coinex
راهنمای خرید تکراتو

پیش بینی آرتروز زانو به کمک هوش مصنوعی؛ 8 سال قبل از بروز علائم!

یک پژوهش جدید بر مبنای هوش مصنوعی موفق به پیش‌بینی آرتروز زانو در مراحل ابتدایی آن شده است. این پژوهش که اخیراً در مجله Science Advances منتشر شده، یک قدم مهم به سوی تشخیص و درمان زودهنگام آرتروز زانو انداخته است.استئوآرتریت (OA) به عنوان یکی از رایج‌ترین نوع آرتروز شناخته شده بطوریکه 35 میلیون نفر را تنها در ایالات متحده درگیر کرده است. با این حال، هنوز هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها گام‌های اولیه برای یافتن راه‌حل‌های جدید درمانی انجام شده است.


بیشتر بخوانید:


پیش بینی آرتروز زانو پیش از عود

این پژوهش، توانسته است با استفاده از هوش مصنوعی، آغاز استئوآرتریت زانو را هشت سال پیش از هر گونه تغییر مشخص در تصاویر پرتو ایکس یا نشانگرهای زیستی خون، تشخیص دهد. پژوهشگران با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون افراد به دنبال پپتیدهای خاصی بودند که نشان‌دهنده تغییرات مولکولی اولیه مرتبط با OA هستند.

شش پپتید مرتبط با شش پروتئین مختلف توانستند با دقت 77 درصدی، افرادی که به OA مبتلا شده‌اند را از آنهایی که در آینده به آن مبتلا خواهند شد، تشخیص دهند. این موفقیت نشان می‌دهد که تشخیص زودهنگام OA امکان‌پذیر است و باعث می‌شود که مداخله و درمان زودتر انجام شود.

دکتر ویرجینیا بایرز کراوس، استاد بخش‌های پزشکی، آسیب شناسی و جراحی ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و نویسنده ارشد این مقاله، اظهار کرده که این روش تشخیصی جدید به ما این امکان را می‌دهد که زودتر از روش‌های فعلی، مشکلات مربوط به آرتروز را تشخیص دهیم.

در این پژوهش، نمونه‌های خون 200 زن سفیدپوست مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که با استفاده از شاخص‌های زیستی موجود در خون، می‌توان آرتروز زانو را سال‌ها قبل از ظهور علائم اولیه، تشخیص داد.

این پژوهش نه تنها به اهداف تشخیصی بالینی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به تولید داروهای موثرتر برای درمان OA نیز کمک کند. به علاوه، این روش تشخیصی به ما این امکان را می‌دهد که در مراحل ابتدایی آرتروز، مداخلاتی انجام دهیم که بازیابی سلامت مفاصل را تسریع کند.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر