coinex
otetmarket
propification.com

پردازنده‌های نسل بعدی اینتل ؛ بهره‌وری بیشتر در مصرف انرژی

با معرفی پردازنده‌های نسل بعدی اینتل ، این شرکت قصد دارد تا مرزهای جدیدی در زمینه بهره‌وری انرژی و عملکرد پردازشی ایجاد کند. با طراحی و توسعه پردازنده‌های Lunar Lake و Arrow Lake، اینتل به دنبال آن است که نیازهای مختلف کاربران را از لپ‌تاپ‌های سبک و نازک گرفته تا کامپیوترهای دسکتاپ قدرتمند، برآورده کند.

اینتل در حال کار بر روی پردازنده‌های نسل پانزدهم خود با نام‌های Lunar Lake و Arrow Lake است. در حالی که پردازنده‌های Lunar Lake بر بهره‌وری مصرف انرژی تمرکز دارند تا با تراشه‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام رقابت کنند و در لپتاپ‌های نازک و سبک استفاده شوند، پردازنده‌های Arrow Lake بهینه‌سازی شده‌اند تا عملکرد بهتری داشته باشند و عمدتاً برای کامپیوترهای دسکتاپ طراحی شده‌اند.


بیشتر بخوانید:


فرآیند تولید و فناوری پردازنده‌های نسل بعدی اینتل

پلتفرم دسکتاپ Arrow Lake اینتل قرار است از فرآیند تولید 20A (یا 2 نانومتری) اینتل و فرآیند 3 نانومتری TSMC استفاده کند. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، تأیید کرده که اینتل برای واحدهای گرافیکی Arrow Lake از فرآیند 3 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد که به معماری Xe2 LPG به‌روزرسانی شده‌اند.

معماری ماژولار و کاهش مصرف انرژی

نشانه‌ها حاکی از آن هستند که Arrow Lake از معماری ماژولار استفاده خواهد کرد که به چهار ماژول (CPU، SoC، GPU، و IOE) مختلف تقسیم می‌شود. انتظار می‌رود که CPU از فرآیند 20A مخصوص خود اینتل بهره ببرد.

بر اساس آخرین اخبار، مصرف توان پردازنده‌های Arrow Lake حداقل 100 وات کمتر خواهد بود و در عین حال نسبت به پردازنده‌های نسل چهاردهم در فرکانس‌های نسبتاً بالا عمل می‌کند.

با این تکنولوژی جدید 20A، دیگر نیازی به ولتاژ بالای قبلی برای حفظ پایداری نیست. اگر این امر صحیح باشد، مشکلات مربوط به ولتاژ بالا و مصرف انرژی در پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم حل خواهد شد.

فرآیند تولید و فناوری پردازنده‌های نسل بعدی اینتل

تاریخ عرضه پردازنده‌های نسل بعدی اینتل

اگرچه اینتل هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه Arrow Lake اعلام نکرده، تحلیل‌گران صنعت پیش‌بینی می‌کنند که این پردازنده‌ها در نیمه دوم سال 2024 عرضه شوند. طبق گزارش‌های قبلی، ممکن است اینتل Arrow Lake را در ماه اکتبر با اولین سری از پردازنده‌های K series که احتمالاً شامل Core Ultra 9 285K خواهد بود، معرفی کند. انتظار می‌رود این شرکت محصولات بیشتری از سری Arrow Lake را در نمایشگاه CES اوایل سال 2025 معرفی کند.

نتیجه‌گیری

در حالی که اطلاعات دقیق‌تر هنوز در دسترس نیست، اما اگر اینتل بتواند به وعده‌های خود عمل کند، پردازنده‌های Arrow Lake می‌توانند تحولی بزرگ در بهره‌وری انرژی و عملکرد کامپیوترهای دسکتاپ ایجاد کنند، چیزی که بسیاری از کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به تکنولوژی منتظر آن هستند.

بیشتر بخوانید:

منبع: gizmochina

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر