coinex
راهنمای خرید تکراتو

آیا ما انسان ها در یک جهان شبیه سازی شده کامپیوتری زندگی می‌کنیم

فیزیکدانان می‌گویند که بعید نیست ماهم در یک جهان شبیه سازی شده کامپیوتری زندگی می‌کنیم. آیا به راستی ما بخشی از یک برنامه کامپیوتری هستیم؟ برای درک بهتر این موضوع در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

هر زندگی بالاخره روزی تمام می‌شود و نسلی از روی زمین محو. انسان نیز مانند بسیاری از موجوداتی که تاکنون منقرض شده‌ند، از صفحه روزگار محو شده و فقط صفحاتی به کتاب‌های تاریخی اضافه می‌شود. این دانشمندان می‌گویند که بعید نیست که هم‌اکنون ما در یک جهان شبیه سازی شده کامپیوتری زندگی می‌کنیم. این فرضیه را ما نمی‌گوییم، فیزیکدانان و فلاسفه چنین گفته‌اند و باید بر گفته‌های آنان تعقل کرد.

دو دانشمند به تازگی این موضوع را مطرح کرده‌اند که اگر ما پیچیدگی سخت‌فزارهای کامپیوتری را درک کنیم، آنگاه درمی‌یابیم که شاید ما هم در یک دنیای شبیه‌سازی شده اجدادی به سر می‌بریم. آزمایش‌ها می‌توانند این فرضیه را اثبات کنند؟

بیشتر بخوانید: مغز انسان در ۱۰۰ سال اخیر بزرگتر شده است

آیا ما انسان‌ها در یک جهان شبیه سازی شده کامپیوتری زندگی می‌کنیم؟

فلاسفه و فیزیک‌دانان می‌گویند شاید ما هم‌اکنون در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای زندگی می‌کنیم؛ اما چگونه ما می‌توانیم این موضوع را مطرح کنیم؟ آیا پی بردن به آن اهمیتی دارد؟

نسل انسان قرار نیست که تا ابد در این جهان باقی بماند. به هر حال به طریقی، نسل انسان نیز از صفحه‌ روزگار حذف خواهد شد؛ اما پیش از آنکه این اتفاق ناگوار رخ دهد، شاید لازم باشد که تمام قدرت رایانه‌ای را به کار بگیریم تا زندگی انسان را با تمام جزئیات آن شبیه‌سازی کنیم. برخی از فلاسفه و فیزیک‌دانان نگران هستند و می‌گویند اگر ما این‌جا هستیم و زندگی می‌کنیم، این امکان وجود دارد که در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای قرار گرفته باشیم و واقعیتی که تجربه می‌کنیم، تنها بخشی از این برنامه‌ی رایانه‌ای باشد.

آیا ما انسان‌ها در یک جهان شبیه سازی شده کامپیوتری زندگی می‌کنیم؟

فناوری رایانه‌ای مدرن و امروزی، بسیار پیچیده است و با ظهور رایانش کوانتومی، این پیچیدگی بیشتر خواهد شد. به کمک این ابزار بسیار قدرتمند، ما می‌توانیم از سامانه‌های فیزیکی پیچیده، شبیه‌سازی‌هایی در مقیاس بسیار بزرگ ایجاد کنیم، حتی شاید بتوانیم ارگانیسم‌های زنده و یا انسان‌ها را در قالب یک برنامه‌ رایانه‌ای، شبیه‌سازی کنیم. پس چرا این کار را انجام نمی‌دهیم؟

این ایده آن‌طوری که به نظر می‌رسد چندان هم عجیب نیست. دو فیلسوف، اخیراً اظهار داشته‌اند که اگر ما پیچیدگی سخت‌افزار رایانه را درک کنیم، آن‌گاه این احتمال وجود دارد که خود ما نیز در یک «شبیه‌سازی اجدادی» قرار گرفته باشیم؛ یک بازآفرینی مجازی از گذشته‌ انسان. در همین حال، سه فیزیک‌دان هسته‌ای، راهی برای آزمایش این فرضیه ارائه داده‌اند و مانند هر برنامه‌ علمی دیگری، این روش نیز فرضیات را ساده‌تر می‌کند. اگر ما در یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنیم، شاید بتوانیم از آزمایش‌های مختلف برای بررسی این احتمال استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص فرضیه زندگی انسان در یک دنیای شبیه‌سازی شده چیست؟ آیا این فرضیه قابل اثبات است؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر