coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

جریمه سنگین در انتظار مشاوران املاک ؛ تیر ترکش قانون ساماندهی اجاره مسکن

ترکش قانون ساماندهی اجاره مسکن و بازار مسکن در وهله نخست قلب مشاوران املاک را هدف گرفته است. البته مشاورانی که در نوشتن قرارداد ملک، تخلف کرده باشند. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

یک کارشناس سیاست‌گذاری مسکن به تازگی گفته است که در راستای قانون ساماندهی بازار مسکن و زمین ، مشاوران املاکی که در نوشتن اجاره به سقف قیمت منطقه توجه نکرده و قرارداد را ثبت کنند، جریمه خواهند شد.

در اصل 123 قانون اساسی مستقیماً به بازار مسکن اشاره شده و دولت پس از سالها بی‌توجهی به این بخش، برنامه مدونی برای اجرای آن در سال جاری پی‌ریزی کرده و قصد دارد دست دلالان، مشاوران املاک متخلف و دیگر افراد و صنف‌های تأثیرگذار در قیمتگذاری مسکن را کوتاه کند. پیش‌تر دستور اجرا شدن این قانون توسط رئیس جمهور فقید داده شده بود و حالا این مهم به کار بسته شده است.

فعلاً نمی‌توان گفت که پس از ابلاغ قانون ساماندهی اجاره مسکن و اجرایی شدن آن اتفاق خاصی در این بازار رخ دهد؛ زیرا التیام زخم‌های بازار مسکن مدت زمان زیادی را می‌طلبد و اگر این قانون تأثیرگذار باشد، ممکن است سالها طول بکشد. به هر حال ما به آینده این قانون خوش‌بین هستیم و امیدواریم که سیاست‌های دولت در سرکوب زیاده‌خواهان نتیجه دهد.

بیشتر بخوانید: مراحل ثبت نام، مبلغ و شرایط دریافت وام ودیعه مسکن ؛ وام 300 میلیونی اجاره مختص چه افرادی است؟

مشاوران املاک متخلف جریمه خواهند شد

فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن برای نظارت بر فعالیت‌های مشاورین املاک برنامه‌های مثبتی در دستور کار است و طبق قانون ساماندهی زمین و مسکن اگر مشاور املاکی در نوشتن قرارداد بیش از قیمت منطقه را درنظر گرفته و آن را ثبت نماید، طبق قانون باید جریمه‌های سنگینی را بپردازد. پس الزامات و سقف‌های تعیین شده توسط دولت بیاد رعایت شود.

ایلاتی گفت:

«در صورتی که یک مشاور املاک قراردادی را خارج از سقف‌های تعیین شده به هر دلیلی حالا اصرار مالک و یا دیگر موارد تنظیم کند، مشاور املاک جریمه می‌شود. همچنین غیراز مشاور املاک، مالک نیر جریمه خواهد شد.»

مشاوران املاک متخلف جریمه خواهند شد

ایلاتی با بیان اینکه طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن مستاجر تا ۵ سال امکان اعاده دادرسی دارد و به ازای مبلغ غیرقانونی دریافت شده از مستأجر به قیمت روز از مالک دریافت می‌شود گفت: «طبق این قانون مالک تا ۱۰ برابر مبلغ اضافه دریافت شده، جریمه خواهد شد.»

این کارشناس بازار مسکن افزود:

«مشاور املاک متخلف در وهله اول فقط تذکر می‌گیرد ولی در وهله‌های بعدی دیگر با وی به ملاطفت برخورد نمی‌شود. در وهله دوم پروانه کسب آن به مدت 6 ماه تعلیق می‌شود، در وهله سوم این مدت به 1 سال افزایش یافته و در وهله چهارم مجوز کسب مشاور املاک به کلی لغو خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما نسبت به قوانین تعیین شده در قانون ساماندهی بازار مسکن چیست؟ آیا ممکن است این قانون نتیجه دهد و دست سودجویان را کوتاه کند؟ لطفاً نظرات خود را در این خصوص در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر