;
coinex

تبدیل قند به فیبر ؛ هدف یک استارت آپ جدید

تبدیل قند به فیبر در بدن انسان؛ یک استارت آپ جدید می‌خواهد قندی که می‌خورید را به فیبر تبدیل کند. شرکت Zya در حال توسعه یک آنزیم برای تبدیل قند به فیبر در سیستم گوارشی انسان است.

اکثر انسان‌ها قند زیادی می‌خورند، اما آیا می‌توان با تبدیل قند به فیبر در بدن انسان به سالم‌‌تر شدن غذاهای حاوی قند کمک کرد؟ شرکت فناوری غذایی Zya در حال توسعه ماده‌ای برای افزودن به غذاهای شیرین است که می‌تواند مقداری از آن قند را در سیستم گوارشی به فیبر تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: درمان دیابت با کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم

تبدیل قند به فیبر با استفاده از یک آنزیم

همه می‌دانیم که قند زیاد تا چه حد برای ما مضر است. این ماده می‌تواند منجر به افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی شود. اما اجتناب از آن سخت است. در ایالات متحده، سه چهارم مواد غذایی بسته‌بندی شده که در سوپر مارکت‌ها فروخته می شود، هنگام فرآوری یا آماده شدن، قند به آن اضافه می‌شود. حتی غذاهایی که مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند سالمند، مثلاً ماست، اغلب مملو از قند هستند. یک فرد بالغ آمریکایی به طور متوسط دو تا سه برابر مقدار توصیه شده شکر اضافه شده در روز مصرف می‌کند.

با درک این حقیقت که تغییر عادات غذایی برای مردم دشوار است، استارت ‌آپی در حوزه فناوری مواد غذایی در بریتانیا به نام Zya فکر می‌کند که راه‌حلی برای سالم‌تر کردن غذاهای شیرین بدون به خطر انداختن طعم دارد. این شرکت مستقر در لندن که امروز از حالت مخفی خارج شده است، می گوید آنزیمی ساخته است که توانایی تبدیل قند به فیبر را دارد. ایده این است که این آنزیم قند را پس از خوردن غذا به فیبر در داخل سیستم گوارشی افراد تبدیل می‌کند.

جاشوا سائر، مدیر عامل و بنیانگذار Zya می‌گوید: “می‌خواهیم از قدرت آنزیم‌ها برای تغییر نحوه استفاده بدنمان از غذا استفاده کنیم.”

آنزیم‌ها کاتالیزورهای بیولوژیکی هستند که واکنش‌های شیمیایی را تسریع می‌کنند. بدن آنزیم‌های خاصی می‌سازد که غذا را هضم می‌کنند، اما برخی افراد به اندازه کافی از این آنزیم‌ها ندارند، بنابراین مکمل‌هایی مصرف می‌کنند که به این فرآیند کمک می‌کنند. به عنوان مثال، قرص‌های لاکتاید، حاوی آنزیم لاکتاز هستند که به تجزیه قند موجود در شیر در افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند کمک می‌کند. و بیانو حاوی یک آنزیم طبیعی است که برای کاهش گاز در دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

Zya به دنبال فروش مکمل نیست. در عوض، امیدوار است تولیدکنندگان مواد غذایی علاقه مند به افزودن آنزیم آن به طور مستقیم به محصولات غذایی مانند غلات و تنقلات شیرین باشند. سائر می‌گوید: “می‌خواهیم غذا را در سطح زمین بهبود بخشیم.”

مولکول‌های قند کربوهیدرات‌هایی هستند که بدن آن‌ها را به قند خون یا گلوکز تجزیه می‌کند، این ماده منبع اصلی انرژی برای سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن است. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها دارای فیبر و سایر مواد مغذی هستند. اما قند اضافه شده در نوشیدنی‌ها و دسرها با این موارد همراه نیست و اغلب مورد نیاز بدن نیست. قند اضافه شده بیش از حد می‌تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد، به این معنی که گلوکز بیشتری از نیاز بدن برای سوزاندن فوری انرژی موجود است. این افزایش گلوکز همچنین می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و التهاب مزمن را افزایش دهد.

آنچه بدن به آن نیاز دارد فیبر است، ماده مغذی موجود در سبزیجات، غلات کامل و حبوبات که به تنظیم روده و کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون کمک می‌کند. فقط حدود 5 درصد از آمریکایی‌ها مقدار توصیه شده فیبر روزانه را دریافت می‌کنند که حدود 30 گرم در روز است.

آنزیمی که Zya در حال توسعه آن است از خانواده‌ای به نام اینولوسوکراز می‌آید و به طور طبیعی توسط سویه‌ای از باکتری موجود در میکروبیوم انسان ساخته می‌شود که قادر به تبدیل قند به فیبر در محیط روده است. این آنزیم قبل از تجزیه و جذب قند روی قند اثر می‌گذارد. این ماده با تنظیم مجدد مولکول‌های قند به فیبر اینولین عمل می‌کند. فیبر اینولین نوعی فیبر محلول موجود در گیاهانی مانند ریشه کاسنی است که رشد باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کند.

در روده انسان، این آنزیم به مقداری تولید نمی‌شود که مفید باشد. علاوه بر افزایش تولید، Zya این آنزیم را برای بهبود پایداری و عملکرد آن در دستگاه گوارش اصلاح کرده است.

در آزمایشات آزمایشگاهی، محققان این آنزیم را برای ثبت میزان قند، در مدل‌های روده انسان اضافه کردند و همچنین محصولات غذایی واقعی را با این آنزیم، در این مدل‌ها آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که این آنزیم می‌تواند تا 30 درصد از قند موجود را به فیبر تبدیل کند. آن‌ها همچنین این آنزیم را با غذا مخلوط کردند و به خوک‌هایی دادند که دستگاه گوارشی مشابه انسان دارند.

محققان با استفاده از یک لوله کوچک به نام کانولا از روده کوچک خوک‌ها نمونه گرفتند. سائر می‌گوید که آن‌ها “سطوح قابل توجه و معنی داری از تبدیل قند به فیبر” را در مقایسه با غذای داده شده به خوک‌هایی که حاوی آنزیم نبود، مشاهده کرده اند، اما همچنان در حال انجام آزمایش‌هایی برای تعیین مقدار دقیق هستند. این شرکت همچنین قصد دارد این آنزیم را در افراد آزمایش کند.

تاکنون، Zya مقدار 4.1 میلیون پوند (کمی بیشتر از 5 میلیون دلار) سرمایه خطرپذیر را در دو دور تامین مالی جذب کرده است: دوره اول در سال 2022 توسط سرمایه‌گذاری خطرپذیر استانور و دوره دوم توسط سرمایه‌گذاری خطرپذیر بتر در سال 2023.

سائر امیدوار است محصول خود به نام کانورو (Convero) را در سال 2026 در ایالات متحده عرضه کند تا ابتدا وارد محصولات غذایی خشک شود. او می‌گوید که تولیدکنندگان مواد غذایی از قبل علاقه‌مند به استفاده از آن به عنوان یک ماده هستند. اما ابتدا، Zya باید این آنزیم را به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده درآورد.

تبدیل قند به فیبر

وندلین جونز، مدیر اجرایی موسسه پیشرفت علوم غذایی و تغذیه، یک سازمان غیرانتفاعی بهداشت عمومی مستقر در واشنگتن، می‌گوید آنزیم‌ها در جدول حقایق تغذیه‌ای یک محصول غذایی فهرست نشده‌اند، بنابراین شرکت‌هایی که آن‌ها را توسعه می‌دهند باید با متخصصان مقررات نظارتی در مورد نحوه‌ی برچسب زدن غذاهای حاوی آنزیم‌ها و نحوه فهرست کرئن آن‌ها به عنوان ماده تشکیل دهند، کار کنند.

او می‌گوید: «هنگامی که این محصول از آزمایشگاه به سمت استفاده در مواد غذایی حرکت می‌کند، شرکت باید نحوه برچسب‌گذاری محصول را مشخص کند.» برای مثال، اگر Zya بخواهد در مورد آنزیم خود ادعای سلامتی و مفید بودن داشته باشد، باید شواهدی را به سازمان غذا و دارو ارائه دهد تا از این ادعا پشتیبانی کند.

Zya تنها شرکتی نیست که توسعه این نوع فناوری غذایی را دنبال می‌کند. شرکت آمریکایی مواد غذایی کرفت هینز که به خاطر ماکارونی و پنیر و مجموعه ای از چاشنی‌هایش معروف است، با موسسه Wyss در دانشگاه هاروارد برای توسعه آنزیم‌های مشابه همکاری می‌کند.

تیلور والاس، مدیر عامل شرکت گروه سالم بیاندیش، یک شرکت مشاوره علوم غذایی، پتانسیل عظیمی را در این نوع آنزیم‌ها می‌بیند. او می‌گوید: «این یک ایده عالی است. نمی‌خواهیم مردم را از خوردن کلوچه بازداریم. می‌توانیم آن‌ها را تشویق به مدارا کنیم، اما اساساً از اوایل دهه 80 همان دستورالعمل‌های غذایی را موعظه کرده‌ایم و هیچ چیز تغییر نکرده است. فقط چاق‌تر شده‌ایم و بیشتر از سالم بودن دور شده‌ایم.»

والاس می‌گوید خوک‌ها نقطه شروع خوبی برای شروع آزمایشات هستند، اما نتایج حاصل از حیوانات همیشه به انسان اعمال نمی‌شود.

او فکر نمی‌کند که هیچ محصولی بتواند گلوله‌ای جادویی برای مشکل چاقی باشد، اما او آنزیم Zya را یکی از فناوری‌هایی می‌داند که می‌تواند جمعیت جهان را به وضعیت سالم‌تری سوق دهد.

مارک هاوب، استاد غذا، تغذیه، رژیم غذایی و سلامت در دانشگاه ایالتی کانزاس، با این موضوع موافق است. او می‌گوید: «این آنزیم می‌تواند وسیله‌ای مناسب برای کمک به مردم در انتخاب غذا باشد. اگر راهی وجود داشته باشد که به مردم اجازه دهیم آنچه را که معمولاً انجام می‌دهند مصرف کنند اما آن را سالم‌تر کنند، عالی خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد استفاده از آنزیم‌ها برای سالم‌‌تر کردن محصولات غذایی چیست؟ این محصولات این چنینی می‌توانند تا حدی با مشکل چاقی دست و پنجه نرم کنند؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: wired

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر