coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

حمایت طالبان از توییتر در مقابل تردز ؛ «توییتر محمل آزادی بیان است!»

یکی از فرماندهان گروه طالبان طی اظهاراتی حمایت طالبان از توییتر را اعلام کرده و  گفته، این شبکه اجتماعی پایبندی بیشتری به آزادی بیان دارد.

به‌تازگی یکی از فرماندهان ارشد طالبان به جنگ میان دو شبکه اجتماعی توییتر و تردز تحت مالکیت ایلان ماسک و مارک زاکربرگ پیوسته و حمایت طالبان از توییتر را اعلام کرده است. وی در این زمینه بیان کرده است: «وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی می‌شود، توییتر مزایای مهمی نسبت به رقیبانش دارد.»

در همین راستا ماسک، که خود را طرفدار مطلق «آزادی بیان» می‌داند، همواره درصدد این بوده که توییتر تحت مالکیتش، پذیرای هر تفکری باشد، حتی در صورتی که این بیانات جنجال برانگیز باشد، البته این آزادی بیان تا زمانی است که قانونی باشد. روزنامه ال پائیس نیز قبلاً گزارش داد بود که عمل به این وعده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به این دلیل که میزان موافقت توییتر با درخواست‌های سانسور از سوی دولت‌هایی همچون ترکیه و هند از هنگام خریداری این شبکه اجتماعی از طرف ایلان ماسک، رشد داشته است.

برای مثال، منتقدان از ماسک به علت موافقت با درخواست‌های سانسور ترکیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به شدت انتقاد داشتند و ماسک در واکنش اعلام کرده بود: توییتر چاره‌ای جز عمل به این درخواست‌ها ندارد.

لازم به ذکر است که اعضای طالبان عضویت در توییتر را حدوداً از سال 2020 شروع کردند تا بتوانند با مخاطبان انگلیسی زبان نیز ارتباط برقرار کنند، زیرا طبق اعلام یکی از اعضای این گروه، آن‌ها قصد نداشتند ادعا‌های دولت قبلی افغانستان که از طرف جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده بود را بدون پاسخ باقی بگذارند. از طرفی این گروه در اوت سال 2021، درست پیش از خروج آخرین نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، قدرت را در دست گرفتند.

مطابق با گزارش بیزنس اینسایدر، تعدادی از اعضای طالبان در مدتی حتی از تیک آبی احراز هویت برخوردار شدند. بااین‌حال پس از آن که ماسک، توییتر را خریداری کرد و تیک آبی پولی شد، علامت احراز هویت از حساب‌های فاقد اشتراک پولی حذف شد. البته برای مدت کوتاهی به نظر هدایت الله هدایت و عبدالحق حماد از فرماندهان طالبان، جهت دریافت تیک آبی، پول پرداخت کرده‌ بودند.

بیشتر بخوانید: استقبال خاص طالبان از تردز ؛ باید پیام خود را با هر ابزاری جهانی کنیم!

حمایت طالبان از توییتر در مقابل تردز

در راستای حمایت طالبان از توییتر «انس حقانی» که در سابقه خود کمک به مذاکرات طالبان با دولت قبلی افغانستان را دارد، روز دوشنبه دهم ژوییه طی پستی اعلام کرد: «اولین مزیتی که توییتر دارد، «آزادی بیان» است. دومین مزیت، «ماهیت عمومی» و «اعتبار» این پلتفرم است.»

وی در ادامه اضافه کرد: «طرفدار اپلیکیشن «تردز» (Threads) که ماه جاری راه اندازی شد و رقیب اصلی توییتر است، نیست. توییتر، سیاست غیرقابل اغماض مانند متا ندارد. پلتفرم‌های دیگر نمی‌توانند جای توییتر را بگیرند.»

لازم به ذکر است که حقانی، یک حامی جنجال‌برانگیز برای توییتر محسوب می‌شود. او بعد از گذراندن پنج سال در زندان، طی توافق مبادله زندانیان با طالبان، در نوامبر سال 2019 آزاد شد و هشت ماه بعد، به عضویت توییتر درآمد. دولت آمریکا در سال 2012، شبکه حقانی را یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده بود. از طرفی طالبان بیش از یک دهه پیش، بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به عنوان گروه تروریستی شناخته شده بود.

حمایت طالبان از توییتر

به‌هرحال حمایت طالبان از توییتر در شرایطی رقم خورده که این شبکه اجتماعی با رقابت شدید از طرف شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز همچون ماستودون و بلو اسکای مواجه شده که کاربران ناراضی از مدیریت ماسک در توییتر، تبلیغ محتوای افراطی در این شبکه اجتماعی و مشکلات فنی اخیرش را به شبکه خود جذب کرده‌اند.

از طرفی عرضه «تردز» از طرف شرکت متا پلتفرم که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر متن بوده، حالا جدی‌ترین تهدید برای توییتر به حساب می‌آید. این اپلیکیشن در کمتر از یک هفته بعد از راه‌اندازی، بیش از 100 میلیون کاربر را جذب خود کرده است.

از سوی دیگر حمایت طالبان از توییتر در مقابل تردز از آن جهت قابل توجیه است که احتمالاً اعضای گروه‌های تروریستی نمی‌توانند در پلتفرمی همچون «تردز» حضور داشته باشند. درواقع متا پیش‌تر فعالیت طالبان را در فیس‌بوک ممنوع کرده و صرفاً استثنا‌های محدودی را مدنظر قرار داد و در پی مسدودیت دسترسی اعضای طالبان به اپلیکیشن پیام‌رسانی رمزنگاری شده واتس‌اپ نیز هست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص حمایت طالبان از توییتر در برابر تردز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر