;
coinex

۲ واکسن به برنامه واکسیناسیون اجباری کودکان اضافه می شود

چندی پیش خبرهایی راجع اضافه شدن ۲ واکسن به برنامه واکسیناسیون اجباری کودکان در آینده پخش شده بود. اکنون مشخص شده که واکسن ها اضافه شده اند.

چندی پیش وزرای بهداشت اعلام کرده بودند که قرار است دو واکنس به نام های “پنوموکوک” و “روتاویروس” به واکسیناسیون اجباری کودکان اضافه شود. اما اکنون جدولی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد این دو واکسن به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شده اند. رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره برنامه جدید واکسیناسیون توضیح داده است.

بیشتر بخوانید: به بانوان فناور وام قرض‌الحسنه 500 میلیونی تعلق خواهد گرفت

محسن زهرایی؛ رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره اضافه شدن واکسن های “پنوموکوک” و “روتاویروس” به واکسیناسیون اجباری کودکان می گوید: هنوز واکسن پنوموکوک و روتاویروس به چرخه واکسیناسیون اجباری کودکان اضافه نشده‌‌اند؛ این دو واکسن قرار است در آینده نزدیک به چرخه واکسیناسیون کودکان اضافه شوند و در زمان حاضر صرفاً زیرساخت‌های لازم برای اضافه شدن این دو واکسن، در حال آماده‌سازی است.

زهرایی ادامه داد: در صورت اضافه شدن این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون، آن را به‌طور رسمی از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد؛ روز گذشته تصویر یک جدول در کانال‌های خبری منتشر شده است که این جدول، مربوط به چرخه واکسیناسیون، بعد از اضافه شدن این 2 واکسن است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره جدول منتشر شده گفت:در واقع این جدول برای این است که تا چند ماه آینده که این واکسن‌ها به چرخه واکسیناسیون اضافه شوند، همکاران ما در شبکه بهداشتی بتوانند آمادگی لازم را برای ثبت آن در سیستم وزارت بهداشت کسب کنند همچنین در کارت واکسن کودکان که به خانواده‌ها ارائه می‌شود؛ باید این دو واکسن نیز لحاظ شوند، در این راستا ما با دانشگاه‌های علوم پزشکی مکاتبه‌ای داشتیم مبنی بر این که اگر می‌خواهند کارت واکسن جدیدی چاپ کنند؛ جایی برای ثبت این دو واکسن نیز درنظر بگیرند اما هنوز ورود این دو واکسن به برنامه واکسیناسیون کودکان، آغاز نشده است.

او اعلام کرده این واکسن ها با هدف جلوگیری از اسهال شایع کودکان  در در سه نوبت 2، 4 و 6 ماهگی تزریق می شود و در ادامه گفت:واکسن روتاویروس به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

زهرایی همچنین راجع فرم تزریقی واکسن پنوموکوک توضیحاتی را بیان کرد:  بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی، این واکسن نیز در سنین 2، 4 و 12 ماهگی برای نوزادان قابل تزریق است. در حال حاضر شبکه بهداشت کشور آماده ورود این واکسن‌هاست تا پس از فراهم شدن شرایط، این دو واکسن نیز به گروه هدف تزریق شود.

او روند واکسیناسیون در کشور را برابر با برنامه کشور های توسعه یافته اعلام کرد و ضمن اشاره به موفقیت های به دست آمده برای واردات این دو واکسن افزود:در حال حاضر 138 کشور دنیا از این دو واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری خود استفاده می‌کنند و با اضافه شدن این دو واکسن، جهش بزرگی در برنامه واکسیناسیون خواهیم داشت که منافع بسیاری برای سلامت کودکان به همراه خواهد داشت.

او می گوید: واکسن روتاویروس بر اساس پیش بینی‌ها می‌تواند سالیانه از 120 هزار مورد بستری کودکان به دلیل اسهال‌های روتاویروسی و همچنین واکسن پنوموکوک از حدود 50 هزار عفونت‌ شدید پنوموکوکی پیشگیری و مصرف آنتی بیوتیک و در نتیجه مقاومت آنتی بیوتیکی را کمتر کند.

زهرایی همچنین به تلاش کسن ساز دانش بنیان داخلی برای ساخت این واکسن ها اشاره کرد و گفت:امیدواریم وقتی تولید داخلی این دو واکسن به نتیجه رسید و مطالعات کنترل کیفی توسط سازمان غذا و دارو بررسی و تاییدیه و مجور مصرف توسط این مجموعه‌ها دریافت شد بتوانیم از تولیدات داخلی در برنامه واکسیناسیون کشوری استفاده کنیم اما در حال حاضر به دلیل زمان‌بر بودن این فرآیند، واکسیناسیون با واکسن‌های وارداتی انجام و پس از تایید واکسن‌های داخلی، این کار با تولیدات داخلی انجام می‌شود.

او واکسیناسیون را مهم ترین عامل بهداشتی در سلامت کودکان اعلام کرد و گفت: واکسیناسیون سالانه در جهان از مرگ دو و نیم میلیون کودک پیشگیری می‌کند که نشان‌دهنده اثربخشی بسیار بالای واکسن‌هاست.

زهرایی با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی و تنوع موجود در واکسن ها بیان کرد: در حال حاضر واکسن‌های بیشتری علیه تعداد بیشتری از بیمارها در دسترس ما قرار دارد و برنامه ایمن سازی کشورها برخلاف 40 سال پیش که 6 بیماری مانند سل، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال و سرخک را پوشش می‌داد، توسعه یافته است.

او افزود: برنامه توسعه ایمن سازی در کشور از سال‌های 62 و 63 در کشورمان آغاز شد در حالی که در سال‌های قبل از آن، برنامه واکسیناسیون به صورت پراکنده در سیستم بهداری سابق جریان داشت اما با برنامه‌ریزی وسیع و ایجاد شبکه بهداشت از سال 63، برنامه توسعه ایمن‌سازی با هدف ارائه یکسان واکسن در سراسر کشور شکل گرفت.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اعلام اینکه در سال 63 پوشش واکسیناسیون در کودکان گروه هدف به طور متوسط حدود 35 درصد بود، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمتر از 7 سال و در سال 1370 به پوشش بسیار مناسب حدود 95 درصدی رسید و سال‌های سال است که پوشش واکسیناسیون در کشورمان در حد 98 تا 99 درصد گروه هدف در کودکان است.

او روند واکسیناسیون کودکان کشور را برترین در منطقه و کامل ترین برنامه در مقایسه با کشور های صنعتی خطاب کرد او در ادامه می گوید:با واکسیناسیون توانستیم بیماری فلج اطفال را از کشورمان پاک کنیم؛ به گونه‌ای که آخرین مورد فلج اطفال در کشورمان مربوط به یکی از ابتباع بیگانه در سال 1379 بوده و بعد از آن با وجود اینکه این بیماری در مرزهای خارجی وجود دارد، هیچ موردی از فلج اطفال در طول سالهای گذشته در کشور نداشته‌ایم.

محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پایان افزود: با پوشش مناسب واکسیناسیون، بیماری سرخک در مرحله حذف قرار گرفته و جزو سه کشور اول منطقه هستیم که در سال 1398 تاییدیه حذف سرخک و سرخجه به ایران اعطا شد. همچنین در سال‌های اخیر، شیوع حاملین مزمن هپاتیت ب از 3.5 درصد جامعه به کمتر از یک درصد رسیده و روند کاهشی “هپاتیت ب” همچنان در کشور ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص روند واکسیناسیون کشوری  چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر