coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

تخلفاتی که منجر به توقیف خودرو می‌شود ؛ از راننده بدون گواهینامه تا حرکات مارپیچ

قوانین راهنمایی و رانندگی به پلیس راهور این اجازه را می‌دهد که در برخی موارد تخلفات رانندگان را با توقیف خودرو آنها جواب دهد. اما این تخلفات کدام‌ها هستند؟ در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور ما نیز وجود دارد و همه مردم باید از این قوانین پیروی کنند. اصولاً رانندگی با توجه به تعداد وسایل نقلیه به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران، سخت شده و تردد نیز تحت‌الشعاع همین شلوغی قرار می‌گیرد. این طبیعی است که هرچه میزان وسایل نقلیه بشتر باشد، تخلفات رانندگی نیز افزایش خواهد یافت؛ به خصوص زمانی که نوجوانان و جوانان نیز در بحث رانندگی داخل شده و می‌خواهند بدون داشتن گواهینامه رانندگی، کسب فیضی از راندن خودرو ببرند.

قوانین راهنمایی و رانندگی همسو با افزایش تردد وسایل نقلیه سخت‌تر می‌شود. اگرچه معمولاً پلیس سعی می‌کند با ملاطفت نسبت به رانندگان متخلف برخورد کند، اما نمی‌توان به سادگی از کنار برخی تخلفات رانندگی که می‌توانند حادثه‌ساز باشند، گذشت. در این مطلب 12 تحلف خودرو و 4 تخلف موتورسیکلت لیست شده است که قطعاً نتیجه‌اش توقف خودرو و موتورسیکلت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونه اعتبار گواهینامه رانندگی را تمدید کنیم؟ ؛ دردسرهای عدم تمدید گواهینامه

تخلفاتی که توقیف خودرو را به همراه خواهند داشت

برای اینکه بهتر بدانید کدام تخلفات می‌توانند منجربه به توقیف وسایل نقلیه شما شود، از یک وکیل دادگستری کمک گرفته شده است. ابوالفضل جعفری، در خصوص تخلفاتی که توقیف خودرو را به همراه دارند می‌گوید:

قانون‌گذار در قوانین مربوطه به صورت شفاف مواردی را که ماموران اجرا را ملزم به اعمال قانون می‌کند، مشخص کرده و ضمانت اجرایی آن را نیز وضع نموده است.

تخلفاتی که توقیف خودرو را به همراه خواهند داشت

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موارد زیر را مشمول توقیف وسیله نقلیه می‌داند:

  1. تصادفاتی که منجربه فوت یا نقص عضو می‌شود. پر واضح است که وسیله نقلیه در اینگونه تصادفات، آلت قتاله است و باید توقیف شود.
  2. زمانی که جریمه تخلفات رانندگی مرز 1 میلیون تومان را رد کند.
  3. رانندگان همواره باید مدارک خودرو را همراه دشته باشند. بدیهی است که پلیس طبق قانون می‌تواند وسیله نقلیه راننده بدون مدارک را توقیف نماید. اما اگر شناسنامه همراه فرد باشد، پلیس آن را گرفته و راننده باید مدارک خودرو را به واحد مربوطه تحویل دهد و شناسنامه‌اش را پس بگیرد.
  4. راننده بدون گواهینامه
  5. تجاوز سرعت از 30 کیلومتر – این قانون معمولاً در منطق مسکونی یا پرتردد و یا در مناطق نظامی بیشتر اجرا می‌شود.
  6. عبور از چراغ قرمز
  7. انجام حرکات مارپیچ
  8. تجاوز به چپ از محور راه
  9. انجام حرکات نمایشی مانند دور زد درجا، تک چرخ زدن و دیگر موارد
  10. سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه
  11. توقف در پیاده‌رو به شرط حضور راننده
  12. توقف در محل‌های پارک ممنوع به شرط حضور راننده (در این مورد راننده چرثقیل می‌تواند خودرو را با خود ببرد. اما اگر راننده سر برسد و تقاضای بازپس‌گیری خودرو را نماید، راننده چرثقیل موظف است وسیله نقلیه را پس بدهد و جریمه نقدی اعمال کند.)

نکته: از تخلف شماره 5 به بعد در صورتی خودرو توقیف می‌شود که راننده بیش از 2 بار آنها را انجام داده باشد و برای اولین بار فقط جریمه نقدی اعمال می‌شود.

4 مورد از تخلفات منجربه توقیف موتورسیکلت عبارتنداز:

  • ایجاد صدای ناهنجار آنهم به عمد
  • استفاده نکردن از کلاه ایمنی
  • حمل بارهای نامتعارف
  • حرکت در مسیرهای غیرمجاز و پیاده‌رو

تخلفاتی که توقیف خودرو را به همراه خواهند داشت

تمامی تخلفات ذکر شده بالا در صورتی که فقط یکبار انجام شود، وسیله نقلیه 1 هفته در پاریکینگ پلیس متوقف می‌شود، اما چنانچه این مورد بیش از 1 بار باشد، خودرو تا 1ماه و یا شاید هم بیشتر در توقیف پلیس خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص جرائم منجربه توقیقه وسیله نقلیه چیست؟ آیا تاکنون خودرو شما توسط پلیس متوقف شده است؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر