;
coinex

چینی ها قدرتمندترین لیزر صوتی جهان را ساختند

قدرتمندترین لیزر صوتی جهان با استفاده از ذرات صوت رونمایی شد. چینی‌ها یک دستاورد جدید دیگر ابداع کردند تا نام خود را بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیاندازند.

دانشمندان چینی مستقر در دانشگاه هونان نرمال، با استفاده از ذرات صوت موفق به تولید دستگاهی شدند که از آن به عنوان قدرتمندترین لیزر صوتی جهان یاد می‌شود. لیزرهای معمولی قادراند ذرات نور را به اشعه تبدیل کرده و بتابانند، اما روش کار این دستگاه جدید متفاوت است و ذرات صوت را به نام فونون منتشر می‌کند. این دانشمندان با تلاش خود موفق شدند اشعه صوتی را به مدت یک ساعت در حالت فعال نگه دارند.

بیشتر بخوانید: ساخت سلاح لیزری برای نابودی باکتری ؛ دستاورد یک دانشمند ایرانی

قدرتمندترین لیزر صوتی جهان ساخته شد

به نقل از ایندپندنت، لیزر صوتی توسط گروهی از محققان در دانشگاه هونان نرمال در چنگشا ابداع شده و ۱۰ بار قدرتمندتر از دستگاه‌های قبلی با فناوری مشابه است. این ابزار برخلاف لیزرهای معمول که ذرات نور به نام فوتون را به شکل اشعه‌ای باریک ایجاد می‌کنند، ذرات صوت به نام «فونون» را منتشر می‌کند.

لیزر صوتی مانند نمونه‌های اپتیکی می‌تواند اطلاعات را با سرعت نور منتقل کند. توانایی لیزر فونونی برای حرکت در مایعات بدون تغییر مانند لیزرهای نوری است. به عبارت دیگر لیزر جدید احتمالاً موثرتر از فناوری‌های فعلی به کارگرفته شده در حوزه‌های مختلف از پزشکی زیستی تا رصدزیر آب است.

قدرتمندترین لیزر صوتی جهان ساخته شد

این ابزار با معلق کردن یک مهره کوچک در یک انبرک نوری ساخته شده از دو پرتو نور کار می‌کند. این مهره، که تقریباً به اندازه یک باکتری است، می‌تواند در یک حفره بازتابنده به ارتعاش درآید، که فونون‌های آزاد شده توسط ارتعاشات را تقویت می‌کند.

محققان طی آزمایش‌ها توانستند لیزر صوتی را به مدت بیش از یک ساعت فعال کنند. البته هنوز راه زیادی مانده تا این فناوری عملیاتی شود.

یافته‌های پژوهش در یک تحقیق ارائه شده است. محققان لیزر فونونی را یک ابزار یگانه با کاربردهای متعدد توصیف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص دستگاه لیزر صوتی چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر