;
coinex

دلالی 5 میلیونی دریافت نوبت صرافی برای خرید ارز دولتی

این روزها مردم برای خرید ارز دولتی در صف‌های طویل می‌ایستند که گاهی بیهوده و وقت تلف کردن است. اما دلالان به این بازار هم رخنه کرده‌ و با دریافت پول نوبت می‌گیرند.

صرافی‌های بانکی، تنها صرافی‌هایی هستند که می‌توان از آنها اقدام به خرید ارز دولتی کرد. این ارز همانطور که از نامش پیداست، قیمت به مراتب کمتری نسبت به ارز در بازار آزاد دارد.

بازار قبل عید مانند همیشه ملتهب شده و افراد بسیاری که معمولاً قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند و یا علاقه به اندوخته ارزی دارند، برای خرید ارز به خصوص ارز دولتی اقدام می‌کنند.

خرید ارز به قیمت دولتی این روزها اصلاً کار ساده‌ای نیست و باید با دریافت نوبت ساعت‌ها منتظر ماند و اغلب موفق به دریافت نوبت نمی‌شوید. اما همین عدم موفقیت برای دریافت ارز، بازار سیاه دیگری تحت عنوان دلالی 5 میلیونی دریافت نوبت صرافی بوجود آورده که به واسطه آن، برخی افراد با گرفتن این مبلغ می‌توانند برای خریداران نوبت دریافت کنند. ظاهراً این افراد به واسطه این کار را انجان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ممنوع است؟

خرید ارز دولتی نیاز به واسطه دارد؟

برای دریافت ارز دولتی با نرخ نیمایی، هر ۳۶۵ روز یکبار می‌توانید با افتتاح حساب ارزی به یک صرافی مراجعه کرده و ۲ هزار یورو یا ۲۱۰۰ دلار ارز دریافت نمایید. در سال گذشته این مبلغ ۵ هزار یورو بود اما با تصمیم بانک مرکزی کاهش یافته است. برای دریافت این مبلغ باید کفش‌های آهنی به پا کنید. یکی از دشوارترین قسمت‌ها در این روند، پیدا کردن صرافی مناسب برای دریافت ارز می‌باشد. طبق اظهارات بانک، پس از افتتاح حساب ارزی می‌توانید با ارائه مدارک مورد نیاز از صرافی‌ها ارز دولتی دریافت کنید.

اما به سادگی‌های این موضوع اعتقاد نکنید؛ زیرا بسیاری از صرافی‌ها درخواست شما را رد می‌کنند یا به تعویق می‌اندازند. تنها صرافی ملی ایران اعلام کرده که ارز دولتی را با شرایط خاصی ارائه می‌دهد. برای گرفتن نوبت دریافت ارز دولتی باید در وب‌سایت mex.co.ir ثبت‌نام کنید. اما باید توجه داشته باشید که نوبت‌ها به طرز عجیبی همیشه پر است.

خرید ارز دولتی نیاز به واسطه دارد؟

طبق دستور بانک مرکزی، صرافی‌ها باید طبق نوبت به متقاضیان خدمات بدهند ولی همین نوبت‌دهی هیچ معیاری ندارد و اگر آشنا داشته باشی می‌توانی به سرعت نوبت بگری در غیر این صورت باید مدام با صرافی در تماس باشی تا شاید اسم تو هم در لیست جا بگیرد. یکی از متصدیان صرافی خصوصی می‌گوید:

«لیست ما تا هفته بعد پر شده اگه بهمون اعتبار بدن، اسم جدید می‌نویسم وگرنه باید صبر کنی. شنبه زنگ بزن ببینم توی لیست جا داریم یا نه.»

ارز دولتی چه زمانی به دستمان می‌رسد؟

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا صرافی مبلغ ۲ هزار یورو یا ۲ هزار و ۱۰۰ دلار را به حساب ارزی شما واریز کند. پس از انجام واریز، یک پیامک به شما ارسال می‌شود که مبلغ مورد نظر به حساب شما واریز شده است. پس از گذشت ۵ روز کاری، شما می‌توانید به بانک مورد نظرتان مراجعه کرده و ارز مورد نظرتان را دریافت کنید. البته باید حداقل مبلغ ۱۰۰ دلار یا یورو در حساب شما به مدت حداقل شش ماه باقی بماند و همچنین معادل ۵ درصد از مبلغ واریزی به عنوان کارمزد به صورت ریالی به بانک پرداخت شود.

خرید ارز دولتی نیاز به واسطه دارد؟
خرید ارز دولتی

آیا یایارنه بعد از دریافت ارز دولتی، قطع می‌شود؟

امسال، وزارت رفاه برای دهک‌بندی یارانه‌بگیران، علاوه بر عوامل دیگر، به خرید ارز سهمیه‌ای با استفاده از کارت ملی نیز توجه می‌کند. سخنگوی دولت، علی بهادری جهرمی، اروز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت، این موضوع را تایید کرد. بهادری جهرمی اظهار کرد:

دریافت ارز ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ یورویی یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می‌تواند برای تعیین دهک خانوار استفاده کند. زیرا افرادی که ارز دریافت می‌کنند، عموماً جزء دهک‌های بالا قرار دارند. بنابراین، استفاده از کارت ملی دیگران برای دریافت ارز ممکن است منجر به قطع یارانه شخص شود. این موضوع نیز در حوزه تراکنش‌های مالی و بانکی اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص اینگونه دلالی‌ها چیست؟ لطفاض نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر