coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

مطالعات جدید نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ ای با کند شدن پیری مغز مرتبط است

پژوهشگران دانشگاه نبراسکا-لینکلن و دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شمپین با همکاری یکدیگر پروفایل مغذی‌ای را شناسایی کرده‌اند که سرعت پیری مغز را کاهش می‌دهد. این پروفایل به رژیم غذایی مدیترانه‌ ای که به آسانی قابل پیروی بوده و مزایای متعددی برای سلامتی دارد، شباهت زیادی دارددر این مطالعه، 100 فرد سالم از نظر شناختی در بازه سنی 65 تا 75 سال شرکت کردند. پژوهشگران از این افراد خون گرفتند تا نشانگرهای زیستی مواد مغذی را اندازه‌گیری کنند، پس از انجام اسکن‌های MRI آزمون‌های شناختی مختلفی را بر روی آنها اجرا شد. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که شامل داده‌های جمعیت‌شناختی، اطلاعات مربوط به سطح فعالیت و اندازه‌گیری‌های بدنی بود.


بیشتر بخوانید:


رژیم غذایی مدیترانه‌ ای جزء 10 رژیم برتر انجمن برتر آمریکا است

یافته‌های این تحقیق نشان داد دو نوع پیری مغز وجود دارد: کندتر از حد انتظار و تسریع‌شده. بررسی داده‌های شناختی و تغذیه‌ای نشان داد افرادی که مغزهای جوان‌تری داشتند، دارای سطح بالایی از اسیدهای چرب، کاروتنوئیدها، کولین، دو نوع ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها در خون خود بودند. این ترکیبات مغذی با رژیم غذایی مدیترانه‌ ای که شامل غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و چربی‌های سالم است، مطابقت دارد.

آرون باربی، پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: “ویژگی منحصر به فرد مطالعه ما در رویکرد جامع آن است که داده‌های تغذیه‌ای، عملکرد شناختی و تصویربرداری مغزی را ترکیب می‌کند. ما فراتر از اندازه‌گیری ساده عملکرد شناختی با آزمون‌های نوروسایکولوژیکال سنتی می‌رویم و به طور همزمان ساختار، عملکرد و متابولیسم مغز را بررسی می‌کنیم. این تحقیق نشان می‌دهد که ویژگی‌های مغزی به طور مستقیم با رژیم غذایی و تغذیه مرتبط هستند.”

رژیم غذایی مدیترانه‌ای جزء 10 رژیم برتر انجمن برتر آمریکا است

باربی اضافه کرد که یافته‌های این مطالعه با تحقیقات قبلی که نشان داده‌اند رژیم غذایی مدیترانه‌ ای می‌تواند با بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع دوم، سرطان سینه و افسردگی مبارزه کند، همخوانی دارد. این رژیم در سال گذشته رتبه سوم را در فهرست 10 رژیم برتر انجمن قلب آمریکا کسب کرد.

پژوهشگران قصد دارند به بررسی بیشتر پروفایل مغذی مرتبط با کند شدن پیری مغز ادامه دهند و اثرات خاص مواد مغذی را بر سلامت مغز بیشتر بررسی کنند. باربی اظهار داشت: “گام مهم بعدی شامل انجام آزمایش‌های کنترل شده تصادفی است تا بتوانیم به طور قطعی ارزیابی کنیم که آیا افزایش سطح این مواد مغذی به بهبود عملکرد شناختی و سلامت مغز منجر می‌شود یا خیر.”

این مطالعه در مجله Nature Aging منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر