coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

کشف قدیمی‌ترین شراب سفید جهان 2000 هزار ساله در اسپانیا

در اتفاقی نادر باستان‌شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین شراب سفید جهان شدند که همچنان قابل نوشیدن است. البته احتمالا کمتر کسی مایل است آن را امتحان کند، چراکه مایع درون ظرف با بقایای انسانی مخلوط شده است. قدیمی شراب سفید جهان در یک ظرف خاکستر (منظور خاکستر مرده است) در زیرزمین خانه‌ای در اسپانیا کشف شد. برآورد می‌شود مایع درون ظرف 2000 سال قدمت داشته باشد.

این کشف در سال 2019 در بخشی از گورستان غربی کارمو، شهر باستانی رومی که امروزه به نام شهر مدرن کارمونا در اندلس شناخته می‌شود، صورت گرفت. اکنون، محققان دانشگاه کوردوبا به رهبری پروفسور خوزه رافائل روئیز آربولا، محتوای این ظرف را تجزیه و تحلیل کرده و تأیید کرده‌اند که مایع رنگ مایل به قرمز در واقع شراب سفید است که به عنوان قدیمی‌ترین نمونه ثبت شده است.


بیشتر بخوانید:


قدیمی‌ترین شراب سفید جهان قابل نوشیدن است

این شراب در یک ظرف تدفینی در مقبره‌ای مهر و موم شده و دست نخورده نگهداری شده بود که در اطراف آن شش جسد وجود داشت. در این مایع، استخوان‌ها و بقایای سوخته یک مرد بهمراه یک حلقه که روی تخت تدفین قرار داشت یافت شد.

خوان مانوئل روم‌آن، باستان‌شناس شهرداری کارمونا، گفت: “در ابتدا بسیار تعجب کردیم که مایع در یکی از ظروف تدفینی حفظ شده بود.”

ظرف دیگری که در کنار بقایای سوزانده شده یک زن یافت شد، به جای شراب، شامل جواهرات کهربا، یک بطری عطر و بقایای پارچه‌ای از ابریشم بود. در روم باستان، زنان از نوشیدن شراب منع شده بودند، بنابراین حتی پس از مرگ، تنها مردان بودند که احتمالاً در مسیر خود به سوی آخرت، با یک لیوان شراب بدرقه می‌شدند.

در ابتدا مشخص نبود که مایع رنگ‌پریده درون ظرف چیست. از آنجایی که تیم آریولا به اینکه مایع درون ظرف شراب است یا نه مشکوک بود، تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی برای تست ph نمک‌های معدنی و سایر ترکیات را انجام داد و آن را با انواع امروزی Montilla-Moriles، Jerez و Sanlúcar مقایسه کردند که ترکیب نمک معدنی مشابهی دارند.

سپس با استفاده از کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا و طیف‌سنجی جرمی (HPLC-MS) پلی‌فنول‌ها که بیومارکرهای موجود در تمامی شراب‌ها هستند، شناسایی شدند. این نتایج و همچنین نبود اسید سرینجیک خاص شراب قرمز، تأیید کرد که این نمونه باستانی یک نوع سفید است.

و اگر کنجکاوید که قدیمی‌ترین شراب سفید جهان قابل نوشیدن است باید بگوییم بله و تیم آرویلا تائید کرده که به هیچ وجه سمی نیست.

این مایع کهربایی قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده را که بطری شراب مشهور اسپیر بود و در سال 1867 کشف شده و به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد، پشت سر گذاشته است.

این تحقیق در مجله Journal of Archaeological Science: Reports منتشر شده است. منبع: دانشگاه کوردوبا از طریق phys.org

بیشتر بخوانید: 

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر