coinex
راهنمای خرید تکراتو

مغز انسان در ۱۰۰ سال اخیر بزرگتر شده است

در تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دیویس انجام شده و در نشریه مغز و اعصاب JAMA منتشر شده است، اطلاعات جالبی درباره اندازه مغز انسان ارائه داده است.

بر اساس این تحقیقات، مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، به طور متوسط ۶.۶ درصد بزرگ‌تر از مغز افراد متولد در دهه ۱۹۳۰ است. این موضوع نشان می‌دهد که مغز بزرگتر ممکن است به معنای افزایش ذخیره مغز بوده که  در نتیجه احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی DrugGPT برای تجویز دارو تاییدیه گرفت

در حال حاضر، دمانس یا زوال عقل یکی از چالش‌های بهداشتی در سراسر جهان است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد مبتلایان به آن در ۳۰ سال آینده تقریباً سه برابر شود. این تحقیق که بر روی ۱۵ هزار نفر به مدت بیش از ۷۵ سال انجام شده است، به نتایج جالبی دست یافته است.

در این تحقیق، محققان بر اساس اسکن‌های ام آر آی بیش از ۳ هزار و ۲۲۶ نفر را مورد بررسی قرار دادند. این اسکن‌ها حجم داخل جمجمه، ماده خاکستری قشر مغز، ماده سفید مغزی، حجم هیپوکامپ، سطح و ضخامت قشر مغز را اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که افراد متولد در دهه ۱۹۷۰ به طور متوسط ۴.۰۳ سانتی‌متر بلندتر از افراد متولد در دهه ۱۹۳۰ بودند. همچنین، حجم مغز، حجم داخل جمجمه، ماده سفید، ماده خاکستری و حجم هیپوکامپ در این گروه از افراد بیشتر بود.

اگرچه ژنتیک نقش مهمی در تعیین اندازه مغز دارد، اما یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که عوامل خارجی مانند عادات بهداشتی، فرهنگی و آموزشی نیز ممکن است در افزایش اندازه مغز و در نتیجه، کاهش خطر ابتلا به زوال عقل نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در مورد اندازه مغز انسان چیست؟  لطفاً نظرات خود را با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر