coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

تحویل سردیس سرباز هخامنشی به ایران

سردیس سرباز هخامنشی که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود به ایران تحویل داده شد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این خبر را اعلام کرد.

به گزارش تکراتو، روز گذشته بود که غلامعلی خوشرو در مورد تحویل سردیس سرباز هخامنشی به ایران سخن گفت. وی از اینکه توانسته‌اند سردیس سرباز هخامنشی را از دادستانی نیویورک تحویل بگیرند، ابراز خوشحالی کرد. وی در ادامه اعلام کرد که سردیس سرباز هخامنشی که 90 سال پیش در ایران کشف شده بود، چند سالی را در خارج از کشور بوده است.

راهنمای خرید تکراتو

سردیس سرباز هخامنشی

سردیس سرباز هخامنشی در سال 1933 توسط باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو کشف شد. این سردیس در سال 1936 به سرقت رفت و پس از چند بار دست به دست شدن در پاییز 2017 برای حراج از کانادا به نیویورک برده شد. این اثر از سال 1951 تا 2011 در کانادا بوده است.

جمهوی اسلامی ایران در اکتبر 2017 با ارائه مدارک مالکیت، توانست این سردیس را که متعلق به ایران است، پس بگیرد. دادگاه در 11 جولای 2018 رای نهایی خود را برای استرداد اثر به ایران اعلام کرد و در نهایت در تاریخ 4 سپتامبر(13 شهریور) تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد.

حضور دوباره سردیس سرباز هخامنشی در ایران

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در مورد سردیس سرباز هخامنشی ادامه داد که این اثر تاریخی سال گذشته در حراجی در نیویورک کشف شده است. به گفته وی با ارائه اسناد به دادستانی نیویورک، مشخص شد که این سردیس متعلق به مردم ایران است و به صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شده است. رسیدگی به ادعای مالکان دروغین این اثر 11 ماه طول کشیده و در ادامه مشخص شده که این سردیس متعلق به ایران است.

در ادامه با همکاری دادستانی نیویورک این اثر به ایران بازگشت داده شده است. وی در پایان از کلیه افرادی که در بازگرداندن این اثر تلاش کردند، تشکر کرد.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: asriran

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر