coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

تغییر شرایط معافیت کفالت مشمولین سربازی [+ جزئیات]

شرایط معافیت کفالت مشمولین سربازی در برخی موارد اصلاحی در قانون معافیت‌های وظیفه عمومی تغییر کرده است. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

در قوانین معافیت‌های خدمت سربازی، برخی قوانین وجود دارند که گاه‌گداری تغییر کرده و افرادی را از شرط معافیت خارج و عکس تعدادی را مشمول معافیت می‌کنند. یکی از معاففیت‌های پابرجا، شرایط معافیت کفالت مشمولین سربازی است که جنبه‌های متفاوتی دارد.

راهنمای خرید تکراتو

در قوانین پیشین این نوع معافیت، سوءاستفاد‌ه‌ه‎ایی صورت می‌گرفت که در باور وظیفه عمومی «پدیده طلاق‌های صوری» نام گرفته است. مطابق با آن پدر و مادر مشمول، برای اینکه فرزندشان از خدمت سربازی معاف شود، موقتاً از یکدیگر جدا می‌شوند. اما در این مورد در قوانین جدید غیرممکن شده است.

بیشتر بخوانید: شایعه کاهش مدت خدمت سربازی تکذیب شد

جزئیات تغییرات شرایط معافیت کفالت مشمولین سربازی

هیات وزیران در جلسه ۱۰ تیرماه جاری به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، بند (ذ) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی مواد (۴۴)، (۴۴) مکرر و (۴۵) قانون خدمت وظیفه عمومی را اصلاح کرد.

براساس اصلاحیه ضورت گرفته، واژه «دائم» از مادر فاقد همسر حذف شده است.

پیش‌تر در آئین‌نامه معافیت کفالت به مادری که همسر خود را از دست داده حالا چه فوت یا طلاق، مادر بدون همسر تلقی می‌شود. این مسئله پدیده‌ای را تحت عنوان پدیده طلاق صوری به وجود آورد که دیگر نیازی به توضیح ندارد. فقط این را بگوییم که براساس این آئین‌نامه، تنها فرزند پسر بالای 18 سال وی موقتاً به مدت 30 ماه از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود و پس از گذشت این مدت در صورتی که هنوز شرط کفالت را داشته باشند، می‌تواند به صورت دائم معاف از سربازی شوند. ضمناً مبنای محاسبه معافیت موقت، تاریخ فوت همسر یا تاریخ ثبت طلاق است.

جزئیات تغییرات شرایط معافیت کفالت مشمولین سربازی

اما در قوانین جدید، تنها پسرانی می توانند از این بند قانون معافیت استفاده کنند که مادر آنها فاقد همسر دائم و یا موقت باشد و به این ترتیب یکی از راههای سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شده است.

محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ۱۳ تیرماه این اصلاحیه را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص تغییرات شرایط معافیت کفالت سربازان چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر