coinex
راهنمای خرید تکراتو

راهنمای خرید مانیتور | مانیتور خوب چی بخرم؟

انتخاب بهترین مانیتور مناسب با نیازهای شما یک تصمیم مهم است. بازار مانیتور بسیار بزرگ است و شما می توانید از مانیتورهای ساده و معمولی ارزان قیمت گرفته تا مدل های رده بالا که برای طراحان و گیمرهای حرفه ای طراحی شده اند را با هر رنج قیمتی تهیه کنید. این گستردگی در مدل می تواند عالی باشد و به شما انتخاب بیشتری برای خرید مانیتور بدهد اما از طرفی نیز شما را سردرگم می کند و با توجه به اینکه هر مانیتور ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد شاید نتوانید به درستی تصمیم بگیرید.

در واقع خرید مانیتور تا زمانی دشوار است که بدون اطلاع نسبت به خرید آن اقدام کنید، اما اگر هدف خود را مشخص کنید این کار برای شما بسیار آسان تر می شود. در این مقاله که یک راهنمای خرید مانیتور جامع است مهمترین نکات را بررسی می کنیم که با در نظر گرفتن آنها می توانید بهترین مانیتور را برای خود انتخاب کنید.

بهترین اندازه برای مانیتور

اولین موردی که در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر باید به آن توجه کنید، اندازه مانیتور است. به این دلیل که شما مانیتوری می خواهید که یک نمایش کامل را به شما بدهد و از طرفی نیز به راحتی روی میز کاری شما قرار گیرد. در واقع انتخاب اندازه مانیتور به نوع استفاده شما و فضای مورد استفاده بستگی دارد، اما این روزها مانیتور زیر 22 اینچ واقعا انتخاب اشتباهی است.

برای اکثر افراد، مانیتور 24 اینچ یک خط پایه است، چون قیمت به صرفه ای دارد و نمایش کاملی را نیز ارائه می دهد. البته مانیتور 27 اینچ نیز برای کاربران معمولی می تواند انتخاب ایدئالی باشد، اما اگر مشغول کارهای گرافیکی هستید و یا می خواهید با مانیتور خود فیلم تماشا کنید، مانیتور 28 تا 32 اینچ انتخاب بهتری است. برای گیمرهای حرفه ای و کاربران حرفه ای در زمینه طراحی و ادیت فیلم نیز مانیتور 28 اینچ به بالا را پیشنهاد می کنیم.

وضوح تصویر مانیتور

بعد از اینکه در مورد اندازه مانیتور تصمیم گرفتید باید وضوح تصویر را نیز انتخاب کنید. قبلا 1080p یک استاندارد برای مانیتور کامپیوتر بود اما امروزه به عنوان رزولوشن پایه در نظر گرفته می شود. البته FULL HD، امزوره رایج ترین و ارزانترین رزولوشن است و اگر وضوح تصویر قابل قبولی می خواهید، اما می خواهید در هزینه نیز صرفه جویی کنید، 1080p بهترین انتخاب است.

رزولوشن بعدی 1440p است که بهبود قابل توجهی در مقایسه با 1080p ارائه می دهد و مدل های زیادی از 24 اینچ تا 32 اینچ و بالاتر نیز با این رزولوشن در بازار وجود دارد. رزولوشن 1440p که با QHD نیز شناخته می شود، تعادل بین کیفیت تصویر و قیمت را به خوبی حفظ می کند، بنابراین برای اکثر کاربران انتخاب مناسبی است.

لازم به ذکر است مانیتورهایی که دارای رزولوشن 1440p هستند و نمایشگر گسترده ای دارند به عنوان WQHD به فروش می رسند. اگر به مانیتورهای منحنی با نمایشگر گسترده علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما خرید مانیتور گیمینگ شیائومی 34 اینچ است که بهترین کیفیت تصویر را در مقابل بودجه به شما می دهد.

اما اگر بدون محدودیت بودجه بهترین کیفیت تصویر را می خواهید، 4K گزینه ایدئالی است. مانیتور 4K تصاویر را با وضوح 3840 × 2160 پیکسل نمایش می دهد، که بهترین کیفیت تصویر است و بیشتر برای کارهای گرافیکی و گیمینگ حرفه ای مناسب است. بنابراین اگر مشغول کارهای طراحی گرافیکی هستید و یا یک گیمر حرفه ای هستید و بالاترین وضوح تصویر را می خواهید، رزولوشن 4K پیشنهاد ما به شما است.

وضوح تصویر مانیتور

آیا رفرش ریت در مانیتور مهم است؟

refresh rate یا نرخ تازه سازی به حرکات تصاویر در مانیتور اشاره دارد که با Hz اندازه گیری می شود و هر چقدر عدد آن بیشتر باشد، تصویری نرم تر با کاهش تاخیر ورودی را نشان می دهد. بنابراین نرخ رفرش در مانیتور بسیار مهم است و یکی از مواردی است که در راهنمای خرید مانیتور باید مورد بحث قرار گیرد. اکثر مانیتورهای موجود در بازار دارای نرخ رفرش 60 هرتز هستند و البته برخی تولید کنندگان نیز مانیتورهای 144 هرتزی و 240 هرتزی و حتی 360 هرتزی را نیز تولید می کنند.

رفرش ریت 60 هرتز، نرخ استاندارد است و برای استفاده معمولی و خانگی مناسب است. نرخ 144 هرتز نیز تجربه روان تری در بازی ها و نمایش تصاویر ارائه می دهد که می تواند برای گیمرها و یا طراحان گرافیکی مناسب باشد و در نهایت 240 هرتز نیز روان ترین تصاویر را ارائه می دهد که برای گیمرهای حرفه ای گزینه ایدئالی است. به طور کلی اگر مانیتور را برای کارهای معمولی می خواهید، نرخ 60 هرتز، اگر برای گیم و کارهای طراحی می خواهید 144 هرتز و اگر می خواهید حرفه ای بازی کنید، 240 هرتز را انتخاب کنید.

اهمیت زمان پاسخگویی در انتخاب مانیتور

زمان پاسخگویی یا Response Time به مدت زمانی اشاره دارد تا یک پیکسل رنگ خود را تغییر دهد. زمان پاسخگویی در میلی ثانیه اندازه گیری می شود و هرچه عدد آن کوچک تر باشد بهتر است، اما آیا برای همه کاربران مهم است و آیا لازم است در راهنمای خرید مانیتور به آن اشاره شود؟ در واقع زمان پاسخگویی برای کاربران خانگی و اداری و حتی طراحان گرافیکی نیز زیاد مهم نیست و موردی است که گیمرها باید به آن توجه داشته باشند.

به طور معمولی زمان پاسخگویی استاندارد روی 5 میلی ثانیه تنظیم شده است اما اگر مانیتور را برای کارهای عمومی می خواهید، زمان پاسخگویی تا 8 میلی ثانیه نیز مناسب است. اگر می خواهید با مانیتور خود بازی کنید بهتر است مدلی با زمان پاسخگویی حداکثر تا 4 میلی ثانیه را انتخاب کنید. برای گیمرهای حرفه ای نیز مانیتوری با زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه و یا کمتر گزینه ایدئالی است.

بهترین پنل مانیتور کدام است؟

مورد دیگری که در راهنمای خرید بهترین مانیتور باید به آن توجه کنید نوع پنل است. بیشتر مانیتورهای موجود در بازار با سه پنل IPS, VA و TN عرضه می شوند و البته برخی مانیتورهای رده بالا نیز از پنل OLED استفاده می کنند، اما سه مورد مذکور رایج ترین آنها هستند. این مورد در لپ تاپ ها نیز صدق می کند، به طوری که بیشتر مدل های استوک و کارکرده HP و سایر برندهای دیگر دارای پنل IPS هستند و به همین دلیل نیز قیمت لپ تاپ hp استوک با پنل IPS از همان مدل با پنل OLED گران تر است.

پنل TN رایج ترین و ارزان ترین نوع پنل است اما زاویه دید محدود و دقت رنگ پایینی دارد. پنل IPS نیز بهترین کنتراست و رنگ را ارائه می دهد و همچنین زاویه دید گسترده ای دارد که برای گیمینگ، کارهای گرافیکی و طراحی مناسب است. اما پنل VA، این پنل زاویه دید خوبی دارد و کنتراست بهتری نسبت به IPS ارائه می دهد اما زمان پاسخ‌گویی آن کمتر است که برای تماشای فیلم عالی است.

بهترین پنل مانیتور کدام است؟

پشتیبانی مانیتور از فناوری های کاربردی

پشتیبانی مانیتور از فناری های کاربردی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در راهنمای خرید بهترین مانیتور در مورد آن صحبت کرد. اگر مانیتور را برای گیم می خواهید یا مشغول کارهای گرافیکی و یا ادیت فیلم و تصاویر هستید پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید مانیتور حتما به این مورد دقت کنید. در اینجا چند فناوری کاربردی برای مانیتور را معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که هرکدام چه کاربردی در مانیتور دارند.

  • V-Sync : نرخ فریم بازی را با نرخ به‌روزرسانی مانیتور شما همگام‌سازی می‌کند تا به واسطه همگام‌ سازی نرخ فریم GPU شما با حداکثر نرخ تازه‌سازی نمایشگر، از پارگی صفحه جلوگیری کند.
  • G-Sync : فناوری همگام سازی فریم انویدیا است که با پردازنده های گرافیکی انویدیا کار می کند. فناوری G-Sync به مانیتور اجازه می دهد تا با GPU همگام شود که این کار را با نشان دادن یک فریم جدید به محض اینکه GPU یک فریم را آماده کند، انجام می دهد.
  • FreeSync نیز فناوری همگام‌سازی نرخ تازه‌سازی تصویر با کارت‌های گرافیک AMD است که از تکنیک های مشابه با G-Sync استفاده می کند. تفاوت FreeSync با فناوری همگام سازی انویدیا در این است که FreeSync از همگام سازی تطبیقی DisplayPort استفاده می کند که برای تولید کنندگان مانیتور هزینه ای ندارد.
  • HDR باعث افزایش محدوده دینامیکی تصویر برای تجربه بصری بهتر می شود.
  • فناری Flicker-Free باعث کاهش سوسو زدن تصویر می شود و تصویری روان تر را برای شما ایجاد می کند.

اتصالات

HDMI یک رابط استاندارد برای مانیتورهایی است که بر روی مصرف کننده تمرکز دارند و اتصال به دیوایس هایی همچون دسکتاپ و یا لپ تاپ را آسان تر می کند. اکثر مانیتورهای جدید دارای یک پورت HDMI، یک پورت DisplayPort و یک پورت USB است و برخی مدل ها نیز یک USB-C نیز دارند که امکان شارژ دیوایس متصل را فراهم می کند. اگر کاربر معمولی هستید پورت HDMI برای استفاده شما کافی است اما اگر گیمر هستید بهتر است به دنبال مانیتوری باشید که از پورت DisplayPort نیز پشتیبانی کند.

قیمت بهترین مانیتور

قبل از خرید هر محصولی شما باید بودجه خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن نسبت به خرید محصول مورد نظر تصمیم بگیرید. در مورد مانیتور نیز به این صورت است و با توجه به اینکه تنوع مدل و قیمت مانیتور کامپیوتر زیاد است شما باید ابتدا بودجه ای که می خواهید برای خرید آن صرف کنید، در نظر بگیرید. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که قیمت مانیتور بر اساس اندازه و مشخصات آن بستگی دارد، برای مثال یک مانیتور معمولی با وضوح تصویر 1080p، نرخ رفرش 60 هرتز و زمان پاسخگویی بالا نسبت به مانیتوری با همان اندازه اما با وضوح تصویر 4K، نرخ رفرش 144 هرتز و زمان پاسخگویی پایین، ارزان تر است.

خرید مانیتور با بهترین قیمت از آترین کالا

انتخاب مانیتور برای افراد مختلف متفاوت است و به ترجیحات کاربر و همچنین بودجه آنها بستگی دارد. به همین دلیل نیز در این مقاله که یک راهنمای خرید مانیتور است، نکات کلیدی برای انتخاب مانیتور را معرفی کردیم و شما می توانید با در نظر گرفتن نکات مذکور بهترین مانیتور را برای استفاده خود انتخاب کنید. فروشگاه آترین کالا انواع مانیتور از برندهای معروف را در اندازه های مختلف عرضه می کند که شما می توانید با مقایسه مشخصات و قیمت آنها، بهترین مانیتور را برای خود انتخاب کرده و با مناسب ترین قیمت، تضمین اصالت و گارانتی 18 ماهه تهیه کنید.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر