coinex
راهنمای خرید تکراتو

هشدار نسبت به واردات قطعات دست دوم کامپیوتری ؛ حالِ بدِ بازار سخت افزار!

اعضای کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای در جلسه دیروز خود نسبت به واردات قطعات دست دوم کامپیوتری هشدار دادند. با ما باشید.

اعضای کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جلسه‌ای که دیروز برگزار کردند موارد متعددی از دلایل عدم تعادل در بازار سخت‌افزار را بیان کردند و نسبت به آسیب‌های عدم تخصیص به موقع ارز به صنعت سخت‌افزارهای ‌آی‌تی و کمبود کالاهای ‌آی‌تی و واردات گسترده تجهیزات مستعمل و دست دوم به بازار هشدار دادند.

هشدار نسبت به واردات قطعات دست دوم کامپیوتری

مشکلات زیادی از قبیل تخصیص ارز نیمایی، ترخیص کالا از گمرک، پیجیدگی‌های تامین مواد اولیه، واردات و به دنبال آن تحریم، گریبان این بازار را گرفته و تا مرز خفگی پیش برده است.

بیشتر بخوانید:

حالا مشکل جدیدتری به نام کرونا، باعث تعطیلی بیش از یک ماهه این بازار سوت و کور شده و با وجود آنکه برخی اقلام ضروری برای دورکاری مانند ماوس، کیبورد و خصوصا وب‌کم فروش خوبی را تجربه می‌کنند؛ اما  فعالان بازار می‌گویند در چند سال گذشته آنقدر مشکلات این بازار خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای فروشندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان به دنبال داشته که حالا افزایش چند درصدی فروش برخی اقلام کامپیوتری نمی‌تواند ضررهایی که این گروه در چند سال گذشته دیده‌اند را جبران کند.

هشدار نسبت به واردات قطعات دست دوم کامپیوتری

از سوی دیگر فعالان بازار از نصف شدن میزان خرید و فروش در بازار کامپیوتر به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز خبر می‌دهند؛ اما در مقابل تاکید می‌کنند که با توجه به کاهش واردات این کالاها قیمت محصولات کامپیوتری با افزایش جدی نیز روبه‌رو شده است.

حمید توسلی عضو کمیسیون سخت‌افزار و تولیدکنندگان تجهیزات IT با گلایه از اقدامات دولت در نادیده گرفتن بخش‌خصوصی در بحث تامین کالاهای حوزه فناوری کشور و سپردن امور به شرکت‌های خصولتی خاص گفت: حالا که همه متوجه اهمیت تجهیزات ‌آی‌تی (سرور، تبلت، گوشی، لپ‌تاپ و …) به‌عنوان یکی از کالاهای ضروری جامعه شده‌اند، از دولت توقع داریم به جای اینکه به‌صورت مستقیم برای تامین این کالاها اقدام کند، با تخصیص درست ارز، از بخش‌خصوصی حمایت کند. اگر هم چنین قصدی ندارند، صریحا به ما اعلام کنند تا عقب بنشینیم و در عوض عواقب این تصمیم را در بیکاری تعداد زیادی از افراد و تامین هزینه‌هایی مانند بیمه بیکاری بپذیرند.

«پیمان مهاجرایروانی» عضو کمیسیون سخت‌افزار می‌گوید: انجام واردات کالا به روش درست و قانونی، دولت را از حق گمرک و مالیات پرداخت شده منتفع می‌کند؛ اما زمانی که این کالاها از روش‌های ناشناخته یا قاچاق وارد کشور می‌شوند، افزون بر خروج ارز از کشور و ضربه به فعالان اقتصادی، خود دولت نیز از این منافع محروم شده و پتانسیل‌ها حیف می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره واردات قطعات دست دوم کامپیوتری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر