;
coinex

بررسی ایسوس زنفون 10 ؛ موشکافی سیستم، دوربین، باتری و عملکرد

یکی از جذابترین و بهترین گوشی‌های کامپکت بازار در حال حاضر، ایسوس زنفون 10 است. در این مطلب به بررسی ایسوس زنفون 10 می‌پردازیم.

یکی از جذابترین گوشی‌های پرچمدار بازار که ابعاد کوچک، ظاهر زیبا و سخت‌افزار قدرتمندی دارد، گوشی ایسوس زنفون 10 محسوب می‌شود. این گوشی کامپکت که برخلاف عموم گوشی‌های پرچمدار بازار در ابعادی کوچک ساخته شده، طرفداران خاص خودش را دارد و توانسته با مشخصاتی جذاب و قیمت مناسب، توجه بسیاری به خود جلب کند. این مطلب به نقد و بررسی Asus Zenfone 10 اختصاص دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


بررسی ایسوس زنفون 10

امروزه ابعاد گوشی‌های هوشمند، خصوصا گوشی‌های میانرده و پرچمدار عمدتا بالاتر از 6.6 اینچ و حتی بعضا در حدود 6.8 اینچ است. وضعیت در بازار به نوعی است که گوشی‌هایی با ابعاد نمایشگر 6.5 اینچ و پایین‌تر را معمولا کوچک می‌دانند.

در چنین شرایطی شاید تصور داشتن یک پرچمدار قدرتمند با ابعاد زیر 6 اینچ کمی بعید به نظر برسد. اساسا هم اقبال مخاطبان به داشتن گوشی‌های بزرگتر به روند فعلی و تولید گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگتر از 6.6 اینچ انجامیده است.

بررسی ایسوس زنفون 10
بررسی ایسوس زنفون 10

با وجود این همچنان کامپکت‌دوستان یک دسته خاص در دنیای طرفداران موبایل هستند و محصولاتی مانند زنفون 10 و آیفون‌های مینی طرفداران زیادی دارند.

موفقیتی که ایسوس با فروش زنفون 8 و زنفون 9 کسب کرد، عاملی شد در توجه بیشتر به گوشی‌های کامپکت و ایسوس با زنفون 10 با قدرت بسیار بیشتری وارد رقابت شد و یک پرچمدار همه‌چیز تمام را برای دوستداران گوشی‌های کوچک عرضه کرد. در ادامه با بررسی این گوشی با ما باشید اما پیش از آن جدول مشخصات فنی ایسوس زنفون 10 را ببینید:

بررسی زنفون 10 مشخصات فنی ایسوس زنفون 10
طراحی و ساختار
  • 146.5×68.1×9.4 میلی‌متر
  • 172 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای، فریم فلز آلومینیومی، پنل پشتی پلاستیکی
  • گواهی IP68 (مقاوم در برابر گردوغبار و آب تا عمق 1.5 متر برای 30 دقیقه)
  • دو سیم‌کارت هیبریدی (نانوسیم، dual stand by)
  • آبی، سفید، قرمز، مشکی، سبز
نمایشگر
  • Super AMOLED، نرخ نوسازی 144 هرتز، حداکثر روشنایی 1100 نیت
  • 5.92 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 84.8 درصد
  • رزولوشن 2400×1080 پیکسل، تراکم پیکسل 445 پیکسل در هر اینچ
نرم‌افزار اندروید 13 با رابط کاربری ZenUI
تراشه
  • کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 (4 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (1 هسته 3.2 گیگاهرتز Cortex-X3 و 2 هسته 2.8 گیگاهرتز Cortex-A715 و 2 هسته 2.8 گیگاهرتز Cortex-A710 و 3 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A510)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 740
رم و حافظه داخلی
  • رم 8 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 8 با حافظه 256 گیگابایت
  • رم 16 با حافظه 256 گیگابایت
  • رم 16 با حافظه 512 گیگابایت
  • نوع حافظه داخلی UFS 4.0
دوربین اصلی
  • دوربین اصلی لنز واید 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار چندمحوره با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر از نوع گیمبال
  • لنز اولتراواید 13 مگاپیکسلی با پوشش 120 درجه، دیافراگم f/2.2
  • فلش LED، پشتیبانی از HDR
  • ضبط ویدیوی 8K با سرعت 24 فریم‌درثانیه
  • ضبط ویدیوی 4K با سرعت 30 و 60 فریم‌درثانیه
  • ضبط ویدیوی 1080 با سرعت 30 و 60 فریم‌درثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید 32 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.5
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم‌درثانیه
باتری
  • غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4300 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع 30 وات سیمی
  • شارژ سریع 15 وات بی‌سیم
  • شارژ معکوس 5 وات
صدا
  • اسپیکر استریو دوگانه
  • پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • وای‌فای Wi-Fi 7 (802.11be) a/b/g/n/ac/ax/be، سه بانده
  • بلوتوث نسخه 5.3، A2DP، LE، aptX HD، aptX Adaptive
  • NFC (بسته به بازار/منطقه)
  • رادیو FM
  • GSM / HSPA / LTE / 5G
  • پورت اینفرارد
  • USB Type-C 2.0
  • اینترنت 5G
سنسورها اثر انگشت (لبه گوشی)، شتاب‌سنج، قطب‌نما، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت
قیمت ردمی 12 فورجی از 54.000.000 تا 64.000.000 تومان

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ 2024

بهترین گوشی های شیائومی 2024

بررسی ایسوس زنفون 10 از نظر طراحی

بررسی Asus Zenfone 10

در نخستین بخش از بررسی گوشی ایسوس زنفون 10 به بررسی طراحی و ظاهر این دستگاه می‌پردازیم. زنفون 10 در پنل پشتی از جنس پلی‌کربنات ساخته شده اما کیفیت آن شما را به یاد پلاستیک می‌اندازد.

دوربین‌های زنفون 10 در دو حلقه بزرگ جای گرفته و یک فلش هم در کنار آن‌ها قرار دارد. لوگوی Asus و Zenfone هم در همین بخش به زیبایی حک شده است.

رنگ قاب در این بخش حالت مات دارد و گوشی به طور کلی در 5 رنگ مختلف یعنی سبز، آبی، قرمز، مشکی و سفید عرضه شده است. فریم دستگاه هم از جنس آلومینیوم است.

لبه پایینی دستگاه میزبان درگاه تایپ سی، میکروفون، اسپیکر و خشاب سیمکارت، لبه بالایی میزبان جک 3.5 میلی‌‌متری و میکروفون و لبه راست هم محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور است که به طور همزمان نقش حسگر اثرانگشت را هم ایفا می‌کند.

در پنل جلویی هم نمایشگر جذاب و باکیفیت گوشی که 85 درصد پنل جلو را پوشانده قرار گرفته است. دوربین سلفی در گوشه بالا سمت چپ و در حفره پانچ تعبیه شده است و اطراف نمایشگر هم تقریبا هیچ حاشیه‌ای دیده نمی‌شود.

این دستگاه با گواهی IP68 عرضه شده و یکی از بهترین گوشی‌های مقاوم در برابر آب و گردوغبار بازار محسوب می‌شود. به عنوان یک گوشی با ابعاد 5.9 اینچ، بسیار خوش‌دست و جذاب محسوب می‌شود و در دست گرفتن آن حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند.

در مجموع و در بررسی ایسوس زنفون 10 از نظر طراحی باید گفت که این دستگاه از نظر طراحی هیچ کم‌وکاستی ندارد و بهترین گوشی کامپکت بازار محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سامسونگ 2024

بهترین گوشی های پوکو 2024

بررسی گوشی ایسوس زنفون 10 از نظر نمایشگر

نقد و بررسی Asus Zenfone 10

در این بخش از نقد و بررسی Asus Zenfone 10 به بحث نمایشگر می‌پردازیم. پرچمدار کامپکت ایسوس یک نمایشگر 5.9 اینچی از نوع سوپرآمولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و تراکم پیکسلی 445 پیکسل بر هر اینچ دارد که از نرخ نوسازی 144 هرتزی پشتیبانی می‌کند.

نرخ نوسازی نمایشگر جذاب این گوشی به طور خودکار متناسب با نیاز کاربر در شرایط و برنامه‌های مختلف تنظیم می‌شود و از استاندارد HDR10 پلاس هم پشتیبانی می‌کند.

تغییر نرخ نوسازی متناسب با نیاز یکی از جذابترین قابلیت‌های این نمایشگر است که ضمن حفظ عملکرد روان در شرایط گوناگون، در مصرف انرژی دستگاه هم صرفه‌جویی می‌کند. نکته مهم دیگر در مشخصات ایسوس زنفون 10 اینکه نمایشگر آن از حداکثر روشنایی 1100 نیت پشتیبانی می‌کند.

در مجموع و در بررسی ایسوس زنفون 10 از نظر نمایشگر باید گفت که نمایشگر گوشی نمره قبولی را دریافت می‌کند و از استانداردهای لازم برای یک گوشی پرچمدار برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های هواوی 2024

بهترین گوشی های وان پلاس 2024

نقد و بررسی Asus Zenfone 10 از نظر دوربین

بررسی گوشی ایسوس زنفون 10

در این بخش از بررسی گوشی ایسوس زنفون 10 به مشخصات ایسوس زنفون 10 در بخش دوربین می‌پردازیم. دوربین گوشی در پنل پشتی شامل یک لنز واید 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و اندازه 24 میلی‌متر است که از لرزشگیر اپتیکال از نوع گیمبال و فوکوس خودکار چندمحوره با تشخیص فاز برخوردار است.

لنز واید به طور کلی عملکرد خوبی دارد و در ثبت تصاویر و ضبط ویدیو عالی عمل می‌کند. عکس‌های ثبت شده با این دوربین بسیار روشن با داینامیک رنج و جزئیات خوب هستند. روشنایی و کنتراست تصاویر ثبت شده با زنفون 10 بسیار مناسب است و به طور کلی می‌توانید تصاویر خوبی با این دوربین ثبت کنید.

لنز اولتراواید هم یک سنسور 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و دامنه پوشش 120 درجه است که عملکرد خوبی در ثبت تصاویر دارد اما چون فاقد فوکوس خودکار است، نمی‌توان با آن تصاویر ماکرو خوبی ثبت کرد.

در ادامه بررسی ایسوس زنفون 10 به قابلیت‌های این گوشی در بخش فیلمبرداری می‌پردازیم. دوربین ایسوس زنفون 10 در بحث فیلمبرداری قادر به ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه و 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. در مجموع این دوربین در فیلمبرداری به لطف لرزشگیر اپتیکال گیمبال عملکرد ایده‌آلی دارد و به خوبی لرزش‌های دست در حین حرکت را می‌گیرد.

دوربین سلفی گوشی هم یک سنسور 32 مگاپیکسلی با لنز واید و دیافراگم f/2.5 است که در گوشه بالا سمت چپ نمایشگر جای گرفته و به طور کلی تصاویر باکیفیت و پرجزئیاتی ثبت می‌کند. این دوربین در فیلمبرداری هم قادر به ضبط ویدیوهای 1080 با نرخ 30 فریم بر ثانیه است.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 10 از نظر سخت‌افزار

مشخصات ایسوس زنفون 10

در نقد و بررسی Asus Zenfone 10 در بخش سخت‌افزار باید گفت که ایسوس مطابق انتظار هیچ کم‌کاری نکرده و از بهترین گزینه‌های ممکن استفاده کرده است. در مشخصات فنی ایسوس زنفون 10 آمده که این گوشی از پردازنده 4 نانومتری و قدرتمند کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 برخوردار است که عملکرد روانی در اجرای عموم بازی‌ها و برنامه‌ها به ارمغان می‌آورد.

این گوشی به لطف پردازنده قدرتمند خود به طور کلی چندان دچار باگ و لگ نمی‌شود و حتی حرارت آن هم چندان افزایش پیدا نمی‌کند. البته در صورتی که مدت زمان زیادی را به بازی اختصاص دهید شاید کمی عملکرد دستگاه افت کند اما در مجموع عملکرد گوشی در بخش سخت‌افزاری ایده‌آل است.

نکته جالب در بررسی ایسوس زنفون 10 اینکه ایسوس برای این گوشی یک گیمینگ مود اختصاصی نیز درنظر گرفته که با استفاده از آن می‌توانید در داخل بازی، مشخصات فنی ایسوس زنفون 10 برای بازی مانند نرخ نوسازی نمایشگر، سرعت فن و موارد دیگر را تنظیم کنید.

این گوشی در بخش حافظه و رم هم وضعیت خوبی دارد و در نسخه‌هایی با 8 و 16 گیگابایت رم عرضه شده که طبیعتا نسخه 16 گیگابایتی آن برای بازی بهتر است. برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیز زنفون 10 نسخه‌هایی با 128، 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 4.0 دارد که به خودی خود در سرعت عملکرد بالاتر گوشی موثر است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های ویوو 2024

بهترین گوشی های اوپو 2024

بررسی گوشی ایسوس زنفون 10 از نظر نرم‌افزار

مشخصات فنی ایسوس زنفون 10

مشخصات ایسوس زنفون 10 در بخش نرم‌افزاری هم جالب توجه است. این گوشی با 13 و رابط کاربری ZenUI عرضه شده که یک رابط کاربری جذاب و مناسب با عملکرد بی‌نقض محسوب می‌شود. البته در زمان روشن کردن گوشی، زنفون 10 از شما می‌پرسد که قصد دارید این گوشی با اندروید خام فعالیت کند یا با رابط کاربری ZenUi.

در واقع انتخاب نرم‌افزار در این بخش به شما بستگی دارد. شما برای این گوشی و در بحث نرم‌افزاری می‌توانید در هر بخش تعیین کنید که نوع رابط کاربری از کدام نوع باشد. مثلا می‌توانید در عین اینکه بخش اعلان‌ها و پیام‌ها را در حالت اندروید خام تنظیم کرده‌اید، بخش تماس ورودی را در حالت ZenUI تنظیم کنید.

شاید تنها نقص قابل اشاره در این بخش این باشد که به گفته ایسوس این گوشی تنها 2 آپدیت بزرگ نرم‌افزاری دریافت می‌کند. این در حالیست که عمده رقبای ایسوس در حال حاضر حداقل 3 آپدیت نرم‌افزاری را برای محصولات خود عرضه می‌کنند.

بررسی ایسوس زنفون 10 از نظر باتری

قیمت ایسوس زنفون 10

در بخش باتری از یک گوشی کامپکت انتظارات زیادی وجود دارد چراکه ابعاد کوچک گوشی فضای کمی برای تعبیه باتری باقی می‌گذارد اما در مشخصات فنی ایسوس زنفون 10 می‌بینیم که این گوشی نسبت به نسل قبل پیشرفت خوبی داشته و از یک باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی از نوع لیتیوم پلیمری برخوردار است که امکان تعویض آن توسط کاربر وجود ندارد.

این باتری از شارژ سریع سیمی با سرعت 30 وات، شارژ سریع بی‌سیم با سرعت 15 وات و شارژ معکوس با سرعت 5 وات پشتیبانی می‌کند و در مجموع پکیج جامعی است.

ایسوس زنفون 10 در بررسی‌های انجام‌شده تا حدود 8 ساعت استفاده مدوام و روشن بودن دستگاه شارژدهی دارد. تقریبا با 1 ساعت بازی کالاف دیوتی، تقریبا 15 درصد از شارژ باتری کم می‌شود.

در مقایسه باید گفت که ایسوس زنفون 10 از نظر باتری و شارژدهی طبیعتا در حد پرچمداران بزرگی مثل اس 23 اولترا یا شیائومی 14 پرو نیست اما در مجموع شارژدهی خوبی به عنوان یک گوشی کامپکت دارد.

خوشبختانه ایسوس شارژر را از جعبه این گوشی حذف نکرده و در داخل جعبه یک آداپتور 33 واتی قرار دارد. این آداپتور می‌تواند گوشی را ظرف مدت 30 دقیقه تا 60 درصد شارژ می‌کند. مدت زمان لازم برای شارژ کامل پرچمدار ایسوس هم حدودا یک ساعت و 20 دقیقه است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های آنر 2024

بهترین گوشی های نوکیا 2024

بررسی ایسوس زنفون 10 از نظر اسپیکر

قیمت Asus Zenfone 10

در ادامه بررسی مشخصات ایسوس زنفون 10 باید گفت که این گوشی از اسپیکرهای استریو دوگانه بسیار باکیفیتی در بالا و پایین برخوردار است که صدای باکیفیت اما نه‌چندان بلندی پخش می‌کند. در مجموع عملکرد اسپیکرهای این گوشی راضی‌کننده است و باید گفت ایسوس کیفیت را فدای حجم صدای بالا نکرده است.

قیمت ایسوس زنفون 10

قیمت Asus Zenfone 10 به طور جهانی و برای نسخه پایه 800 دلار اعلام شده است. با وجود این قیمت ایسوس زنفون 10 در بازار داخلی در دو نسخه مختلف با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی و 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی به ترتیب 54 و 64 میلیون تومان اعلام شده است.

سوالات متداول

آیا ایسوس زنفون 10 ضد آب است؟

همانطور که در طول مطلب گفتیم، زنفون 10 با برخورداری از گواهی IP68 در برابر گردوغبار و نفوذ آب در عمق 1.5 متری تا 30 دقیقه مقاوم است.

قیمت Asus Zenfone 10 در ایران چقدر است؟

با برچسب قیمت نزدیک به 800 دلاری، قیمت ایسوس زنفون 10 در نسخه‌های 8/256 و 16/512 گیگابایتی در بازار ایران به ترتیب 54 و 64 میلیون تومان اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بررسی ایسوس زنفون 10 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر