودجه برای انجام تحقیقات این موسسات ممنوع اعلام شد.

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو طی یک سال 60 تا 130 درصد افزایش داشته است

اتاوا دولت فدرال کانادا دلیل این اقدام خود را منع این موسسات از انجام تحقیقاتی حساس و حیاتی که امنیت ملی این کشور را به خطر می اندازد، اعلام کرده است. همچین در ادامه از منع تخصیص بودجه به محققین در زمینه‌های هوش مصنوعی، علوم کوانتومی و رباتیک، فناوری پزشکی، هوافضا و سامانه‌های ماهواره‌ای و تسلیحاتی خبر داده است.

بهرحال با وضع قوانین تحریمی جدید از سوی فدرال کانادا نهادهای علمی این کشور حق ندارند بودجه‌های اختصاص یافته به خود را در اختیار محققان و پژوهشگران این دانشگاه‌ها و موسسات تحریم شده، قرار دهند و در زمان درخواست بودجه باید تضمین بدهند که با موسساتی که امنیت ملی کانادا را به مخاطره می‌اندازند، همکاری و مراودات مالی نخواهند داشت.

وزرای نوآوری، بهداشت و امنیت عمومی نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند: «باز بودن تحقیقات تحت هدایت کانادا می‌تواند آن را به هدفی برای نفوذ خارجی تبدیل کند.»

در فهرستی که از سوی اتاوا منتشر شده 12 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی پژوهشی ایرانی حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، انستیتو پاستور، موسسه تحقیقات هوافضای وزارت دفاع، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دانشگاه امام حسین، مؤسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نهادهایی هستند که از سوی فدرال کانادا تحریم شده اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما راجع به تحریم دانشگاه شریف و دیگر نهادهای ایرانی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر